Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/57514
Title: Комунікативні властивості студентів-психологів, схильних до лідерства
Other Titles: Communicative traits of students-psychologists with tendency to leadership
Authors: Підбуцька, Ніна Вікторівна
Книш, Анастасія Євгенівна
Богдан, Жанна Борисівна
Чебакова, Юлія Григорівна
Keywords: психологія; навчальний процес; професійний розвиток; лідерські якості; leadership; psychologists; communicative properties; professional development; future specialists
Issue Date: 2021
Publisher: Кам'янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка
Citation: Комунікативні властивості студентів-психологів, схильних до лідерства / Н. В. Підбуцька [та ін.] // Проблеми сучасної психології = Problems of modern psychology : зб. наук. пр. – Кам'янець-Подільський : КПНУ ім. І. Огієнка, 2021. – № 3 (22). – С. 56-63.
Abstract: Дослідження присвячене темі комунікативних властивостей студентів-психологів, що схильні до лідерства. Тема дослідження зумовлена популярністю спеціальності "Психологія", що зростає, і необхідністю вдосконалення освітніх програм не тільки в напрямі забезпечення ключових фахових компетентностей, а й у напрямі розвитку soft skills, до яких відносяться лідерство та комунікативні здібності. Акцент робиться на необхідності визначення особливостей комунікативних особливостей майбутніх психологів схильних до лідерства з метою подальшої розробки індивідуалізованих програм розвитку лідерства студентів цього професійного напрямку.
The research is devoted to the topic of communicative traits of students-psychologists who are inclined to leadership. The research topic is due to the growing popularity of the specialty "Psychology" and the need to improve educational programs not only in the direction of providing key professional competencies, but also in the development of soft skills, which include leadership and communication skills. Emphasis is placed on the need to determine the features of communicative skills of future psychologists inclined to leadership in order to further develop individualized programs for leadership development of students in this professional field. The study involved 60 students of 3–4 courses studying in the educational program "Psychology". The following methods were used in the study: B. Bass's multifactor questionnaire of leadership, T. Leary's method of diagnostics of interpersonal relations, R. McCray's and T. Costa's five-factor personality questionnaire. According to the results of the study, it was determined that most students have an average level of leadership qualities. All factors of transformational leadership are well developed in psychologists, but the most pronounced are influence and management. The dominant types of interpersonal relationships in students with a high level of leadership are authoritarian style and friendly, and with low – friendly and altruistic. Personal characteristics of psychologists: with a high level of leadership: extraversion (optimistic, active and energetic), commitment (kind and sensitive); with a low level: introversion (insecure, closed and sensible), isolation (independent, independent and cold in relation to others). In both study groups were found: self-control (responsible, accurate and persistent), emotional stability (emotionally mature, calm and realistic) and expressiveness (emotionality and easy attitude to life).
ORCID: orcid.org/0000-0001-5319-1996
orcid.org/0000-0003-0211-2535
orcid.org/0000-0003-1560-9516
orcid.org/0000-0001-9317-8585
DOI: doi.org/10.26661/2310-4368/2021-3-7
URI: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/57514
Appears in Collections:Кафедра "Педагогіка та психологія управління соціальними системами ім. акад. І. А. Зязюна"

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PSP_2021_3_Pidbutska_Komunikatyvni_vlastyvosti.pdf333,77 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record  Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.