Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/57577
Title: Математична модель процесу розгону колісного трактора з урахуванням паливоподачі тароботи гідропідтискної муфти
Other Titles: Matematical model of the acceleration procezz of a wheeled tractor with considering the fuel supply and the operation of the hydro-clamping clutch
Authors: Кожушко, Андрій Павлович
Трембач, Олексій Сергійович
Болтенко, Сергій Ігорович
Keywords: колісний трактор; розгін; головна муфта зчеплення; гідропідтискна муфта; математична модель; паливоподача; перемикання передач; wheeled tractor; acceleration; main clutch; hydraulic clutch; mathematical model; fuel supply; gear shifting
Issue Date: 2021
Publisher: Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут"
Citation: Кожушко А. П. Математична модель процесу розгону колісного трактора з урахуванням паливоподачі тароботи гідропідтискної муфти / А. П. Кожушко, О. С. Трембач, С. І. Болтенко // Вісник Національного технічного університету "ХПІ". Сер. : Автомобіле- та тракторобудування = Bulletin of the National Technical University "KhPI". Ser. : Automobile and Tractor Construction : зб. наук. пр. – Харків : НТУ "ХПІ", 2021. – № 2. – С. 61-72
Abstract: Моделювання роботи трансмісії базувалось на класичних підходах в дослідженні динамічної навантаженості силової установки з урахуванням роботи головної муфти зчеплення та гідропідтискних муфт. Як результат отримано залежності зміни техніко-експлуатаційних показників колісного трактора на етапі рушання та розгону. Практична значимість роботи полягає у можливості її використання при оцінці показників колісного трактора, який оснащується преселективною та гідрооб'ємно-механічною трансмісіями, а також трансмісією, яка використовує технологію подвійного зчеплення.
Analysis of Ukrainian production of wheeled tractors shows its rapid decline, due to many reasons, the main of which is the obsolete use of tractor technology, which affects the technical and operational performance, ergonomic and others. Today, most foreign wheeled tractors use the latest technology in the design of internal combustion engines, transmissions and wheeled engines. In particular, there is a greater bias towards the use of continuously variable transmissions. In order to create real competition for domestic producers, it is necessary to implement modern solutions, which is not possible without quality cooperation with scientists. Therefore, the material of this article aims to form guidelines for mathematical modeling of the dynamics of the wheeled tractor, taking into account the operation of the main clutch, hydraulic clutch and fuel control in the internal combustion engine. In solving this goal, a technique was used that provided mathematical modeling of the crankshaft of an internal combustion engine with the available harmonic components, as well as the ability to control the fuel supply. The simulation of the transmission operation was based on classical approaches in the study of the dynamic load of the power plant, taking into account the operation of the main clutch and hydraulic clutches. As a result, the dependences of the change of technical and operational parameters of the wheeled tractor at the stage of startup and acceleration are obtained. The practical significance of the work lies in the possibility of its use in assessing the performance of a wheeled tractor, which is equipped with preselective and continuously variable transmissions, as well as a transmission that uses dual-clutch technology.
ORCID: orcid.org/0000-0002-4725-5911
orcid.org/0000-0003-0679-3016
URI: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/57577
Appears in Collections:Вісник № 02. Автомобіле- та тракторобудування

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
visnyk_KhPI_2021_2_ATTB_Kozhushko_Matematychna_mode.pdf1,14 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record  Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.