Специфіка державного управління розвитком системи професійної (професійно-технічної) освіти на державному та регіональному рівнях

Вантажиться...
Ескіз

Дата

2019

DOI

doi.org/10.32843/2663-5240-2019-12-5

Науковий ступінь

Рівень дисертації

Шифр та назва спеціальності

Рада захисту

Установа захисту

Науковий керівник

Члени комітету

Видавець

Видавничий дім "Гельветика"
Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій

Анотація

У статті проаналізовано дисертації з розвитку системи професійної (професійно-технічної) освіти на державному та регіональному рівнях вітчизняних учених, а саме: Л. Коробко "Державне регулювання системи професійно-технічної освіти в Україні" (25.00.02 – механізми державного управління); П. Кухарчука "Державно-громадське управління системою професійно-технічної освіти в Україні (регіональний аспект)" (25.00.02 – механізми державного управління); А. Мазака "Управління освітньою галуззю в умовах становлення громадянського суспільства в Україні: регіональний аспект" (25.00.02 – механізми державного управління); І. Найди "Механізми державного регулювання у сфері працевлаштування молодих спеціалістів" (25.00.02 – механізми державного управління). Автором звернено увагу на наукові роботи зарубіжних дослідників: Nor lisa Sulaiman, Kahirol Mohd Salleh "The development of technical and vocational education and training (tvet) profiling for workforce management in Malaysia: Ensuring the validity and reliability of tvet data", Erni Munastiwi "The Management Model of Vocational Education Quality Assurance Using ‘Holistic Skills Education (Holsked)". Доведено, що в сучасних умовах ринкової економіки необхідним є ефективне управління розвитком системи професійної (професійно-технічної) освіти на державному і регіональному рівнях, проте централізація управління нею призводить до посилення невідповідності між попитом і пропозицією робочої сили, дефіциту певних професій на ринку праці. Консолідація державного і регіонального рівнів управління розвитком системи професійної (професійно-технічної) освіти сприятиме вирішенню ключової проблеми – приведення підготовки кваліфікованих робітників у відповідність до потреб ринку праці. Розкрито кореляцію методологічних принципів реалізації державної регіональної політики із принципами регіонального управління розвитком системи професійної (професійно-технічної) освіти (системності, єдності економічного та соціального ефектів, відповідності світовим пріоритетам розвитку, наступності в часі). За проведеним аналізом наукової літератури щодо порушеної проблематики зроблено висновок про те, що першочерговим завданням державної політики в галузі освіти, й професійної (професійно-технічної) зокрема, має стати децентралізація з ключовою роллю держави у цьому процесі. Доведено, що створення навчально-практичних центрів є важливою платформою для підготовки учнів та додаткових можливостей для самих закладів профосвіти. Наведено дані про навчально-практичні центри в регіонах України, де лідерами за їх кількісним показником виступають Сумська й Чернігівська області (І місце), друге місце посідають Вінницька й Хмельницька області, третє місце – Івано-Франківська та м. Київ. Доведено, що управління розвитком системи професійної (професійно-технічної) освіти буде ефективним за умови взаємодії органів державної влади з органами громадського самоврядування.
The article contains an analysis of dissertation researches on development of vocational (vocation-and-technical) training system at state and regional levels by native scientists L. Korobko "State regulation of vocation-and-technical training system in Ukraine" (25.00.02 – state management mechanisms), P. Kuharchuk "State-public management of vocation-and-technical training system in Ukraine (regional aspect)" (25.00.02 – state management mechanisms), A. Mazak "Education sphere management under conditions of civil society formation in Ukraine: regional aspect" (25.00.02 – state management mechanisms), I. Naida "State regulation mechanisms in the sphere of young specialists’ employment" (25.00.02 – state management mechanisms). The author also pays attention to works by foreign researchers: Norlisa Sulaiman, Kahirol Mohd Salleh "The development of technical and vocational education and training (tvet) profiling for workforce management in Malaysia: Ensuring the validity and reliability of tvet data", Erni Munastiwi "The Management Model of Vocational Education Quality Assurance Using ‘Holistic Skills Education (Holsked)". It has been proved that under current market economy conditions the needed factor is efficient management of vocational (vocation-and-technical) training system’s development at both state and regional level, while centralizing its management leads to a growing inconsistency between the demand and supply of workforce, and to deficit of certain professions in labor market. Consolidation of the state and the regional levels in vocational (vocation-and-technical) training system’s development management will facilitate solution of the key problem: bringing qualified workers’ training to the correspondence with the labor market’s needs. There has been disclosed the correlation of methodological principles of state regional policy realization with those of regional management of vocational (vocation-and-technical) training system’s development (namely, systemacy, unity of economic and social effects, correspondence to world priorities in development, sequence in time periods). On the results of the undertaken analysis of scientific literature concerning the problematics in question, the conclusion is made to the effect that the top priority task of state policy in the education sphere, including vocational (vocation-and-technical) training, is concluding decentralizing with the state having a key role in this process. It has been proved that formation of training-and-practical centers is an important foundation for students’ training and for vocational training establishments themselves. Data is supplied on training-and-practice centers in different regions of Ukraine, with the following oblasts (areas) leading by the number of them: Sumy and Chernihiv (1st position), Vinnitsa and Khmelnitsky (2nd position), Ivano-Frankivsk and the city of Kyiv (3rd position). It has been proved that vocational (vocation-and-technical) training system’s development management will be efficient on condition of state power bodies’ cooperation with local authorities.

Опис

Ключові слова

навчальний процес, вища освіта, педагогічна діяльність, вищі навчальні заклади, освітні послуги, економіка, state management, regional management, vocational (vocation-and-technical) training system

Бібліографічний опис

Грень Л. М. Специфіка державного управління розвитком системи професійної (професійно-технічної) освіти на державному та регіональному рівнях / Л. М. Грень // Публічне управління і адміністрування в Україні. – 2019. – Вип. 12. – С. 26-33.