Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/6953
Title: Прогнозирование содержания сажи в отработавших газах дизеля c использованием оценки эффективности сгорания
Other Titles: Forecasting of the content of soot in e[haust gases of the diesel on the basis of provisions by determination of efficiency of process of combustion
Authors: Морозова, Вера Сергеевна
Гун, Валентина Сергеевна
Поляцко, Владимир Леонидович
Keywords: коэффициент эффективности сгорания; снижение дымности дизеля; цикловая подача; коэффициент избытка воздуха; электронный регулятор
Issue Date: 2013
Publisher: НТУ "ХПИ"
Citation: Морозова В. С. Прогнозирование содержания сажи в отработавших газах дизеля c использованием оценки эффективности сгорания / В. С. Морозова, В. С. Гун, В. Л. Поляцко // Двигатели внутреннего сгорания. – 2013. – № 2. – С. 105-108.
Abstract: The proposed method for the determination of the soot content IN exhaust gas is considered as a tool to reduce the opacity of diesel and an opportunity to assess the content of soot in the exhaust and adjust the cyclic pitch on the steady-state and transient operating conditions. The method of determination of the soot content in exhaust gas allows you to analyze the impact of design and operational parameters on the output parameters of a diesel engine. Theoretically determined in each case (cycle) the minimum excess air ratio at which the exhaust gas smoke is within regulatory limits. Thus, the mathematical model with sufficient accuracy to evaluate the influence of design parameters on the electronic control diesel engine options in the transition process from the design stage and finishing was developed.
Предложен метод определения содержания сажи в отработавших газах (ОГ) как инструмент снижения дымности дизеля. Показана возможность оценить влияние конструктивных и эксплуатационных парамет- ров дизеля и регулятора на содержание сажи в ОГ, и, соответственно, скорректировать цикловую подачу на установившихся и переходных режимах. При этом определяется в каждом конкретном случае (цикле) минимальный коэффициент избытка воздуха, при котором дымность ОГ не выходит за нормативные пре- делы. Соответствующая математическая модель с достаточной точностью позволяет оценить влияние конструктивных параметров электронного регулятора и дизеля на содержания сажи в ОГ в переходном процессе при увеличении или уменьшении нагрузки еще на стадии проектирования и доводки. Приведены данные экспериментальных исследований.
URI: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/6953
Appears in Collections:Кафедра "Двигуни та гібридні енергетичні установки"

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DVS_2013_2_Morozova_Prognozirovaniye.pdf554,76 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record  Google Scholar



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.