Кафедра "Теорія і системи автоматизованого проектування механізмів і машин"
Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/1705
Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/tmm-sapr
Від 2005 року кафедра має назву "Теорія і системи автоматизованого проектування механізмів і машин”, попередня назва – кафедра "Теорія механізмів, машин і роботів" (від 1991), первісна назва – кафедра "Теорія механізмів і машин" (від 1920).
Кафедра "Теорія механізмів і машин" створена у 1920 році після злиття Жіночого політехнічного інституту з Харківським технологічним. Першим завідувачем кафедри став професор Яків Лазарович Геронімус, який суттєво вплинув на розвиток наукової школи з теорії механізмів і машин.
Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту механічної інженерії і транспорту Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут".
У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 1 доктор технічних наук, 7 кандидатів технічних наук; 1 співробітник має звання професора, 5 – доцента.
Переглянути
Документ 90-летие профессора А. А. Грунауэра(НТУ "ХПИ", 2011) Марченко, Андрей Петрович; Григорьев, Александр Львович; Зарубина, Алла Александровна; Ткачук, Николай АнатольевичСтатья посвящена 90-летию выдающегося ученого профессора А. А. Грунауэра. Описаны некоторые вехи его биографии и направления деятельности.Документ Benchmark creep tests for thermal barrier coatings(НТУ "ХПІ", 2013) Zolochevsky, A.; Sklepus, S.; Parkhomenko, L.; Gnitko, V.; Kühhorn, A.; Kober, M.; Leyens, C.The topic of this paper involves a number of benchmark creep tests and reference solutions that give the possibility to verify the finite element analysis of stress redistribution in thermal barrier coatings related to commercial software packages. The numerical results have been compared in the benchmark tests with the results obtained by other methods and by other authors. The results of creep studies revealed the magnitudes of the local stresses that correlate with the residual stresses determined in the thermally grown oxide by the luminescence spectroscopy method. The creep properties of Ni-based superalloy substrate have strong influence on the stress state and subsequent failure of EB-PVD thermal barrier coatings. The obtained numerical results demonstrate that the future EB-PVD thermal barrier coatings should be developed simultaneously with the Ni-based superalloy substrate, because the effectiveness of coating is influenced by the composition and properties of the substrate.Документ Constitutive and numerical modeling of chemical and mechanical phenomena in solid oxide fuel cells and oxygen permeable membranes(НТУ "ХПІ", 2007) Zolochevsky, A.; Kühhorn, A.A relation between diffusion of the oxygen ions, chemical expansion in electrochemical ceramics, and chemically induced stress evolution in the cathode over time for the Single Chamber Solid Oxide Fuel Cell based on the miniaturisation concept using thick films produced by screen-printing method has been established. The proposed model has been used to calculate the time dependent stress distribution in the cathode as a function of the material parameters, geometrical parameters of the cathode, and concentration of the oxygen ions under steady state operating conditions of the Single Chamber Solid Oxide Fuel Cell.Документ Constitutive and numerical modeling of chemical and mechanical phenomena in thermal barrier coatings for gas turbine blades of aircraft engines(НТУ "ХПІ", 2010) Zolochevsky, A.; Sergienko, N.; Eremenko, S.; Kühhorn, A.Виконано моделювання хімічних і механічних явищ, та розроблені узагальнені визначальні співвідношення, які можуть бути використано для розрахунків залежних від часу розподілень напружень та пошкоджуваності термоізоляції лопаток газових турбін авіаційних двигунів. Розроблені визначальні співвідношення впроваджено в формі структурних моделей для аналізу пошкоджуваності в часі термоізоляції лопаток газових турбін авіаційних двигунів, для аналізу міцності та тривалої міцності, для забезпечення безпечної роботи лопаток газових турбін авіаційних двигунів.Документ Damage accumulation in multilayer thin films on gamma titanium aluminides(НТУ "ХПИ", 2014) Zolochevsky, A.; Parkhomenko, L.; Gnitko, V.; Kühhorn, A.; Kober, M.The present paper involves comprehensive investigations towards an understanding on how aggressive environments, high service temperatures and long dwell times affect damage growth and lifetime reduction of different components of automotive combustion engines and aero-engines made out of gamma titanium aluminides with protective coatings. The outcome of this paper is related to the practical recommendations on how damage growth at high temperatures in multilayer thin films on gamma titanium aluminides under thermal cyclic conditions and multiaxial stress state may be controlled in order to reduce environmental degradation, optimize the protective coating and extend lifetime of a component for automotive, energy and aerospace applications.Документ Experimental Tests of Discrete Strengthened Elements of Machine-Building Structures(2020) Marchenko, A. P.; Tkachuk, M. A.; Kravchenko, S.; Tkachuk, M. M.; Parsadanov, I. V.Computer simulation and bench tests of components and full-scale structures of internal combustion engine are performed in order to evaluate discrete and continual strengthening technology. The contact pressure distributions, friction coefficients, wear, roughness and hardness of the contacting surfaces of the tested machine parts were determined. The numerical characteristics that determine the effectiveness of such combined strengthening method are established. Conceptual fundamentals of discrete continual strengthening have been developed. Positive effects in the “load – contact – friction – wear” chain were found due to the proposed strengthening method. The positive effect of the coordination of micro and macroscale processes and states of loaded parts, which are strengthened by the discrete and continuous method, is also established. It is confirmed that the entire set of tribo-mechanical characteristics is improved with such strengthening, in contrast to traditional methods, an application of which results in improvement in some characteristics at the cost of the others.Документ An integrated approach to assessing seismic simulation based on analysis of preseismic, coseismic, postseismic and interseismic creep, and creep damage evolution(НТУ "ХПИ", 2007) Zolochevsky, A.; Thiagarajan, G.In this paper, a comprehensive theoretical, numerical and computational investigation based on the analysis of the Parkfield earthquakes will be carried out with the main focus directed at the understanding on how physical and chemical transport phenomena, creep deformation with preseismic, coseismic, postseismic and interseismic periods including steady-state static creep, diffusional creep, cyclic creep and dynamic creep, large strains, tension/compression creep asymmetry, creep dilatancy, active creep damage state (degradation) and passive creep damage state (healing), cyclic variations of velocities in boundary conditions, and tectonic loading history affect fault sliding, seismic activity in the crust surrounding a fault including accelerated seismic release characterized by cumulative Benioff strain, spatiotemporal seismicity patterns, large earthquake cycle on the fault as well as future destructive events. Furthermore, focus is put on how the diffusion, preseismic, coseismic, postseismic and interseismic creep processes, large strains, creep damage evolution including degradation and healing, movement of the front of creep rupture, boundary conditions as well as tectonic loading history may be modeled inorder to understand the workings of the Parkfield earthquakes and to predict new destructive earthquakes within a much shorter time frame than currently possible.Документ An integrated approach to the analysis of creep, chemical expansion, creep damage and lifetime reduction for solid oxide fuel cells(NTU "KhPI", 2007) Zolochevsky, A.; Hyde, T. H.; Zhaoji, HuIn this paper, a comprehensive theoretical and numerical investigation has been carried out with the main focus directed at the understanding on how electrochemical transport phenomena, diffusional creep and chemical expansion in electrochemical ceramics affect creep damage growth and lifetime reduction for Solid Oxide Fuel Cell systems. Furthermore, focus is put on how the electrochemical diffusion, creep process, chemical expansivity as well as the creep damage growth in ceramic substances may be controlled in order to reduce stack degradation below 0.1%/1,000 hours, optimize cell, stack design and operating conditions, and extend stack lifetime above 40,000 hours for stationary applications and above 5,000 hours for transportation applications.Документ Methodological instructions for the organization of the business game "Design Bureau"(National Technical University "Kharkiv Polytechnic Institute", 2024) Zinchenko, O. I.; Serikov, V. I.; Bondarenko, O. V.; Konovalenko, O. Ye.In accordance with the modern requirements of higher education, the implementation of the educational process should include classes in interactive and active forms. The implementation of interactive forms of education is one of the most important directions for improving student training in modern universities. Using interactive approaches is the most effective way to promote students' learning. Therefore, the main methodological innovations today are associated with the use of interactive learning methods, in which students are included in the studied situation, which prompts them to take active efforts, experience a state of success and motivate their behavior in a certain way. The educational process, based on the use of interactive learning methods, is organized with taking into account the involvement of all students in the group without exception in the learning process. Joint activity means that everyone makes their own special individual contribution, in the course of work there is an exchange of knowledge, ideas, methods activity. Interactive methods are based on the principles of interaction, student activity, reliance on group experience, mandatory feedback, which encourages learning participants to independent search.Документ A numerical analysis of non-linear contact tasks for the system of plates with a bolted connection and a clearance in the fixture(ПП "Технологічний Центр", 2016) Atroshenko, O.; Tkachuk, M.; Ustinenko, O.; Bondarenko, O.; Diomina, N.Робота присвячується аналізу геометрично нелінійних контактних задач для системи смуг. Особливості представленої задачі полягають у дослідженні напружено-деформованого стану двох смуг, сполучених болтовим кріпленням із зазором і навантажених рівномірно розподіленим по верхній кромці поперечним зусиллям. У цій постановці задачі присутні геометрична і структурна нелінійності. Отримано основні закономірності напружено-деформованого стану елементів силосів.Документ Research and development of modern framework(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2019) Konovalenko, O. E.; Brusentsev, V. A.Документ Robotics and AI: overview and prospects(ТОВ "Планета-Прінт", 2021) Konovalenko, O. E.; Brusentsev, V. A.Документ Sodium penetration and chemically induced stresses in the hollow cylinder of Rapoport-Samoilenko apparatus – I. Constitutive modeling(NTU "KhPI", 2007) Zolochevsky, A.; Goncharova, G.In this paper, a comprehensive theoretical investigation has been carried out with the main focus directed at the understanding on how sodium penetration and chemical expansion in the cathode material during aluminum electrolysis affect the time dependent and chemically induced stress distribution in the hollow cylinder of the Rapoport-Samoilenko apparatus. Constitutive modeling of chemical and mechanical phenomena has been given, and the formulae of stress distribution in the cylinder of the apparatus have been obtained.Документ Автоматизація структурно-параметричного синтезу планетарних коробок передач транспортних засобів(НТУ "ХПІ", 2014) Волонцевич, Дмитро Олегович; Сєриков, Володимир Іванович; Пасічний, С. С.В статті запропонований алгоритм і програмний продукт, які дозволяють за заданими передаточними відношеннями в автоматизованому режимі синтезувати всі можливі структурні схеми планетарної коробки передач з двома ступенями свободи. Далі для всіх синтезованих структурних схем за допомогою хвильового алгоритму Лі перевіряється можливість конструктивної реалізації кінематичної схеми. Для тих схем, які реалізуються конструктивно, знаходяться всі основні кінематичні і силові характеристики. Це дозволяє не тільки задовольнити всім конструктивним обмеженням, а й обрати схему, яка має найкращі показники за обраними кількісними характеристиками якості.Документ Алгоритм визначення ресурсу ланцюгової передачі за критерієм зносостійкості зубців зірочки(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2020) Андрієнко, Сергій Володимирович; Устиненко, Олександр ВіталійовичДокумент Алгоритм оптимального проектування трансмісії гусеничного транспортера-тягача МТ-ЛБ за масою(НТУ "ХПІ", 2019) Бондаренко, Олексій Вікторович; Клочков, Ілля Євгенович; Устиненко, Олександр ВіталійовичРозв'язання задачі оптимізації трансмісії легкого багатоцільового гусеничного транспортера-тягача МТ-ЛБ є перспективним напрямком досліджень, тому що дає змогу поліпшити масові характеристики машини, забезпечити навантажувальну здатність та довговічність трансмісії при модернізації. Побудовано систему обмежень, які накладаються на змінні проектування, та послідовність їхньої перевірки у порядку зростання орієнтовного обсягу обчислень, що дає змогу суттєво зменшити загальний час розрахунків. Розроблено прикладну методику та докладний алгоритм оптимального проектування трансмісії. Вони враховують конструктивні, технічні та технологічні особливості останньої, а також дають змогу підвищити точність розрахунків за рахунок керуванням похибками обчислень передавальних відношень та рівності міжосьових відстаней зачеплень коробки передач та додаткового редуктора трансмісії. Алгоритм містить наступні етапи: ввід вхідних даних; генерування зовнішньої ЛПτ-послідовності; перевірка відповідних обмежень; перевірка обмеження на міжосьові відстані; розрахунок для пробної точки передавальних відношень коробки передач; визначення граничних чисел зубців; генерування внутрішньої ЛПτ-послідовності; перевірка відповідних обмежень; пошук найкращого варіанта; збільшення точності розрахунків; уточнення параметрів; додаткові перевірочні розрахунки.Документ Алгоритм оптимального проектування трансмісії гусеничного транспортера-тягача МТ-ЛБ за масою(Симфонія форте, 2018) Бондаренко, Олексій Вікторович; Клочков, Ілля Євгенович; Устиненко, Олександр ВіталійовичДокумент Алгоритм оптимізації тривальних коробок передач за масогабаритними характеристиками(НТУ "ХПІ", 2011) Бондаренко, Олексій Вікторович; Устиненко, Олександр ВіталійовичПредставлений алгоритм оптимізації тривальних коробок передач. Алгоритм поєднує методи ЛПτ-пошуку і звуження околу простору параметрів. Приведена схема алгоритму оптимізації. Записані основне розрахункові залежності, що були використані для реалізації алгоритму. Послідовно описані етапи розрахунків і особливості обчислення деяких величинДокумент Алгоритмізація розрахунково-експериментальних досліджень(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2019) Ткачук, Микола Анатолійович; Грабовський, Андрій Володимирович; Ткачук, Микола Миколайович; Хлань, Олександр Володимирович; Малакей, Андрій Миколайович; Шуть, Олександр Юрійович; Заворотній, Антон ВалерійовичДокумент Алгоритмізація та програмне забезпечення процесу оптимально-раціонального проектування тривальних коробок передач(ТОВ "ІМА-прес", 2017) Бондаренко, Олексій Вікторович; Устиненко, Олександр Віталійович; Сєриков, Володимир Іванович