05.09.01 "Електричні машини і апарати"
Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/18675
Переглянути
Документ Функціональний взаємозв'язок масогабаритних показників конструкційних частин турбогенератора з електромагнітними навантаженнями(НТУ "ХПІ", 2015) Мінко, Олександр МиколайовичДисертація на здобуття наукового степеня кандидата технічних наук за спеціальністю 05.09.01 – електричні машини і апарати. – Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", Харків, 2015. У дисертаційній роботі представлено рішення науково-практичної задачі, що полягає у встановленні функціонального взаємозв'язку масогабаритних показників конструктивної частини турбогенераторів з електромагнітними навантаженнями. Запропонований критерій вибору забезпечує зниження масогабаритних показників елементів неактивній зони турбогенератора, підвищення ефективності системи охолодження, ступеня використання матеріаломісткості конструкції, дозволяє підвищити конкурентоспроможність конструкції в цілому. З використанням критерію вибору маси та габаритів турбогенераторів, за допомогою якого здійснюється їх вибір з урахуванням основних електромагнітних показників, запропоноване проводити зміну водневого охолодження на повітряне з забезпеченням допустимого теплового навантаження. Проектування повітроохолоджувача, вибір його геометрії і компоновка проводилось з використанням розробленій програмі "Fahrenheit v. 0.1". Розроблено комплекс інженерно-технічних заходів для зниження показників маси та габаритів конструкційної зоні турбогенератору.Документ Теоретические основы объектно-ориентированного проектирования электромеханических преобразователей энергии(НТУ "ХПИ", 2015) Плюгин, Владислав ЕвгеньевичДиссертация на соискание ученой степени доктора технических наук по специальности 05.09.01 – электрические машины и аппараты. Национальный технический университет "Харьковский политехнический институт", Харьков, 2015. Диссертация посвящена разработке нового подхода к моделированию и проектированию электромеханических преобразователей энергии (ЭМПЭ), который базируется на основных понятиях объектно-ориентированного проектирования, что дает возможность генерировать математические модели ЭМПЭ, используя накопленную информацию базовых классов с помощью модификаторов и операторов синтеза. Разработанная соискателем объектно-ориентированная классификация видового разнообразия ЭМПЭ имеет унифицированный единый шаблон для всех ЭМПЭ и сочетает функции организации представления ЭМПЭ с параллельным математическим отображением. В диссертационной работе обоснованы принципы и преимущества объектно-ориентированного подхода в моделировании и проектировании ЭМПЭ, в котором внимание концентрируется на самом процессе решения задачи. Соответствие между программными и реальными объектами достигается за счет объединения данных и расчетных процедур. Впервые предложено применить ранее использовавшиеся только в программировании преимущества объектно-ориентированного анализа в теории расчета и проектирования ЭМПЭ. Соискателем выполнены проектный синтез и программная реализация объектно-ориентированного проектирования двухмодульного шнекового ЭМПЭ технологического назначения с внешним массивным ротором, объектно-ориентированного проектирования бесщеточного возбудителя турбогенератора и асинхронного двигателя с короткозамкнутым ротором, целью которых было доказать эффективность применимости объектной методологии на технически сложном электромеханическом объекте. Полученные результаты имеют высокую сходимость с данными, полученными экспериментально, и могут быть использованы в оптимизации конструкции ЭМПЭ, проведения физического моделирования машины, повышения качества расчетных методик электрических машин.Документ Теоретичні основи об'єктно-орієнтованого проектування електромеханічних перетворювачів енергії(НТУ "ХПІ", 2015) Плюгін, Владислав ЄвгеновичДисертація на здобуття наукового ступеня доктора технічних наук за спеціальністю 05.09.01 – електричні машини й апарати. Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", Харків, 2015. Дисертація присвячена розробці нового підходу до моделювання і проектування електромеханічних перетворювачів енергії (ЕМПЕ), який базується на основних поняттях об'єктно-орієнтованого проектування. Розроблена здобувачем об'єктно-орієнтована класифікація видової різноманітності ЕМПЕ має уніфікований єдиний шаблон для усіх ЕМПЕ і поєднує функції організації представлення ЕМПЕ з паралельним математичним відображенням. Здобувачем розроблені моделі класифікації ЕМПЕ, що включають не лише структуроутворення, але і паралельний синтез математичних моделей і програм проектування. Уперше запропоновано використовувати єдиний класовий шаблон для структурної і системної організації ЕМПЕ, інваріантний до їх видового різноманіття. Обґрунтована застосовність об'єктно-орієнтованого підходу в оптимальному проектуванні ЕМПЕ з використанням сучасних алгоритмів оптимізації і автоматичної генерації технічної документації. Здобувачем виконані проектний синтез і програмна реалізація об'єктно-орієнтованого проектування двохмодульного шнекового ЕМПЕ із зовнішнім масивним ротором, безщіткового збудника синхронного турбогенератора, асинхронного двигуна з короткозамкненим ротором. Отримані результати мають високу збіжність з даними, отриманими експериментально.Документ Функциональная взаимосвязь массогабаритных показателей конструкционных частей турбогенератора с электромагнитными нагрузками(НТУ "ХПИ", 2015) Минко, Александр НиколаевичДиссертация на соискание ученой степени кандидата технических наук по специальности 05.09.01 – электрические машины и аппараты. – Национальный технический университет "Харьковский политехнический институт", Харьков, 2015. В диссертационной работе представлено решение научно-практической задачи, которая заключается в установлении функциональной взаимосвязи массогабаритных показателей конструкционной части турбогенераторов с их электромагнитными нагрузками. При этом в работе решены вопросы снижения массогабаритных показателей элементов неактивной зоны, улучшения эффективности системы охлаждения, разработаны предложения по повышению степени использования материалов конструкции, технологичности и конкурентоспособность конструкций в целом. Предложен критерий выбора массы и габаритов турбогенераторов, с помощью которого осуществляется выбор этих показателей и их согласование с основными электрическими и энергетическими параметрами турбогенератора, в том числе при замене водородной среды охлаждения на воздушную. Определение функциональной взаимосвязи проводилось при помощи разработанной программы "Fahrenheit v.0.1". Разработан комплекс инженерно-технических мероприятий по снижению показателей массы и габаритов конструкционной зоны турбогенератора. Предложена конструкция теплообменника (воздухоохладителя), обладающая сниженными показателями массы и габаритов, улучшенными тепловыми и эксплуатационными характеристиками. Улучшение эксплуатационных характеристик воздухоохладителя достигается за счет перераспределения секций теплообменника, что обеспечивает более равномерный теплосъем с проходящего через рабочую зону воздухоохладителя газа (воздуха).Документ Підвищення експлуатаційних показників надпровідникового обмежувача струму короткого замикання індуктивного типу(НТУ "ХПІ", 2015) Гончаров, Євген ВікторовичДисертація на здобуття наукового ступеня кандидата технічних наук за спеціальністю 05.09.01 - електричні машини і апарати. - Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", Харків, 2016 р. Дисертацію присвячено теоретичним та експериментальним дослідженням, спрямованим на підвищення експлуатаційних показників високотемпературного надпровідникового обмежувача струму короткого замикання індуктивного типу. Розроблено конструкцію високотемпературного надпровідникового обмежувача струму індуктивного типу з надпровідним, екраном, надпровідною обмоткою і осердям, які розміщені у загальному кріостаті, що забезпечує енергозбереження до 85 %. Розроблено методику розрахунку основних параметрів магнітної системи обмежувача струму, побудовану на враховуванні коефіцієнту спаду напруги. Розроблено математичні моделі перехідного процесу: надпровідникового обмежувача струму індуктивного типу, експериментального макета обмежувача струму індуктивного типу, які дозволяють провести повний аналіз струмообмежувальних характеристик з визначенням необхідних критичних параметрів. Експериментально досліджено, що втрати потужності у номінальному режимі в осерді надпровідного обмежувача струму індуктивного типу незначні, що відповідає попереднім теоретичним розрахункам і підвереджує доцільність та економічність запропонованого технічного рішення. Проведені експериментальні дослідження підтвердили теоретичні положення і розроблені математичні моделі.Документ Підвищення експлуатаційних показників надпровідникового обмежувача струму короткого замикання індуктивного типу(НТУ "ХПІ", 2016) Гончаров, Євген ВікторовичДисертація на здобуття наукового ступеня кандидата технічних наук за спеціальністю 05.09.01 - електричні машини і апарати. - Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", Харків, 2016 р. Дисертацію присвячено теоретичним та експериментальним дослідженням, спрямованим на підвищення експлуатаційних показників високотемпературного надпровідникового обмежувача струму короткого замикання індуктивного типу. Розроблено конструкцію високотемпературного надпровідникового обмежувача струму індуктивного типу з надпровідним, екраном, надпровідною обмоткою і осердям, які розміщені у загальному кріостаті, що забезпечує енергозбереження до 85 %. Розроблено методику розрахунку основних параметрів магнітної системи обмежувача струму, побудовану на враховуванні коефіцієнту спаду напруги. Розроблено математичні моделі перехідного процесу: надпровідникового обмежувача струму індуктивного типу, експериментального макета обмежувача струму індуктивного типу, які дозволяють провести повний аналіз струмообмежувальних характеристик з визначенням необхідних критичних параметрів. Експериментально досліджено, що втрати потужності у номінальному режимі в осерді надпровідного обмежувача струму індуктивного типу незначні, що відповідає попереднім теоретичним розрахункам і підвереджує доцільність та економічність запропонованого технічного рішення. Проведені експериментальні дослідження підтвердили теоретичні положення і розроблені математичні моделі.Документ Оцінка показників лінійних електромеханічних перетворювачів ударної дії з високою магнітною сумісністю(НТУ "ХПІ", 2016) Олексенко, Сергій ВолодимировичДисертація на здобуття наукового ступеня кандидата технічних наук за спеціальністю 05.09.01 – електричні машини та апарати. – Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", Харків, 2016. Дисертацію присвячено розробці комплексу науково-технічних рішень, спрямованих на оцінку показників лінійних електромеханічних перетворювачів ударної дії з високою магнітною сумісністю. Запропонована імітаційна математична модель лінійного електромеханічного перетворювача ударної дії, що описує взаємопов'язані просторово-часові електричні, магнітні, механічні та теплові процеси із змінними параметрами. Визначено геометричні параметри електропровідного якоря, феромагнітних осердя та екрана, при яких перетворювач забезпечує найбільші показники. Отримала подальший розвиток методика синтезу параметрів високоефективного лінійного електромеханічного перетворювача ударної дії, заснована на використанні комплексного критерію ефективності, який враховує основні показники при різних варіантах стратегії вибору. Встановлено, що кріогенне охолодження до температури рідкого азоту обмотки індуктора дозволяє збільшити ККД лінійних електромеханічних перетворювачів ударної дії в 1,6 раз, при охолодженні якоря – в 5 разів, а при одночасному їх охолодженні – в 11 разів. Розроблено конструктивні схеми лінійних електромеханічних перетворювачів ударної дії індукційно-електромагнітного типу ударної і ударно-поворотної дії. Розроблено методику експериментальних досліджень лінійних електромеханічних перетворювачів ударної дії з одночасним вимірюванням електричних і механічних показників.Документ Коаксиально-линейный двигатель с постоянными магнитами в вибрационной системе погружателя строительных элементов(Киевский национальный университет строительства и архитектуры, 2016) Мохсен, АббасианДиссертация на соискание учёной степени кандидата технических наук по специальности 05.09.01 – электрические машины и аппараты. – Национальный технический университет Украины "Харьковский политехнический институт" Харьков, 2016. Диссертация посвящена вопросам разработки и исследованию особенностей электромагнитных и электромеханических процессов коаксиально-линейных двигателей с аксиальным и радиальным вектором намагничивания постоянных магнитов для привода рабочего органа погружателя. Рассмотрены конструкции коаксиально-линейных двигателей с постоянными магнитами для привода рабочего органа погружателя строительных элементов и разработана математическая модель, а также методы расчета магнитной индукции, электромеханических и частотных характеристик при статическом и динамическом режимах работы вибрационного оборудования на основе коаксиально-линейных двигателей с аксиальным и радиальным вектором намагничивания постоянных магнитов. Предложена модель коаксиально-линейного двигателя с постоянными магнитами с аксиальным и радиальным вектором намагничивания постоянных магнитов в виде электрической схемы замещения и проведён сравнительный анализ векторных диаграмм напряжений и токов, позволяющий характеризовать энергетические параметры и рабочие характеристики при различных частотах напряжения. Разработан и изготовлен экспериментальный стенд для исследования статических и динамических характеристик коаксиально-линейных двигателей с постоянными магнитами. Проведённый анализ электромеханических характеристик коаксиально-линейных двигателей с постоянными магнитами показал, что при одинаковых параметрах жёсткости тяговых и ход-амперных характеристик более эффективным является двигатель с радиальным вектором намагничивания постоянных магнитов. На основе проведенных исследований коаксиально-линейных двигателей с аксиальным и радиальным вектором намагничивания постоянных магнитов с одинаковыми конструктивными параметрами статора и равными по массе магнитами и сравнение их электромагнитных, электромеханических и частотных характеристик, полученных при статическом и динамическом режимах работы двигателей, установлена целесообразность использования коаксиально-линейных двигателей с радиальным вектором намагничивания постоянных магнитов для привода рабочего органа погружателя строительных элементов.Документ Оптимизация технического уровня индукционных электромеханических и статических преобразователей с вращающимся магнитным полем(Национальный университет кораблестроения им. адмирала Макарова, 2016) Пальчиков, Олег ОлеговичДиссертация на соискание научной степени кандидата технических наук по специальности 05.09.01 – электрические машины и аппараты. – Национальный технический университет "Харьковский политехнический институт", Харьков, 2017. В диссертационной работе получил дальнейшее развитие метод оптимизационного проектирования и сопоставления вариантов электромагнитных систем с использованием целевых функций, включающих относительные показатели технического уровня и относительные управляемые переменные, на основе его адаптации к анализу асинхронних двигателей с короткозамкнутым ротором и трансформаторных преобразователей числа фаз и уровня напряжения с вращающимся магнитным полем. Выполнен анализ конструкций и технологий производства асинхронных двигателей с классическим и обращенным положением ротора, торцевых асинхронних двигателей, трансформаторов с вращающимся магнитным полем. Для решения задач сравнительного анализа индукционных преобразователей базовыми электромагнитными системами асинхронных двигателей и трансформаторов выбраны радиальные варианты соответственно с внутренним ротором и цилиндрическим зазором. Разработаны проектные модели показателей установившегося режима асинхронних двигателей с внутренним и внешним ротором, аксиальных двигателей с одинарным и двойным рабочим зазором, двигателей с секционированием магнитопровода и контр и тандемвращением роторов, а также вариантов трансформаторов с вращающимся магнитным полем. В проектных моделях показателей установившегося режима аксиальных электромагнитных систем учитывалась неравномерность радиального распределения магнитной индукции в элементах магнитной цепи и возможность выполнения магнитопровода путем ограничения магнит-ной индукции на внутреннем диаметре. Разработана методика определения коэффициента полезного действия и коэффициента мощности асинхронных двигателей и трансформаторов на основе показателей технического уровня, как решение системы нелинейных уравнений в поле управляемых переменных. Разработанный математический аппарат может быть использован для комплексных моделей параметрической оптимизации вариантов асинхронных двигателей и трансформаторов для преобразования числа фаз и уровня напряжения.Документ Коаксіально-лінійний двигун з постійними магнітами у вібраційній системі занурювача будівельних елементів(НТУ "ХПІ", 2016) Мохсен, АббасіанДисертація на здобуття наукового ступеня кандидата технічних наук за спеціальністю 05.09.01 – електричні машини й апарати. – Національний технічний університет України "Харківський політехнічний інститут", Харків, 2016. Дисертаційна робота присвячена питанням розробки та дослідження особливостей електромагнітних та електромеханічних процесів коаксіально-лінійних двигунів з аксіальним та радіальним вектором намагнічування постійних магнітів для привода робочого органу занурювача. Запропоновані конструкції коаксіально-лінійних двигунів з постійними магнітами для привода робочого органу занурювача будівельних елементів, а також методи розрахунку магнітної індукції, електромеханічних та частотних характеристик при статичному та динамічному режимах роботи вібраційного обладнання на основі коаксіально-лінійних двигунів з постійними магнітами. Розроблені та виготовлені експериментальні стенди для дослідження статичних та динамічних характеристик коаксіально-лінійних двигунів з постійними магнітами. На основі проведеного дослідження коаксіально-лінійних двигунів з аксіальним та радіальним вектором намагнічування постійних магнітів з однаковими конструктивними параметрами статора та рівними за масою магнітами та порівняння їх характеристик, отриманих при статичному та динамічному режимах роботи двигунів, встановлено доцільність використання коаксіально-лінійних двигунів з радіальним вектором намагнічування постійних магнітів для привода робочого органу занурювача будівельних елементів.Документ Оценка показателей линейных электромеханических преобразователей ударного действия с высокой магнитной совместимостью(НТУ "ХПИ", 2016) Олексенко, Сергей ВладимировичДиссертация на соискание ученой степени кандидата технических наук по специальности 05.09.01 – электрические машины и аппараты. – Национальный технический университет "Харьковский политехнический институт", Харьков, 2016. Диссертация посвящена разработке комплекса научно-технических решений, направленных на оценку эффективности линейных электромеханических преобразователей ударного действия с высокой магнитной совместимости. На основе анализа научно-технических источников установлено, что линейные электромеханические преобразователи ударного действия широко при-меняются в ударно-силовых устройствах и для ускорения объектов до высоких скоростей. Однако КПД существующих линейных электромеханических преобразователей ударного действия находится на низком уровне. Кроме того, во время работы линейных электромеханических преобразователей ударного действия последние создают очень значительные импульсные магнитные поля рассеяния, которые резко негативно влияют на близко расположенное оборудование и экологическую чистоту для биологических объектов. Предложена имитационная математическая модель линейного электроме-ханического преобразователя ударного действия, описывающая взаимосвязанные пространственно-временные электрические, магнитные, механические и тепловые процессы с переменными параметрами. Определены геометрические параметры электропроводящего якоря, ферромагнитных сердечника и экрана, при которых преобразователь обеспечивает наибольшие показатели. Предложена конструкция комбинированного экрана, обеспечивающего снижение магнитных полей рассеяния до 4 раз по сравнению с ферромагнитным экраном.Документ Оптимізація технічного рівня індукційних електромеханічних та статичних перетворювачів з обертовим магнітним полем(НТУ "ХПІ", 2017) Пальчиков, Олег ОлеговичДисертація на здобуття наукового ступеня кандидата технічних наук за спеціальністю 05.09.01 – електричні машини й апарати. – Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", Харків, 2017. Дисертаційна робота присвячена питанням розробки проектних моделей сталого режиму роботи та зіставленню варіантів електромагнітних систем асинхронних двигунів з короткозамкненим ротором та трансформаторів з обертовим магнітним полем за критеріями маси, вартості, втрат, реактивної потужності та на основі узагальненого критерію, отриманого методом ідеальної точки. Для вирішення поставлених задач використовувався метод цільових функцій з відносними показниками технічного рівня та відносними керованими змінними. В проектних моделях показників сталого режиму роботи аксіальних електромагнітних систем вказаних перетворювачів враховувалася нерівномірність радіального розподілу магнітної індукції в елементах магнітного кола. Для асинхронних двигунів з внутрішніми та зовнішніми роторами, та аксіальним робочим проміжком, в тому числі з секціонуванням магнітопроводу, а також трансформаторів з обертовим магнітним полем визначені оптимальні геометричні спів-відношення. Показано, що застосування нетрадиційних варіантів електромагнітних систем індукційних перетворювачів дозволяє суттєво підвищити показники електротехнічних систем, зокрема доцільна заміна асинхронних двигунів з внутрішнім ротором на асинхронні двигуни з зовнішнім ротором та аксіальним магнітним полем при кількості пар полюсів 1–3 та 3–4 відповідно. Також розглянуті питання підвищення кратності пускового моменту асинхронних двигунів та розроблені методики визначення коефіцієнтів корисної дії та потужності перетворювачів в залежності від керованих змінних.Документ Мультифізичні моделі високовольтних вакуумних вимикачів з бістабільними поляризованими актуаторами в динамічних режимах(НТУ "ХПІ", 2018) Байда, Євген ІвановичДисертація на здобуття наукового ступеня доктор технічних наук за спеціальністю 05.09.01 "Електричні машини і апарати" (141 – електрична інженерія). – Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", м. Харків, 2018 р. У дисертаційній роботі розглянуто проблеми створення мультифізичних моделей, що використовуються при дослідженні і проектуванні вакуумних вимикачів середньої напруги. Об'єкт дослідження – нестаціонарні електромагнітні процеси в неоднорідному, нелінійному, рухомому середовищі, що проводить електричний струм і включає в себе висококоерцитивні постійні магніти; процеси, пов'язані з теорією пружності, механікою твердого тіла, явищами в нестаціонарних теплових полях і теорією механіки суцільних середовищ. Предмет дослідження – вакуумні вимикачі з бістабільними поляризованими актуаторами та закономірності їхньої роботі в динамічних режимах; закономірності та механізм статичної і динамічної деформації контактної системи вимикача під впливом актуатора; здатність вимикача до вмикання та його термічна стійкість під дією аварійних надструмів; рідинні демпфери; електричні схеми керування актуатором. Методи дослідження – дослідження електромагнітних, механічних, теплових процесів і процесів течії рідини базуються на аналітичних і чисельних математичних моделях, які враховують найбільш суттєві лінійні та нелінійні взаємозв'язки між явищами. Чисельні розв'язання диференційних рівнянь в часткових похідних проводяться в спеціальних прикладних пакетах програм, достовірність результатів яких багаторазово перевірена і не викликає сумнівів, а також програмах, написаних здобувачем, які перевірені експериментально. В роботі отримані такі наукові результати. Вперше розроблена модель динаміки поляризованого бістабільного актуатора з постійними магнітами, що базується на розрахунках нестаціонарного електромагнітного поля в нелінійному неоднорідному середовищі, що проводить електричний струм та містить постійні магніти з урахуванням руху частин актуатора у взаємодії з нелінійними рівняннями електричного кола і руху. Розраховані параметри форсованого підключення актуаторів та надано рекомендації щодо конструкції та параметрів актуаторів. Розроблено мультифізичні моделі дослідження впливу параметрів актуаторів на статичні і динамічні механічні напруження в сильфоні вакуумної камери, отримані рекомендації з вибору оптимальної конструкції сильфона і його довговічності, розрахована його втомна витривалість. Розроблено модель впливу параметрів актуаторів на динамічні механічні напруження в контактній системі та механізмі вимикача, що базується на теорії пружності, завдяки чому була розрахована геометрія приводного вала та обраний його матеріал та підшипники. Вперше розроблено мультифізичні моделі, що дозволяють визначити вплив динамічних характеристик актуатора на здатність вимикача до вмикання аварійного надструму: визначена динаміка зіткнення і час вібрації контактів; вирішена теплова задача Стефана з урахуванням теплоти фазових переходів і визначена можлива сила зварювання контактів; надано рекомендації щодо зниження швидкості зіткнення контактів за рахунок застосування рідинного демпфера засновані на рівняннях Нав'є – Стокса і динаміки руху актуатора; розроблена модель нагріву і деформації контактної поверхні і на її основі надані рекомендації щодо розрахунків необхідної сили контактного натискання і геометрії контактів за умов термічної стійкості. Досліджено та проаналізовано оригінальні моделі схем підключення котушок актуатора до різних джерел електричної енергії, надано рекомендації щодо їх практичної реалізації. Результати дослідження були перевірені на макетах, дослідних зразках які підтвердили отримані рекомендації та висновки і використовувались при розробці вакуумних вимикачів. Впровадження основних наукових і практичних результатів дисертаційної роботи знайшло відображення: в договірній роботі з ТОВ «АВМ Ампер» договір № 33 / 98-12 між НТУ «ХПІ» та ТОВ «АВМ Ампер», «Вплив параметрів бістабільного поляризованого актуатора вакуумного вимикача на його здатність до вмикання», м. Кременчук; науково-дослідній та дослідно-конструкторській роботі, яка була виконаної на замовлення ТОВ НВП «Укренергокомплекс-2», «Бістабільні актуатори в установках контролю і розподілу потоків рідини», м. Харків та навчальному процесі.Документ Мультифізичні моделі високовольтних вакуумних вимикачів з бістабільними поляризованими актуаторами в динамічних режимах(НТУ "ХПІ", 2018) Байда, Євген ІвановичДисертація на здобуття наукового ступеня доктор технічних наук за спеціальністю 05.09.01 "Електричні машини і апарати" (141 – електрична інженерія). – Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", м. Харків, 2018 р. У дисертаційній роботі розглянуто проблеми створення мультифізичних моделей, що використовуються при дослідженні і проектуванні вакуумних вимикачів середньої напруги. Об'єкт дослідження – нестаціонарні електромагнітні процеси в неоднорідному, нелінійному, рухомому середовищі, що проводить електричний струм і включає в себе висококоерцитивні постійні магніти; процеси, пов'язані з теорією пружності, механікою твердого тіла, явищами в нестаціонарних теплових полях і теорією механіки суцільних середовищ. Предмет дослідження – вакуумні вимикачі з бістабільними поляризованими актуаторами та закономірності їхньої роботі в динамічних режимах; закономірності та механізм статичної і динамічної деформації контактної системи вимикача під впливом актуатора; здатність вимикача до вмикання та його термічна стійкість під дією аварійних надструмів; рідинні демпфери; електричні схеми керування актуатором. Методи дослідження – дослідження електромагнітних, механічних, теплових процесів і процесів течії рідини базуються на аналітичних і чисельних математичних моделях, які враховують найбільш суттєві лінійні та нелінійні взаємозв'язки між явищами. Чисельні розв'язання диференційних рівнянь в часткових похідних проводяться в спеціальних прикладних пакетах програм, достовірність результатів яких багаторазово перевірена і не викликає сумнівів, а також програмах, написаних здобувачем, які перевірені експериментально. В роботі отримані такі наукові результати. Вперше розроблена модель динаміки поляризованого бістабільного актуатора з постійними магнітами, що базується на розрахунках нестаціонарного електромагнітного поля в нелінійному неоднорідному середовищі, що проводить електричний струм та містить постійні магніти з урахуванням руху частин актуатора у взаємодії з нелінійними рівняннями електричного кола і руху. Розраховані параметри форсованого підключення актуаторів та надано рекомендації щодо конструкції та параметрів актуаторів. Розроблено мультифізичні моделі дослідження впливу параметрів актуаторів на статичні і динамічні механічні напруження в сильфоні вакуумної камери, отримані рекомендації з вибору оптимальної конструкції сильфона і його довговічності, розрахована його втомна витривалість. Розроблено модель впливу параметрів актуаторів на динамічні механічні напруження в контактній системі та механізмі вимикача, що базується на теорії пружності, завдяки чому була розрахована геометрія приводного вала та обраний його матеріал та підшипники. Вперше розроблено мультифізичні моделі, що дозволяють визначити вплив динамічних характеристик актуатора на здатність вимикача до вмикання аварійного надструму: визначена динаміка зіткнення і час вібрації контактів; вирішена теплова задача Стефана з урахуванням теплоти фазових переходів і визначена можлива сила зварювання контактів; надано рекомендації щодо зниження швидкості зіткнення контактів за рахунок застосування рідинного демпфера засновані на рівняннях Нав'є – Стокса і динаміки руху актуатора; розроблена модель нагріву і деформації контактної поверхні і на її основі надані рекомендації щодо розрахунків необхідної сили контактного натискання і геометрії контактів за умов термічної стійкості. Досліджено та проаналізовано оригінальні моделі схем підключення котушок актуатора до різних джерел електричної енергії, надано рекомендації щодо їх практичної реалізації. Результати дослідження були перевірені на макетах, дослідних зразках які підтвердили отримані рекомендації та висновки і використовувались при розробці вакуумних вимикачів. Впровадження основних наукових і практичних результатів дисертаційної роботи знайшло відображення: в договірній роботі з ТОВ «АВМ Ампер» договір № 33 / 98-12 між НТУ «ХПІ» та ТОВ «АВМ Ампер», «Вплив параметрів бістабільного поляризованого актуатора вакуумного вимикача на його здатність до вмикання», м. Кременчук; науково-дослідній та дослідно-конструкторській роботі, яка була виконаної на замовлення ТОВ НВП «Укренергокомплекс-2», «Бістабільні актуатори в установках контролю і розподілу потоків рідини», м. Харків та навчальному процесі. Акти впровадження додаються.Документ Прогнозування строку служби силового трансформатора за допомогою комплексної моделі технічного стану целюлозної ізоляції(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2019) Василевський, Володимир ВалентиновичДисертація на здобуття наукового ступеня кандидата технічних наук за спеціальністю 05.09.01 – електричні машини й апарати. – Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", Харків, 2019 р. Дисертацію присвячено удосконаленню математичних моделей для прогнозуванню залишкового ресурсу силового трансформатора та техніко-економічного обґрунтування стратегії його технічного обслуговування шляхом розробки комплексної моделі технічного стану целюлозної ізоляції. Запропоновано комплексну модель технічного стану целюлозної ізоляції, яка складається з математичної моделі формування реального ресурсу трансформатора на етапі його виробництва та моделі витрати ресурсу целюлозної ізоляції силового трансформатора на етапі експлуатації. Розроблено математичну модель вологообміну в системі целюлозна ізоляція – трансформаторне масло у взаємозв'язку з іншими математичними моделями, які описують стан трансформатора в експлуатації. Проведено аналіз впливу проведення технічного обслуговування силового трансформатора (зокрема, сушіння активної частини) на ресурсні характеристики целюлозної ізоляції. Виконано моделювання витрати ресурсу трансформатора для різних стратегій технічного обслуговування. За допомогою аналізу результатів моделювання обґрунтовано необхідність урахування проведення технічного обслуговування при розрахунках залишкового ресурсу і моделюванні витрати ресурсу ізоляції в експлуатації. Отримав пода-льший розвиток розрахунковий метод визначення скорочення строку служби ізоляції за рахунок корегування відомої формули інтегралу старіння шляхом більш точної інтерполяції вихідних даних, що використовуються для побудови залежності швидкості старіння від вмісту вологи в ізоляції. Вперше запропоновано математичні моделі для оцінки впливу етапу виробництва на призначений ресурс, які відрізняються урахуванням недосконалості засобів контролю і стохастичності процесу зміни ресурсу в ході технологічного процесу.Документ Прогнозування строку служби силового трансформатора за допомогою комплексної моделі технічного стану целюлозної ізоляції(Запорізький національний технічний університет, 2019) Василевський, Володимир ВалентиновичДисертація на здобуття наукового ступеня кандидата технічних наук за спеціальністю 05.09.01 – електричні машини й апарати. – Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", Харків, 2019 р. Дисертацію присвячено удосконаленню математичних моделей для прогнозуванню залишкового ресурсу силового трансформатора та техніко-економічного обґрунтування стратегії його технічного обслуговування шляхом розробки комплексної моделі технічного стану целюлозної ізоляції. Запропоновано комплексну модель технічного стану целюлозної ізоляції, яка складається з математичної моделі формування реального ресурсу трансформатора на етапі його виробництва та моделі витрати ресурсу целюлозної ізоляції силового трансформатора на етапі експлуатації. Розроблено математичну модель вологообміну в системі целюлозна ізоляція – трансформаторне масло у взаємозв'язку з іншими математичними моделями, які описують стан трансформатора в експлуатації. Проведено аналіз впливу проведення технічного обслуговування силового трансформатора (зокрема, сушіння активної частини) на ресурсні характеристики целюлозної ізоляції. Виконано моделювання витрати ресурсу трансформатора для різних стратегій технічного обслуговування. За допомогою аналізу результатів моделювання обґрунтовано необхідність урахування проведення технічного обслуговування при розрахунках залишкового ресурсу і моделюванні витрати ресурсу ізоляції в експлуатації. Отримав пода-льший розвиток розрахунковий метод визначення скорочення строку служби ізоляції за рахунок корегування відомої формули інтегралу старіння шляхом більш точної інтерполяції вихідних даних, що використовуються для побудови залежності швидкості старіння від вмісту вологи в ізоляції. Вперше запропоновано математичні моделі для оцінки впливу етапу виробництва на призначений ресурс, які відрізняються урахуванням недосконалості засобів контролю і стохастичності процесу зміни ресурсу в ході технологічного процесу.Документ Удосконалення вакуумних контакторів з моностабільними поляризованими електромагнітами(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2019) Лелюк, Микола АнатолійовичДисертація на здобуття наукового ступеня кандидата технічних наук за спеціальністю 05.09.01 « Електричні машини й апарати» (14 – Електрична інженерія) – Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", м. Харків, 2019 р. Дисертаційна робота присвячена удосконаленню вакуумних контакторів середніх напруг з моностабільними поляризованими електромагнітами зокрема щодо зменшення брязкоту головних контактів, що є однією з головних вимог для цих апаратів. Для досягнення цієї мети були поставлені задачі: – провести аналіз існуючих моделей (типів і конструкцій) вакуумних контакторів; – удосконалити математичну модель зварювання контактів під час виконання операції увімкнення вакуумного контактора; – обґрунтувати технічні рішення щодо розробки нових конструкцій бістабільних приводів, що використовують висококоерцитивні постійні магніти; – удосконалити математичну модель процесу увімкнення контактора; – розробити нові способи керування моностабільним поляризованим електромагнітом, з можливістю заміни високовартісних силових транзисторів та драйверів до них, гібридними системами; – розглянути можливість зменшення часових інтервалів між операціями увімкнення та вимкнення контактора. Об’єкт дослідження – нестаціонарні теплофізичні, електромеханічні та електромагнітні процеси в вакуумних контакторах для мереж середніх напруг. Предмет дослідження – бістабільні приводи на базі моностабільних поляризованих електромагнітів з поворотними пружинами та мікропроцесорні системи керування ними. Методи дослідження. Математичне моделювання електромагнітних, механічних та теплофізичних процесів у моностабільному поляризованому електромагніті для визначення раціональних лінійних розмірів частин магнітопроводу. Чисельне розв’язання звичайних та диференціальних рівнянь в часткових похідних проводиться в чисельних пакетах програм та програмах написаних і перевірених здобувачем, які враховують найбільш істотні взаємозв’язки між явищами. В роботі отримані такі наукові результати. У дисертаційній роботі вирішено науково-практичну задачу з удосконалення вакуумних контакторів середніх напруг з моностабільними поляризованими електромагнітами, зокрема щодо зменшення брязкоту головних контактів, що є однією з головних вимог для цих апаратів. Проведено аналіз вакуумних контакторів середніх напруг. Виявлено ряд недоліків, що стосуються як електромагнітів, так і систем керування ними. Запропоновано і реалізовано концепцію контакторів з бістабільними приводами на базі моностабільних поляризованих електромагнітів з поворотними пружинами, що використовують висококоерцитивні постійні магніти. Встановлено співвідношення між характеристиками моностабільного поляризованого електромагніта та характеристиками поворотної та контактних пружин, при яких забезпечуються вимоги до вакуумних переривників щодо швидкості руху та кількості відскоків контактів. Удосконалено математичну модель зварювання контактів при їх брязкоті. Визначено максимальне значення величини можливої сили зварювання контактів під час виконання операції увімкнення контактора. Удосконалено математичну модель процесу увімкнення контактора та проведено розрахунки динамічних характеристик електромагніта. На основі проведених розрахунків обрано раціональні параметри котушки електромагніта та ємності електролітичного конденсатора при яких буде забезпечено надійне спрацьовування контактора та виконані вимоги виробників вакуумних переривників відносно тривалості брязкоту контактів та швидкості їх замикання. Проведено експериментальні дослідження кількості та тривалості відскоків головних контактів вакуумного контактора при виконанні операції увімкнення. Встановлено, що новий контактор повністю відповідає вимогам виробників вакуумних переривників відносно тривалості та кількості відскоків, швидкості руху контактів при виконанні операцій увімкнення та вимкнення. Запропоновано і реалізовано концепцію мікропроцесорної гібридної системи керування моностабільними поляризованими електромагнітами на основі використання інтерфейсного реле з двома перемикаючими контактними групами та одного силового транзистора. Розроблено алгоритм роботи мікропроцесорної гібридної системи керування моностабільним поляризованим електромагнітом та методику експериментального визначення часових інтервалів між моментами комутації транзистора, керуючого обмоткою реле, і силового транзистора. Встановлено мінімальний інтервал між моментами комутації інтерфейсного реле та IGBT транзистора, яке дозволяє забезпечити координацію їх роботи. Розроблено дослідний зразок нового універсального вакуумного контактора з мікропроцесорною системою керування та гібридною комутацією кола живлення обмотки моностабільного поляризованого електромагніта. Керування контактором може відбуватися в двох режимах роботи, виконуючи функції як звичайного моностабільного контактора, так і контактора з механічною защіпкою, що робить його універсальним. Розроблені імітатори полюсів з вакуумними переривниками, які повністю відтворюють характеристики реальних переривників, імітуючи завдяки встановленим на них пружинах вплив на механічні характеристики вакууму та сильфонів, дозволяють проводити випробування на механічну зносостійкість без високовартісних вакуумних переривників. Встановлено, що робота мікропроцесорної гібридної системи керування по датчику положення зменшується загальний час увімкнення та вимкнення контактора. Матеріали дисертаційної роботи використовуються в навчальному процесі на кафедрі електричних апаратів НТУ "ХПІ" в дисциплінах спеціальності "141 – електроенергетика, електротехніка та електромеханіка" (спеціалізація "141.07 Електричні апарати"), курсовому та дипломному проектуванні та науково-дослідних роботах. Дисертаційна робота виконана на кафедрі електричних апаратів в рамках ініціативної науково-дослідної роботи Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут" К3301 "Удосконалення вакуумних комутаційних апаратів" (ДР №0119U002552), де здобувач був виконавцем окремих розділів. Договір з ТОВ "АВМ Ампер", м. Кременчук, про науково-технічне співробітництво та наукове консультування за темою "Удосконалення вакуумних комутаційних апаратів" (№ 33/227-2019), де здобувач був виконавцем окремих розділів.Документ Удосконалення вакуумних контакторів з моностабільними поляризованими електромагнітами(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2019) Лелюк, Микола АнатолійовичДисертація на здобуття наукового ступеня кандидата технічних наук за спеціальністю 05.09.01 – електричні машини й апарати» – Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", м. Харків, 2019 р. Дисертаційна робота присвячена удосконаленню вакуумних контакторів середніх напруг з моностабільними поляризованими електромагнітами зокрема щодо зменшення брязкоту головних контактів, що є однією з головних вимог для цих апаратів. Запропоновано і реалізовано концепцію контакторів з бістабільними приводами на базі моностабільних поляризованих електромагнітів з поворотними пружинами. Удосконалено математичну модель зварювання контактів при їх брязкоті. Удосконалено математичну модель процесу увімкнення контактора та проведено розрахунки динамічних характеристик електромагніта. Проведено експериментальні дослідження моностабільного поляризованого електромагніта. Запропоновано і реалізовано концепцію мікропроцесорної гібридної системи керування моностабільними поляризованими електромагнітами на основі використання інтерфейсного реле з двома перемикаючими контактними групами та одного силового транзистора. Розроблено алгоритм роботи мікропроцесорної гібридної системи керування та встановлено мінімальний інтервал між моментами комутації інтерфейсного реле та IGBT транзистора. Розроблено дослідний зразок нового універсального вакуумного контактора. Встановлено, що спрацьовування контактора по датчику положення зменшується загальний час увімкнення та вимкнення контактора.Документ Удосконалення системи форсованого керування електромагніта вакуумного контактора за допомогою електронної системи(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2020) Король, Олена ГеннадіївнаДисертація на здобуття наукового ступеня кандидата технічних наук за спеціальністю 05.09.01 "Електричні машини й апарати" (14 – Електрична інженерія) – Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", м. Харків, 2020 р. Дисертаційна робота присвячена удосконаленню системи форсованого керування моностабільного електромагніта вакуумного контактора низької напруги за допомогою електронної системи для підвищення надійності (безвідмовності) роботи і терміну служби пристрою при експлуатації та на удосконалення конструкцій газорозподільних клапанів ракет-носіїв в умовах форсованих режимів за рахунок обґрунтованих технічних рішень та рекомендацій. Для досягнення зазначеної мети були поставлені задачі: – провести огляд та аналіз конструкцій вакуумних контакторів низької напруги та їх систем форсованого керування з пусковими та утримуючими шунтовими обмотками; – провести огляд та аналіз конструкцій газорозподільних клапанів ракет-носіїв; – провести експериментальні дослідження процесів у базовому електромеханічному пристрої (системі) форсованого керування з пусковими та утримуючими шунтовими обмотками моностабільним електромагнітом вакуумного контактора; – дослідити і удосконалити математичну модель динаміки форсованої електромагнітної системи вакуумних контакторів; – дослідити і удосконалити математичну модель стаціонарного нагріву шунтових обмоток вакуумних контакторів; – дослідити і удосконалити математичну модель форсованого нагріву шунтової обмотки газорозподільних клапанів ракет-носіїв; – удосконалити пристрій для форсованого керування з пусковими та утримуючими шунтовими обмотками моностабільним електромагнітом вакуумного контактора та провести експериментальні дослідження процесів в ньому. Об’єкт дослідження – електромагнітні, теплові стаціонарні і нестаціонарні процеси у колах шунтових обмоток моностабільних електромагнітів та колах пристрою форсованого керування цими обмотками. Предмет дослідження – пристрій для форсованого керування моностабільним електромагнітом вакуумними контакторами; моностабільний електромагніт газорозподільних клапанів ракет-носіїв. Методи дослідження. Комп’ютерне математичне моделювання перехідних електромагнітних механічних та теплових процесів у моностабільному електромагніті вакуумних контакторів та в шунтових обмотках газорозподільних клапанів ракет-носіїв з урахуванням особливостей їх роботи проводиться із застосуванням математичного пакету Maple, що дозволяє прискорити процес моделювання, виконувати громіздкі перетворення та отримати результати комп’ютерного моделювання в зручній табличній і / або графічній формі. Чисельне розв’язання диференційних рівнянь в часткових похідних проводиться у програмах, написаних здобувачем, результати яких були перевірені експериментально. В роботі отримані такі наукові результати. У дисертаційній роботі вирішено науково-практичну задачу з удосконалення системи форсованого керування моностабільного електромагніта вакуумного контактора низької напруги за допомогою електронної системи для підвищення надійності (безвідмовності) роботи і терміну служби пристрою при експлуатації та на удосконалення конструкцій газорозподільних клапанів ракет-носіїв в умовах форсованих режимів за рахунок обґрунтованих технічних рішень та рекомендацій. Проведено аналіз існуючих конструкцій вакуумних контакторів низьких напруг. Виявлено, що для зменшення їхніх розмірів, споживаної потужності, й для підвищення швидкодії та надійності у контакторах застосовують системи форсованого керування з пусковими та утримуючими шунтовими обмотками, а також ряд недоліків таких систем керування. Досліджена та проаналізована найбільш поширена (базова) система форсованого керування з пусковими та утримуючими шунтовими обмотками вакуумними контакторами за умови живлення від різних джерел електричної енергії, а також надано рекомендації щодо удосконалення цієї системи з метою усунення недоліків, які виникають під час роботи. Удосконалено математичну модель динаміки електромагніта у складі системи форсованого керування вакуумними контакторами, яка представляє собою систему диференційних рівнянь для нестаціонарних процесів у механічній системі, а також у магнітному та електричному колах форсованої електромагнітної системи. Застосування моделі дозволило враховувати взаємодію електромагніта з пристроєм керування під час спрацьовування вакуумного контактора, визначити необхідні параметри системи, встановити взаємозв’язок і вплив параметрів приводу та актуатора на динамічні характеристики системи, встановити час спрацьовування електромагніта та інтервал часу роботи таймера. Науково обґрунтовано характер протікання динамічних процесів у форсованій електромагнітній системі під час спрацьовування вакуумного контактора, що дало можливість підвищити ефективність його роботи. Удосконалено математичну модель стаціонарного нагріву шунтових обмоток електромагнітів в складних системах форсованого керування вакуумними контакторами. Вона враховує особливості теплообміну між обмотками, теплопередачі від обмоток в магнітопровід і навколишнє середовище з урахуванням пульсацій струмів, та інших особливостей роботи електромагнітів в форсованих електромагнітних системах. Розроблено алгоритм розрахунку стаціонарного нагріву шунтових обмоток електромагнітів, що працюють в форсованих електромагнітних системах вакуумних контакторів. Удосконалено математичну модель і алгоритм розрахунку форсованого нагріву шунтової обмотки електромагнітів постійного струму газорозподільних клапанів ракет-носіїв та проаналізовано значні перепади температур в обмотці та вплив на нагрів об’єктів, що оточують обмотку. Досліджена та проаналізована удосконалена напівпровідникова система форсованого керування з пусковими та утримуючими шунтовими обмотками вакуумними контакторами за умови живлення від різних джерел електричної енергії, а також надано рекомендації щодо практичної реалізації цієї системи. Результати дослідження були апробовані на макетах та дослідних зразках, які підтвердили отримані рекомендації та висновки і в подальшому використовувались при розробці вакуумних контакторів КВТн-250/1.14 НВП "Електродинаміка" з напівпровідниковим пристроєм форсованого керування моностабільним електромагнітом. Матеріали дисертаційної роботи використовуються в навчальному процесі НТУ "ХПІ" в дисципліні "Електричні апарати" для студентів спеціальності "141 – електроенергетика, електротехніка та електромеханіка" (спеціалізації 141.07 "Електричні апарати" та 141.08 "Електропобутова техніка"), курсових проектах, дипломному проектуванні та науково-дослідних роботах, що проводяться на кафедрі електричних апаратів. Дисертаційна робота виконана на кафедрі електричних апаратів в рамках договору з ТОВ "АВМ Ампер", м. Кременчук, про науково-технічне співробітництво та наукове консультування за темою "Удосконалення вакуумних комутаційних апаратів" (№ 33/227-2019), а також ініціативної науково-дослідної роботи Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут" К3301 "Удосконалення вакуумних комутаційних апаратів" (ДР №0119U002552), де здобувач була виконавцем окремих розділів.Документ Науково-технічні засади підтримки конкурентоспроможності турбогенераторів і забезпечення їхньої ефективної роботи при тривалій експлуатації(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2020) Шевченко, Валентина ВолодимирівнаДисертація на здобуття наукового ступеня доктора технічних наук за спеціальністю 05.09.01 "Електричні машини і апарати" – Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", Харків, 2020. Дисертація присвячена науково-прикладній проблемі дослідження особливостей роботи турбогенераторів (ТГ), що довгий час знаходяться в експлуатації на блоках ТЕС і АЕС, підвищенню їхньої енергоефективності, забезпеченню стійкої роботи на сучасну енергосистему, вирішенню питань продовження терміну експлуатації і підвищенню науково-технічної конкурентоспроможності нових ТГ на світовому ринку. Актуальність дослідження визначається особливістю сучасного періоду: екологічні проблеми, зростання населення планети, підвищення його енергетичної активності потребують подальшого збільшення вироблення електроенергії. В загальній енергосистемі України появились нові джерела, які мають активну державну підтримку, в той час, як класична електроенергетика (ТЕС і АЕС) не отримує достатнього державного фінансування для проведення науково-технічних робіт по вдосконаленню і оновленню електрообладнання. Тому було проведене прогнозування перспективних напрямків розвитку електроенергетики для підтвердження перспективності і необхідності виконання робіт по дослідженню і вдосконаленню ТГ як основних джерел електроенергії, по встановленню їхньої ролі в забезпеченні країни електроенергією, по вибору напрямків проведення робіт по створенню нових ТГ та модернізації ТГ, що довгий строк знаходяться в експлуатації, і заміна яких на нові неможлива через загальносвітову (і відповідно, вітчизняну) економічну кризу. Прогнозування подальшого розвитку електроенергетики та турбогенераторобудування виконане з використанням теорії циклічного розвитку (теорії "довгих хвиль" Кондратьєва М.Д.), яка дозволяє більш точно прогнозувати напрямки розвитку електроенергетики, знижує помилковість прийняття рішень. Проведено порівняння можливих сценаріїв розвитку сучасної електроенергетики України, з використанням теорії циклічного розвитку вибране найбільш доцільний сценарій, згідно з яким встановлені перспективні напрямки створення нових та модернізації ТГ, що тривалий стан знаходяться в експлуатації. Запропоноване вважати, що перспективним для України є стабілізаційне-стагнаційний сценарій розвитку з вибором сприятливого (помірного) шляху розвитку. Доказано, що майбутнє української електроенергетики, як і електроенергетики інших країн, пов'язане з роботою ТЕС і АЕС, тобто з досконалістю роботи ТГ. При будь-якому сценарії розвитку роботи по вдосконаленню ТГ повинні вестися безперервно, тому що їх характеристики і якість визначають енергетичну безпеку країни та конкурентоспроможність вітчизняної продукції. Для цього вибирались рішення, які повинні забезпечить стійку роботу ТГ в широкому діапазоні зміни параметрів, при роботі в різних режимах; вказані напрямки підвищення енергоефективності ТГ шляхом вдосконалення якості виготовлення, монтажу, обслуговування і ремонтів. Запропоноване при виготовленні і проведенні модернізації ТГ використовувати нові технологій, матеріали, розрахункові і конструктивні рішення. При розробці нових ТГ орієнтувались на світові стандарти в галузі турбогенераторобудування, розглядали поліпшення параметрів ТГ при модернізації спираючись на ці стандарти. Для визначення можливості підтримки науково-технічної конкурентоспроможності вітчизняних ТГ на світовому ринку встановлені напрямки, в яких зазначено відставання від світових фірм: слід підвищувати потужність в одиниці виконання, знижувати масогабаритні показники (в першу чергу, питому масу), удосконалювати діагностику стану ТГ і систем охолодження, вирішувати питання переведення ТГ потужністю 200-300 МВт з водневого на повітряне охолодження і т.ін. Для цього були вирішені питання розширення діапазону надійної експлуатації ТГ в різному технічному стані та при роботі в неномінальних режимах шляхом вдосконалення виробництва і монтажу, підвищення якості обслуговування та ремонтів; створення комплексних програм діагностики. Запропонована методика комплексного системного контролю стану ТГ в період довгої експлуатації з урахуванням особливостей режимів роботи енергетичних мереж та при переході до проведення ремонтів по фактичному стану, а не по графіку планово-попереджувальних ремонтів (ППР). Розроблені практичні пропозицій щодо використання нових конструкцій, технологій і матеріалів. При цьому враховували економічну доцільність рішень, що пропонуються. В роботі встановлена можливість і доцільність підвищення потужності ТГ в одиниці виконання. Показане, що сумарні маса, вартість і втрати потужності декількох ТГ завжди більші маси, вартості та втрат потужності однієї машини тієї ж сумарної потужності: при застосуванні одного ТГ, замість m ТГ такий же в сумі потужності, маса, вартість і втрати зменшуються приблизно в 4 m. Отримані залежності дозволяють визначити загальну тенденцію зміни маси і втрат ТГ і можуть бути використані для практичних розрахунків. Запропоновані напрямки зниження масогабаритних показників (в першу чергу, питомої маси) ТГ, напрямки вдосконалення системи їх охолодження з урахуванням вимог одночасного підвищення потужності без зміни габаритів і за умови заміни водневої системи охолодження внутрішнього об’єму ТГ маневрового діапазону потужності (200-300 МВт) на повітряну. Встановлено, що вітчизняні ТГ поступаються за масогабаритними параметрами практично всім фірмам, що вони в середньому на 30 % важче зарубіжних аналогів. Особливо це стосується параметрів неактивній зони ТГ. Порівняння питомих витрат матеріалів на одиницю потужності ТГ показали, що вага неактивній зони вітчизняних ТГ з водневою і повітряною системами охолодження досягає 38 % від загальної ваги ТГ, тоді як у світовій практиці це значення не перевищує 30 %, що значно знижує конкурентоспроможність вітчизняних ТГ. До причин, що визначають відставання від зарубіжних фірм, слід віднести застарілі технологій, недостатню профільну кваліфікацію інженерних кадрів; відсутність фінансування досліджень і робіт з освоєння нової техніки. Розроблена методика розрахунку механічної надійності модернізованих елементів і вузлів ТГ зі зниженими масогабаритними показниками. Запропоновані і обґрунтовані напрями зниження масогабаритних показників ТГ за рахунок вдосконалення їх неактивної зони шляхом використання більш перспективних технологій, стандартних профілів і нових матеріалів. При проведенні робіт по зниженню масогабаритних показників ТГ запропоновано проводити розрахунок технологічної оснащеності виробництва шляхом розрахунку загального та часткових коефіцієнтів технологічної оснащеності (КТО) по різним видам технологічної оснастки, що дозволяє порівняти технологічну оснащеність процесу виготовлення ТГ на вітчизняних підприємствах з підприємствами світу. Загальний КТО дозволяє пов'язувати технологічні процеси з діючими на заводах класифікаторами. Запропоновано для виготовлення ТГ підбирати технологі-чне обладнання як для умовно-дрібносерійного виробництва, використовувати уніфіковані пристосування, штампи, допоміжний інструмент і нормалізоване оснащення, що дозволить підвищити коефіцієнт технологічної оснащеності (КТО) на 30-50%. Проаналізоване стан і шляхи підвищення надійності систем охолодження, напрямки створення і діагностики сучасних охолоджувачів, розроблена методика компонування теплообмінників ТГ з урахуванням типу охолодного середовища і величини втрат при роботі в різних режимах. Встановлено зв'язки між агентами охолодження і масогабаритними показниками ТГ. Для оцінки проектних, експлуатаційних і економічних рішень, обраних під час проектування ТГ з повним повітряним охолодженням за умовою зниження масогабаритних показників, розроблена класифікація за чотирма основними напрямками: технічне, управлінське-кадрове, матеріально-постачальницьке та технологічне. Виконано порівняння масогабаритних показників конструктивних елементів ТГ з водневим і повітряним охолодженням. Вказані переваги і конструктивні відмінності конструкцій ТГ з повітряним охолодженням. Запропоновано конкретні зміни в конструкціях ТГ з повітряним охолодженням, що дозволяють без зміни їх габаритів забезпечити надійність і навіть підвищити потужність. Проведено економічне порівняння цих варіантів. Зібрано дані, проведено аналіз і запропоновані способи діагностики дефектів систем охолодження ТГ та засоби їх усунення в станційних умовах, встановлено вплив компонування числа ходів охолоджуючого газу в теплообміннику ТГ на експлуатаційні теплові напруги, на розподіл максимальної температури і її перепад по поверхні трубок, що дозволяє своєчасно діагностувати і усувати причини несправності охолоджувачів, розробляти рекомендації щодо проведення їхнього ремонту. Розроблено пропозиції щодо усунення причин руйнування охолоджувачів, визначені можливі причини незадовільної роботи нових охолоджувачів. Проведене дослідження особливостей роботи, діагностики, обслуговування і ремонтів ТГ, які мають тривалий термін експлуатації. Запропоновані алгоритм розрахунку гранично допустимого спрацювання елементів ТГ та форма таблиць для реєстрації їх фактичного стану в режимі on-line. Оцінка технічного стану ТГ та його елементів проводилась з метою визначення можливості їх подальшої експлуатації, встановлення об’єму необхідного ремонту, можливості реабілітації або повної заміни. Встановлене вплив швидкості наростання навантаження на деформацію стрижнів обмоток, на стан ізоляції і шихтованих осердь; визначене вплив "старіння" металів на надійність ТГ і довговічність їх експлуатації; проаналізоване і вибране найбільш доцільну конструкцію кріплення лобових частин обмоток статора. Визначено вплив якості складання шихтованого осердя на надійність і довговічність експлуатації ТГ, запропоновані причини руйнування осердь статорів ТГ, які тривалий час знаходяться в експлуатації. При роботі ТГ в неномінальних режимах враховували дію додаткових електромагнітних сил (ЕМС), створених потоками розсіювання в елементах кріплення осердя до корпусу. Величина цієї додаткової ЕМС мало залежить від змін активної і реактивної потужності, але її залежність від зміни напруги значна, що пояснює посилення вібрації осердя. Тому, якщо ТГ часто працює в неномінальних режимах, це посилення вібрації слід враховувати при складанні графіків проведення ремонтних робіт і визначення їх об’ємів. У стані зносу з'являються додаткові причини появи підвищеної вібрації в елементах конструкцій ТГ. В результаті досліджень шихтованих осердь ТГ, з використанням теорії деформації багатошарових об'єктів, розроблена модель, що дозволяє розрахунковим шляхом оцінювати вплив склейки пакетів шихтованих осердь, схеми укладання і відносного ковзання листів активної стали на згинальну жорсткість і надійність осердя. Запропонована методика розрахунку взаємного переміщення шихтованих листів в пакетах з різними схемами укладання листів. Виконана оцінка впливу "старіння" на жорсткість і міцність осердь статора. Підтримка постійного тиску пресування в шихтованому осерді ТГ збільшує його надійність і тривалість експлуатації. Складено модель дії сил, що діють між листами шихтованого осердя статора ТГ. Встановлено, що дія цих сил значна для крайніх листів пакетів осердь статорів і що добавка цих сил може бути однією з причин руйнування зубцевої зони: після відгинання крайнього листа умовно крайнім стає наступний лист, на нього діють сили, як і на перший лист, і так далі – ефект «доміно». Руйнуючий дії цих сил сприяє їх висока частота (100 Гц) і фактор старіння. Вважаємо, що ці сили пояснюють "розпушування" не тільки торцевих, але і центральних пакетів, а також пакетів, розташованих безпосередньо після крайніх склеєних пакетів. Запропоноване вважати, що вібрація є найбільш результативним показником стану ТГ, що важливо при виборі типу додаткових датчиків, які слід встановлювати при можливій відмові від системи ППР і переході до ремонтів за фактичним станом. Обмеження числа каналів контролю необхідно для зниження навантаження на операторів блоків електростанцій. Проведено огляд конструкцій лобових частин обмоток статорів ТГ ("кошика"), сформульовані пропозиції щодо виконання цього вузла для забезпечення допустимого рівня вібрацій і температурних напружень, синхронізації вібрацій з'єднаних елементів, стабілізації властивостей при тривалій експлуатації, для забезпечення технологічності і ремонтопридатності. Встановлено, що необхідно виконувати пружну стяжку лобових частин; застосовувати для фіксації лобових дуг в "кошику" ізоляційну мастику холодного затвердіння; використовувати для з'єднання зовнішнього конічного кільця з натискним кільцем осердя пружинні елементи, що допускають рух в аксіальному напрямку і обмежують – в радіальному. Розглянуті проблеми і запропоновані шляхи поліпшення професійної підготовки робітників ТЕС і АЕС, визначені напрямки підвищення їх економічної зацікавленості для утримання в національній електроенергетиці. Запропоноване підтримувати на державному рівні наукові дослідження щодо створення нової техніки і модернізації діючого устаткування в електроенергетичній галузі, показана необхідність удосконалювати систему освіти.