2024 № 2 Актуальні проблеми розвитку українського суспільства
Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/85542
Переглянути
Документ Онлайн-ресурси та цифрові проєкти висвітлення тематики культурного розвитку 1920-30-х рр. Та "розстріляного відродження" в Україні(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Гайдамачук, Ольга Володимирівна; Міщенко-Рава, Марина МиколаївнаСтаття представляє огляд сучасних цифрових інструментів для дослідження і популяризації культурної спадщини одного з найтрагічніших періодів української історії. У ній розглянуто низку інтернет-платформ, архівів, мультимедійних проєктів, а також інтерактивних освітніх програм, які сприяють вивченню та збереженню пам’яті про видатних діячів цього періоду. Особливу увагу приділено аналізу цифрових колекцій, віртуальних виставок і проєктів, таких як ProSlovo, які розкривають феномен культурного відродження 1920–1930-х років та його трагічний фінал. Стаття акцентує увагу на важливості впровадження сучасних технологій в освітній процес для поглиблення знань і осмислення цієї тематики.Документ Тенденції в архітектурі Харкова початку ХХ ст.: творча спадщина викладачів Харківського політехнічного інституту (до 140-річчя з дня відкриття)(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Гутник, Марина Валеріївна; Тверитникова, Олена ЄвгенівнаРозглядається формування архітектурних композицій у місті Харкові зусиллями викладачів Харківського практичного технологічного інституту (ХПТІ, нині – НТУ «ХПІ»). ХПТІ, відкритий у 1885 р., став першим вищим технічнм закладом на території Наддніпрянської України. Інститут став не лише навчальним центром, але й осередком архітектурних інновацій та підготовки нових інженерних кадрів. Архітектори, які викладали у ХПТІ, залишили значну архітектурну спадщину, яка змінила обличчя міста. Зокрема це доробок С.І. Загоскіна, О.М. Бекетова, М.З. Харманського, О.Г. Молокіна, В.Х. Немкіна. Архітектори не лише викладали у ЗВО, а й активно брали участь у конкурсах, виступали з обміном думок через товариства та журнали. Дослідження архітектурної спадщини цих спеціалістів залишається актуальним, адже воно дозволяє простежити, як діяльність викладачів навчальних закладів впливає на розвиток інфраструктури та архітектурний стиль міста.Документ Віктор Тимофійович Долбня: до 100-річчя від дня народження талановитого науковця і видатного педагога(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Кіпенський, Андрій Володимирович; Тверитникова, Олена Євгенівна; Маліков, Василь ВолодимировичСтаттю присвячено дослідженню життєвого шляху та науково-педагогічної діяльності науковця, педагога, почесного доктора Харківського політехнічного інституту, професора В.Т. Долбні, якому 27 вересня 2024 р. виповнилося 100 років від дня народження. Окреслено неоціненний внесок В.Т. Долбні у розширення наукових досліджень в галузі перетворювальної техніки, розбудову системи підготовки наукових кадрів, що сприяло розвитку електротехнічної науки і промисловості в Україні; розглянуто діяльність В.Т. Долбні як завідувача кафедри промислової електроніки, декана факультету автоматики та приладобудування та електромашинобудівного факультету, проректора інституту та науковця в якості голови спеціалізованих вчених рад, консультанта для молодих науковців. В основі теоретичного дослідження використано біографічний метод.Документ Філософія ХХІ сторіччя в контексті глобальних екологічних завдань. Епоха глобалізаіції та глобалізація освіти: філософський погляд(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Чжан, ХунвейСтаття присвячена аналізу сучасного стану філософсько-екологічних досліджень в контексті глобальних технологій та питань потреби модернізації системи освіти з урахуванням збереження національних традицій як чинника стабільного розвитку держави, зокрема. Доведено першочергове питання як підготовки кадрів загальних дисциплін, так і формування у технічної та гуманітарної еліти системи світогляду із збереженням традиційних джерел китайської конфуціанської традиції шанобливого ставлення до природи, та, зокрема, до екологічних чинників філософсько-екологічної освіти в освітньому процесі демократичного Китаю. Підкреслено значення аналізу та впровадження констант успішної економічної складової у розвиток освіти та філософії, стратегії модернізації та вдосконалення професійної скерованості менеджерів освітньої галузі.Документ Соціальний кластер як набір соціально орієнтованих інструментів ефективної політики держави у житловій сфері(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Грень, Лариса Миколаївна; Сосіпатров, Артем МихайловичУ статті підкреслено, що обов’язком держави є забезпечення реалізації права громадян на житло; соціальний кластер розглянуто як набір соціально орієнтованих інструментів житлової політики держави; визначено роль соціального кластера у розв’язанні житлової проблеми щодо підтримки соціально вразливих верств населення та зміцненні соціальної згуртованості; виокремлено три види завдань щодо забезпечення житлом ВПО; доведено, що законодавче регулювання сектору соціального житла в Україні суттєво відстає від викликів та вимог сьогодення; зроблено висновок, що кожен з інструментів соціального кластера має застосовуватися індивідуально у певних життєвих обставинах претендентів на соціальне житло.Документ Залучення громадян до публічного управління засобами візуалізації(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Грибко, Ольга ВладиславівнаУ статті вивчаються переваги використання різних технік візуалізації, що генеруються за допомогою програмного забезпечення, для залучення громадськості до процесу прийняття рішень, зокрема, й на місцевому рівні. Особливої уваги у цьому контексті набули питання розвитку та використання інструментів візуалізації для ефективної підтримки планування ландшафтів та ефективної інтеграції візуалізації у процес планування міського розвитку. Розглянуто методи моделювання, ГІС, соціальні мережі та автоматичний аналіз тексту як компоненти для формування потужної системи електронного урядування для полегшення участі громадськості в ньому.Документ Вплив конфуціанської традиції на формування сучасної китайської філософії(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Безродний, Андрій ГеннадійовичПроаналізовано вплив конфуціанської традиції на становлення та подальший розвиток китайської філософії. Ключовою для розгляду зазначено проблему взаємодії «природа – людина». Доведено, що більшість сучасних філософських напрямів своїм корінням спираються на світоглядні позиції своїх великих попередників; к онфуціанство розглянуто як найбільша філософська спадщина китайського народу, що зробила великий внесок в розвиток філософської думки як Сходу, так й Заходу. Зроблено припущення що філософська думка сучасного Китаю перебуває під неминучим впливом ідей Конфуція. Зроблено спробу простежити механізм впливу позиції конфуціанства на світоглядну позицію сучасних філософських систем.Документ Специфіка сучасної китайської філософії та її завдання з огляду глобалізаційних рухів та екологічних викликів(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Годзь, Наталія Борисівна; Смоляга, Марина ВіталіївнаСтаттю присвячено аналізу розвитку сучасної китайської філософії та її особливих рис відповідно до традицій, існуючих в китайській філософії. Проведено порівняння висновків китайських та західних і українських науковців відповідно до трансформації загальних глобальних світових тенеденцій розвитку крізь призму китайського світобачення. Доведено, що китайська економічна політика конструктивно упроваджує лінію розвитку та підтримки специфіки реалізації китайського марксизму, втілює конфуціанство у сьогоденні освітянські практики КНР; розглянуто лінію на «Вестернізацію» та «Зелену освіту» щодо підготовки фахівців з новою освітою дослідження питань безпеки економіки країни та питань національних ландшафтів.Документ Технологічна сингулярність як закінчення історії homo sapiens: чи можливо запобігти?(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Дольська, Ольга Олексіївна; Міщенко, Віктор ІвановичУ статті розглянуто перспективи існування людини у суспільстві на етапі сингулярності, коли разом із процесами цифровізації суспільства та автоматизації виробництва створюється штучний інтелект, який сприяє прискоренню темпів технологічного розвитку, коли людина вже не спроможна контролювати процеси оновлення виробництва, техно- та інфосфери взагалі. Аналізуються спроби запобігання сингулярності, пропонуються певні кроки щодо розробки глобальної стратегії керованого людством розвитку, збереження розуму і життя на стадії співробітництва зі штучним мислячим інтелектом, які вже необхідно робити у наш час.Документ Еволюція поняття "цілісність" як філософського феномену(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Круць, Олександр АнатолійовичДосліджено філософські погляди на еволюцію, феномен цілісності в різні епохи. Доведено, що цілісність є невід’ємною складовою, яка охоплює різні аспекти життя і має значний вплив на індивіда і суспільство в цілому. Розглянуто низку аргументів щодо актуальність теми дослідження: цілісність особистості пов’язана з фізичним і психічним здоров’ям; включає аспекти психічного благополуччя (самосвідомість, розвиток особистості, емоційну стійкість і здатність долати життєві труднощі). Визначено вплив власної цілісності на взаємини з іншими. Підкреслено зв’язок цілісності зі справедливістю та етикою, її ключову роль у процесі самореалізації та формуванні гармонійного та стабільного суспільства.Документ Техніка та її відношення до ретрофутурології з погляду історії розвитку суспільства(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Кривенко, Сергій ВолодимировичУ статті розглянуто специфіку інженерної діяльності в контексті розгляду особливостей розуміння техніки та технологій як віддзеркалення поглядів та потреб суспільства. Зроблено аналіз основ сучасної філософії техніки; розглянуто низку понять, дотичних до кола дослідження в футурології, зокрема прогностику, ретрофутурологію, футуризм, тощо. Доведено, що моделювання, як і уявлення, не лише вибудовують уявне майбутнє, але й тісно пов’язані з уявленнями «про краще», які, на жаль, постійно створюють проблеми для створення нового, яке з одного боку задовольняє потреби та представляє очікування суспільства, а з іншого, мусить біти неподібним до минулого та сучасного. Саме в силу цього, дуже цікаво порівнювати «сучасну» футурологію з «минулою футурологією», тобто ретрофутурологією.Документ Волонтерський рух як прояв розбудови громадянського суспільства в Україні(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Лобода, Денис Валерійович; Чеботарьов, Микола Корнійович; Панфілов, Юрій ІвановичУ статті здійснено дослідження впливу волонтерського руху на розбудову громадянського суспільства в Україні; надано аналіз законодавчої бази України з точки зору особливостей нормативно-правового регулювання волонтерської діяльності; уточнено поняття «волонтер», «волонтер», «волонтерська діяльність»; зазначено, що нове громадянське суспільство, яке зароджується сьогодні, має базуватися на принципах свободи, творчості та гуманізму; на прикладі проведеного соціологічного опитування визначено особливості та чинники мотивації до волонтерської діяльності; розглянуто роль волонтерства у розбудові післявоєнного громадянського суспільства в Україні.Документ Кластер у секторальній відбудові освіти України(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Колісніченко, Наталя МиколаївнаОбґрунтовано роль і значення кластеру та кластеризації у секторальній відбудові освіти України; уточнено термін «кластер», ідентифіковано основні характеристики кластерів; досягнення необхідної «критичної маси» у розмірі кластера; життєздатність кластерів; залучення до інноваційного процесу. Визначено поняття «освітній кластер» («освітньо-науковий кластер») та сформульовано характерні особливості кластеризації в освіті. Зазначено, що у практичному плані кластерний підхід в освіті реалізується в управлінні освітніми кластерами. Виділено рівні кластеризації в освіті: рівень окремих компетенцій (кластер освітніх компетенцій); рівень освітньої програми; рівень закладу освіти; рівень території/територіальної громади. Досліджено регіональний соціокультурний освітній кластер.Документ Теоретико-методологічні основи трансформації лідерства: від індивідуального до колективного(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Кузьменко, Наталя АнатоліївнаУ статті здійснено філософське осмислення трансформації феномену лідерства через призму діалектичного методу. Досліджено еволюцію розуміння лідерства від індивідуалістичної до колективної парадигми, зроблено аналіз феномену лідерства через феноменологічний та герменевтичний підходи, розглянуто його як динамічний процес взаємодії між лідером, послідовниками та контекстом. Увагу приділено ролі лідера в якості каталізатора колективного розвитку, що створює умови для розкриття лідерського потенціалу в інших. Обґрунтовано необхідність переосмислення традиційних організаційних структур та програм розвитку лідерства в контексті сучасних викликів глобалізації та діджиталізації. Запропоновано новий погляд на лідерство як на процес постійної адаптації та колективного навчання, що має важливі епістемологічні та етичні наслідки для розвитку організацій та суспільства в цілому.Документ Державна транспортна політика Європейського Союзу: моделі та досвід для України(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Жебєлев, Ігор ІвановичУ статті опрацьовано теоретичні засади формування та реалізації державної транспортної політики ЄС та запропоновано шляхи імплементації кращого зарубіжного досвіду в умовах повоєнної України. Обґрунтовано існування чіткого розуміння в розвинених державах світу стратегічної ролі транспортної галузі у забезпеченні реального суверенітету країни. Визначено ключові завдання транспортної політики Європейської економічної спільноти, зокрема, розширення взаємозв’язку мультимодальних транс’європейських та регіональних транспортних мереж, декарбонізація та цифровізація транспортних послуг і інфраструктури. Доведено, що пришвидшення входження України до ЄС передбачає у публічно-управлінському плані – узгодження українського та європейського законодавства шляхом імплементації нормативно-правових документів ЄС, реформування української державної транспортної політики відповідно до стандартів ЄС.Документ Типова модель публічного управління розвитком регіонального соціального кластеру(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Литвинов, Андрій ОлексійовичУ статті розроблено та теоретично обґрунтовано типову модель публічного управління розвитком регіонального соціального кластеру. Визначено та охарактеризовано учасників кластеру, відповідно до чотирьох секторів моделі: 1) ядро кластера та постачальники послуг; 2) суб’єкти, які підтримують функціонування й розвиток кластеру; 3) сектор забезпечення; 4) споживачі соціальних послуг. Зазначено, що всі учасники об’єднані єдиними цілями, процесами, відносинами, зв’язками, результатами та методами управління. Визначено, що переваги запропонованої моделі полягають у чіткому розподілені учасників кластерного утворення по секторам і видам діяльності. Типова модель може слугувати теоретико-методичною основою для формування національної бази даних про соціальні кластери як необхідного засобу для збирання й впорядкування інформації про розвиток соціальних кластерів у державі.Документ Особливості системи фізичного виховання у Латвії(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Тіняков, Артем ОлександровичУ статті проаналізовано особливості фізичного виховання в системі освіти республіки Латвія. Охарактеризовано загальноєвропейські програми та документи, на підставі яких відбувається реалізація фізичного виховання та молодіжного спорту в Латвії. Визначено, що латвійська система фізичного виховання реалізується у шкільному предметі «Спорт та здоров’я», який є в усіх національних навчальних планах, та є обов’язковим на початковому та середньому рівнях освіти. Виокремлено обсяг та зміст фізичного виховання на різних етапах освіти та виявлені національні традиції у шкільному фізичному вихованні. Наведено приклад використання гри «Народний м’яч» (Tautas bumba), яка є популярною серед школярів сучасної Латвії. Наголошено на інтеграційному підході до джерел фінансування фізичного виховання та молодіжного спорту у Латвії.Документ Розвиток інклюзивної освіти в Україні через призму статистичних даних(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Поступна, Олена Вікторівна; Шведун, Вікторія ОлександрівнаСтаття присвячена дослідженню розвитку інклюзивної освіти в Україні через призму статистичних даних. Встановлено, що в умовах глобалізації світового суспільства та умовах воєнного стану в Україні, інклюзивна освіта є довгострокової стратегією, спрямованою на побудову такого освітнього середовища, яке забезпечить якісну й доступну соціально-освітню інклюзію для всіх людей, які цього потребують. Інклюзивна освіта потребує системного підходу в її організації на всіх рівнях освіти та в усіх типах закладів. Доведено недостатність лише відповідної національної нормативно-правової бази. Підкреслено необхідність розроби сукупності науково обґрунтованих способів, правил, прийомів й методів статистичного вивчення інклюзивої освіти для встановлення чіткого порядку збирання, обробки та аналізу інформації (статистичну методологію).Документ Формування компетентнісного потенціалу публічних службовців в контексті "належного врядування" в Україні(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Лук'яненко, Ігор Володимирович; Новгородська, Наталя ВадимівнаОпрацьовано теоретичні і методологічні засади формування та підвищення компетентнісного потенціалу публічних службовців в контексті «належного врядування» сучасних держав. Зазначено, що сучасна епоха переходу людства до формації "суспільства знань" актуалізує потребу в індивідах з високим професійно-особистісним потенціалом на рівні публічного управління. Особливо важливим це є для сучасної України, яка намагається в воєнних умовах формувати дипломатичний, політичний, технологічний, економічний та соціальний базис майбутнього євроінтеграційного поступу. Запропоновано введення в науковий обіг поняття "компетентнісний потенціал". Доведено необхідність переходу України до принципово нової державної й ширше – публічної кадрової політики, спрямованої на підвищення рівня професіоналізації урядовців та керівників усієї вертикалі органів державного управління та горизонталі органів місцевого самоврядування.Документ Роль креативної моделі освіти у формуванні суспільства інноваційного розвитку в епоху технологічної революції 5.0 та глобалізації(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Нікітенко, Віталіна ОлександрівнаРозглянуто трансформацію освіти в умовах інформаційного суспільства, яке водночас постає як «суспільство знань», цифрове суспільство чи смарт-суспільство, що вимагає формування інноваційних підходів до освіти, орієнтованих на розвиток креативної особистості та сприяння інноваційному прогресу. Визначено роль освіти як основи соціокультурного та економічного розвитку, адаптера до умов технологічної революції 5.0 і рушія змін. Доведено потребу у перепрофілюванні освітніх систем відповідно вимогам інноваційної економіки, що передбачає створення умов для формування у студентів не лише технічних навичок, а й критичного мислення, креативності та здатності адаптуватися до змінюваного світу. Розглянуто креативну модель освіти як стратегічний фактор розвитку інноваційного суспільства.