Кафедра "Автоматизовані електромеханічні системи"
Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/7549
Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/aems
Від 1992 року кафедра має назву "Автоматизовані електромеханічні системи", попередня назва – кафедра "Електрифікація промислових підприємств", первісна – кафедра електроустаткування. Кафедра електроустаткування заснована у 1930 році професором Павлом Петровичем Копняєвим – основоположником Української та Харківської школи електротехніки. Першим завідувачем кафедри був Борис Осипович Кремінь.
Кафедра займається підготовкою спеціалістів (бакалаврів, спеціалістів та магістрів) з електромеханічних систем автоматизації, електроприводу, мехатроніки та робототехніки. З часу створення кафедрою підготовлено понад 5,5 тисяч інженерів, спеціалістів, магістрів, зокрема понад 300 магістрів та кандидатів технічних наук для 47 країн світу
Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту енергетики, електроніки та електромеханіки Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут".
У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють 3 доктора технічних наук, 13 кандидатів технічних наук, 1 доктор філософії; 2 співробітника мають звання професора, 9 – доцента.
Переглянути
Документ Analysis of the state of the external lightning protection system for operating energy objects(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2020) Koliushko, D. G.; Rudenko, S. S.; Kiprych, S. V.Three stages, which are a basis of analysis of a condition of LPS based on the created algorithm, are considered in detail. An example of the analysis LPS condition of the existing substation with a voltage of 35 kV, created according to the specified method, is given. The program report in 3D form illustrates the unprotected parts of the object. Originality. For the first time, analgorithm for analysis the state of LPS of operating energy facilities according to the IEC 62305 standard has been developed.Документ Development of control systems for movement mechanisms of electric drives based on neural networks(Institute of Thermomechanics AS CR, v.v.i., Czech Republic, 2018) Kutovoi, Yu. N.; Obruch, I. V.; Kunchenko, T. Yu.The paper presents the results of the development and investigations of intelligent control systems for electric drives of DC and AC movement mechanisms. It is shown that the use of methods of genetic algorithms for training and structural optimization of neural systems makes it possible to synthesize the control law excluding the self-oscillating process arising from the nonlinearity of the "friction pair" type load. The developed systems have a single easily realizable feedback on the speed of the motor which does not create difficulties in physical realization.Документ Electric drive(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Kutovyi, Yu. M.; Kunchenko, T. Yu.; Obruch, I. V.The book is a study guide, which contains basic information on the electric drive. The material of the manual can be useful not only students of the specified field, but also to engineering and technical personnel working in the field of automated electric drive.Документ Energy efficient asynchronous electric drive of an electromobile(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2020) Vorobiov, Bohdan VitaliyovichThe introductory part of the article describes the relevance of developments in the field of electric vehicles, as well as an economic analysis of the feasibility of using electricity as fuel instead of gasoline on the example of some mass-produced cars. Based on the general requirements for vehicles, a functional diagram of an asynchronous electric drive of an electric vehicle with a supercapacitor battery was built and justified as an intermediate link for the accumulation of electrical braking energy, all elements of the electric drive are described and justified. The parameters of a supercapacitor battery are obtained that can provide the necessary capacity for energy recovery. The optimal structure of the power energy converter was selected, as well as the necessary control algorithms. A mathematical computer model of the electric drive has been built, taking into account all the loads that the electric car experiences during movement, and also allowing modeling the necessary coordinates in various urban cycles of vehicle traffic. A computer simulation of the characteristics of the system was carried out when driving on a horizontal road, as well as when driving from a slope at an angle of 20 °. The characteristics of changes in the voltage on the battery of supercapacitors during regenerative braking are obtained, which allow us to obtain data on the nature of the processes in the battery at each stage of the motion cycle. Transient processes of engine speed and torque are obtained that correspond to the driving influences and the selected control method. The adequacy of the computer model is confirmed and the obtained data are compared with the experimental data presented in the sources. Quantitative indicators of energy recovered in a supercapacitor battery are obtained.Документ Fundamentals of studying typical dynamic control actions in MATLAB(PromArt, 2022) Asmolova, L. V.; Shamardina, V. M.; Chudovska, T. S.Study guide includes materials for basic student's knowledge of time and frequency responses of typical dynamic control actions described by transfer functions. To perform tasks in lab classes MATLAB software is recommended to use. The study provides instructions on how to perform the lab classes, how tasks should be performed. Specialized icons and commands of Simulink for this purpose are described Study Guide to Lab Classes are for students of specialty 141 "Electric Power Engineering, Electrical Engineering and Electromechanics" learning the discipline "Theory of Automatic Control. Part 1" on Educational Program in English.Документ Fuzzy регулятор для устранения в машинах и механизмах аномального проскальзывания средствами электропривода(НТУ "ХПИ", 2001) Клепиков, Владимир Борисович; Палис, Франк; Клепиков, Андрей Владимирович; Глебов, О. Ю.The terms ranges of fuzzy controller are chosen trough peculiar properties of friction characteristic parts. Fuzzy control guarantees keeping of operating point in elastic slip zone.Документ Fuzzy регулятор для электроприводов машин и механизмов с аномальным режимом проскальзывания(НТУ "ХПИ", 2001) Клепиков, Владимир Борисович; Глебов, О. Ю.The paper deals with control of electromechanical systems with negative viscous friction. The single input single output (SISO) fuzzy logic controller is taken for a driving of the system. Principles of creation of fuzzy logic controller for the system with friction are described in the paper.Документ Mathematical Modelling of Transients In the Electric Drive of the Turnout of the Mono-Sleeper Type With Switched-Inductor Motor(National technical university "Kharkov politechnical institute", 2021) Buriakovskyi, S. G.; Maslii, A. S.; Asmolova, L. V.; Goncharuk, N. T.The study is devoted to the development of the functionality of a railway track switch by introducing a switched inductor electric drive. This solution justifies simplifying the mechanical part of the switches by changing the gearbox to a ball screw and locating the all kinematic line of the switches on the mono-sleeper type. Goal. A study of the mono-sleeper turnout type behaviour to meet modern traffic safety requirements and improve operational reliability factors. Methodology. Based on electric drive theory, a kinematic line of a mono-switch turnout type with nonlinear friction characteristic is presented. Using differential equation theory and Laplace transformation, a mathematic description of a four-phase switched-inductor motor with ball-screw in a mechanical line of a single-mass electromechanical system has been made. A simulation mathematical model of the electric drive of mono-sleeper turnout type as the control system with a switche-inductor motor and nonlinear friction characteristic was built in MATLAB. Results. Simulation modelling of a mathematical model of a mono-sleeper turnout type with a switched-inductor motor and ball-screw gear has been developed and implemented. Studies of dynamics of turnout point movement have shown that, in contrast to the motors used today, the switched-inductor motor makes it possible to simplify the mechanical part of the drive, which leads to reduced time spent on laying and maintenance of turnout points, and therefore makes the design more reliable. The application of PID controller and fuzzy speed controller has shown improved dynamics of turnout point, while the fuzzy PID controller provides better performance of the set values and turnout point movements. Originality. First developed a mathematical model of the electric drive of the mono-sleeper turnout type, taking into account nonlinear friction characteristic, as an object of speed control of turnout point movement, is developed. Practical value. The developed mathematical model of a railway track turnout of the mono-sleeper type with a switched-inductor motor and ball-screw gear enables more efficient use of a microprocessor control system, creation of promising electric motor protection means and control of a turnout point.Документ Web-интерфейс учебного стенда для дистанционного изучения микропроцессорных средств мехатроники(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2019) Старостенко, С. О.; Котляров, Владимир ОлеговичДокумент Автоматизація прийняття проектних рішень в середовищі навчання радіоелектроніці в ігровій формі(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2018) Закапко, Олександр Григорович; Котляров, Володимир ОлеговичДокумент Автоматическое управление скоростным режимом рельсовых транспортных средств с помощью технологий компьютерного зрения(2020) Кутовой, Юрий Николаевич; Кириленко, Ярослав Александрович; Кунченко, Татьяна ЮрьевнаРассмотрены возможности применения современных алгоритмов компьютерного зрения для создания систем автоматического регулирования скорости приводов рельсовых транспортных средств. Показано что указанные алгоритмы позволяют создать системы автовождения и системы реализации максимальной силы тяги по условию сцепления.Документ Актуальні питання ступеневої освіти у вищих технічних навчальних закладах України(Харківський державний політехнічний університет, 1999) Попович, М. Г.; Клепіков, Володимир Борисович; Лозинський, О. Ю.; Герасимяк, Р. П.Документ Анализ вариантов построения и применения моделей механической части электроприводов мостового крана и конвейера как систем с распределенной массой и жесткостью(НТУ "ХПИ", 2010) Осичев, Александр Васильевич; Королева, Ольга ВладимировнаДокумент Анализ влияния вида корректирующих устройств на динамику электропривода с комбинированным управлением(НТУ "ХПИ", 2009) Анищенко, Николай ВасильевичРассмотрены особенности выбора передаточных функций корректирующих устройств для обеспечения компенсации величины ошибки системы регулирования скорости при наличии возмущающих воздействий. Выполнено моделирование электропривода стабилизации скорости с косвенным измерением момента (тока) статической нагрузки.Документ Анализ качества управления контура скорости с цифровым ПИ-регулятором при отклонениях типовой настройки(НТУ "ХПИ", 2009) Литвиненко, Дмитрий ГригорьевичВ статье описываются области применения и достоинства цифро-аналоговых систем автоматического управления. Приводится анализ качества управления цифро-аналоговых систем автоматического управления при отклонениях параметров цифрового ПИ-регулятора скорости от типовой настройки и перенастройке его параметров на линию максимальной добротности и запаса устойчивости. Получены переходные процессы и численно оценены улучшения основных показателей качества.Документ Анализ состояния заземляющих устройств действующих энергообъектов Украины(НТУ "ХПИ", 2017) Колиушко, Денис Георгиевич; Руденко, Сергей Сергеевич; Колиушко, Георгий МихайловичВ работе проведен анализ нормируемых параметров заземляющих устройств (ЗУ) энергообъектов Украины, находящихся в эксплуатации. Создана база данных результатов диагностики состояния ЗУ действующих энергообъектов. Получены статистические распределения превышения допустимых значений напряжения прикосновения, напряжения на ЗУ и сопротивления ЗУ для подстанций различных классов напряжения. Обоснована необходимость выполнения реконструкции ЗУ в соответствии с требованиями к допустимому значению напряжения прикосновения.Документ Аналитический синтез нейрорегулятора для электромеханической системы(НТУ "ХПИ", 2002) Клепиков, Владимир Борисович; Полянская, Ирина СергеевнаA regulator implementation for a double-mass electromechanical system which provides required regulation performance is suggested in the form of a simplest-architecture neural network. A technique for analytical determination of the neural network weighting coefficients is given.Документ Аналіз методів контролю стану заземлювальних пристроїв діючих енергооб'єктів на сучасному етапі(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2019) Коліушко, Денис Георгійович; Руденко, Сергій СергійовичПроведено аналіз і встановлено суттєві недоліки вимірювань нормованих параметрів заземлювальних пристроїв діючих енергооб'єктів при використанні різних методик та приладів. Показано, що електромагнітна діагностика стану заземлювального пристрою на теперішній час є найбільш повною, яка дозволяє комплексно оцінити поточний стан заземлювального пристрою та встановити значення опору заземлювального пристрою, напруги на ньому, напруги дотику та опору контактних з'єднань. Встановлені недоліки електромагнітної діагностики на сучасному етапі та визначені подальші напрямки її вдосконалення.Документ Аналіз схеми електропередачі модернізованого тепловоза ЧМЕ3М з двома силовими установками(НТУ "ХПІ", 2015) Шкурпела, Олександр Олександрович; Яцько, Сергій Іванович; Тукалов, І. О.В роботі виконаний аналіз силових схем тягових електропередач, що застосовуються у тепловозах з двома силовими установками. Отримана модель оптимальної схеми тягової електропередачі для модернізованого тепловозу ЧМЕ3М з двома силовими установками. Дослідження отриманої моделі дозволили з’ясувати особливості роботи тепловоза з двома силовими установками.Документ Аномальные режимы энергосберегающего электропривода эскалатора метрополитена по системе ТПН-АД(НТУ "ХПИ", 2010) Гончар, Александр Сергеевич; Клепиков, Владимир Борисович