Вісник № 39
Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/10920
Переглянути
Документ Особливості проектування лісозаготівельної техніки для роботи на територіях з ухилом. Частина 3. Розрахунок рамних конструкцій(НТУ "ХПІ", 2014) Мачуга, О. С.Для елементів конструкцій рам і начіпного обладнання лісозаготівельної, сільськогосподарської, дорожньо-будівельної техніки під час руху і роботи на територіях з ухилом властиве додаткове навантаження. Несиметричність зовнішнього силового впливу, викликана роботою технологічного обладнання та сумісною дією дотичних складових опорних реакцій рушіїв і сил ваги окремих частин механізму, викликають складний напружено-деформований стан елементів рами та стержневих елементів начіпного обладнання: згин та звичайне або стиснене кручення. Опорні реакції та внутрішні силові фактори структури, що розглядається, запропоновано визначати шляхом використання варіаційного принципу механіки для статично невизначених стержневих систем, а саме узагальнення методу мінімуму потенційної енергії деформації. Сформульовано математичний вираз поставленої задачі. Підхід до розв'язування задач проілюстровано на прикладі розрахунку стріловидної рами.Документ Результаты моделирования адаптивного управления торможением автомобиля с частично автоматизированным гидравлическим тормозным приводом(НТУ "ХПИ", 2014) Шуклинов, С. Н.Приведены результаты моделирования процесса торможения автомобиля с адаптивной автоматизированной системой управления в случае частично автоматизированного тормозного привода. Дана оценка изменения замедления автомобиля при действии возмущающих внешних и внутренних факторов в случаях с адаптивным управлением и без адаптивного управления при заданном усилии на педали тормоза. Представлены зависимости изменения корректирующего воздействия на поршне управления вакуумного усилителя тормозного привода, сформированного исполнительным устройством адаптивной системы управления, при торможении груженого автомобиля и при отказе одного тормозного контура во время торможения. Результаты моделирования показывают, что адаптивное управление в частично автоматизированном тормозном приводе обеспечивает инвариантное управление торможением автомобиля при действии возмущающих факторов.Документ Програмний модуль прогнозування гідродинамічних характеристик газорідинної суміші свердловини при механізованому видобутку нафти(НТУ "ХПІ", 2014) Шевченко, Наталія Григорівна; Шудрик, Олександр ЛеонідовичРозподіл тиску по свердловині розраховується за допомогою ітеративного алгоритму з використанням кореляцій PVT характеристик 2-х фазного потоку (нафта та газ) при зміні температури, відносної густини попутного нафтового газу, коефіцієнтів стисливості й газонасичення, властивості нафти по стовбуру свердловини. Розрахунки проведено за допомогою програмної продукції DELPHI, результати розрахунків представлені автономним додатком, що буде використовуватися надалі для проектування, моделювання і оптимізації роботи заглибної насосної установки при механізованому видобутку нафти. У роботі наведено графічний інтерфейс програмного модуля вибору глибини підвісу насоса в свердловині та визначення параметрів нафтової продукції на його прийомі.Документ Применение метода конечных элементов к решению параболических задач математической физики(НТУ "ХПИ", 2014) Бричак, А. А.; Ванин, В. А.Представлена методика применения метода конечных элементов к решению уравнения теплопроводности. Предложена простая процедура учета граничных условий задачи. Проведено сравнение затрат машинного времени и погрешности расчетов при использовании различных видов элементов, а также различных функций формы. Проведен анализ результатов применения метода конечных элементов в сравнении с конечно-разностными схемами. Продемонстрировано улучшение точности расчетов при измельчении расчетной сетки. Экспериментально подтвержден теоретический порядок аппроксимации при использовании различных функций формы.Документ Прогнозирование эмиссии сажи и оксидов азота в дизеле с непосредственным впрыском(НТУ "ХПИ", 2014) Левтеров, Антон Михайлович; Левтерова, Людмила ИвановнаПредлагается методология прогнозирования эмиссии сажи и оксидов азота с отработавшими газами дизеля с непосредственным впрыскиванием. Исследования проводились в термодинамической структуре полного цикла дизеля с 2-х зонной моделью сгорания и опираются на концептуальные положения лазерной диагностики процесса сгорания в дизеле, химической кинетики сгорания углеводородных топлив, сформировавшиеся в последние годы, и экспериментальные исследования. Численные результаты получены для режима максимального крутящего момента конкретного двигателя с учетом оценки влияния на эмиссию сажи и оксидов азота начала впрыскивания топлива, что немаловажно для возможного исследования альтернативных топлив.Документ Аналіз математичних моделей транспортування допоміжних вантажопотоків у вугільних шахтах(НТУ "ХПІ", 2014) Козіна, І. В.Вирішуються питання розробки математичної моделі переміщення транспортних засобів при мінімальних витратах енергії для доставлення необхідних матеріалів і устаткування з околоствольного двору до вибоїв шахт або перекидання їх з одного вибою в інший. Математична модель запропонована на основі методу Флойда-Уоршелла знаходження найкоротших шляхів за умови зміни характеристики траси і обсягів вантажів, що доставляються в підготовчі вибої вугільних шахт. Для порівняння результатів моделювання за методом Флойда-Уоршелла виконано розрахунок маршруту доставки вантажів з урахуванням його фізичних властивостей на основі методу Декстри. Зроблено висновки і виконано аналіз відповідних варіантів і схем транспортування для знаходження оптимального маршруту на основі відповідних методів.Документ Работа системы "тяговый привод – накопитель" в режиме торможения электроподвижного состава(НТУ "ХПИ", 2014) Северин, Валерий Петрович; Оверьянова, Лилия Викторовна; Омельяненко, О. В.Исследуется работа бортового электромеханического накопителя энергии в составе тягового привода пригородного электропоезда. Создана математическая модель, описывающая протекание процессов обмена энергией в системе "тяговый привод – накопитель" в режиме торможения электроподвижного состава без учета влияния процессов в контактной сети. Математическая модель позволяет установить связь процесса обмена энергией с параметрами накопителя и тягового электродвигателя, а также дает возможность оценить энергетическую эффективность исследуемой системы. Предлагается оценивать полезный эффект от применения бортового накопителя в системе с помощью коэффициента рекуперации.Документ Підвищення точності визначення орієнтації в БІНС за рахунок спеціальної організації обчислень(НТУ "ХПІ", 2014) Плаксій, Юрій Андрійович; Кузнєцов, Ю. О.Розглядається практична задача підвищення точності визначення орієнтації в безплатформених інерціальних навігаційних системах. Запропонована нова схема обчислень кватерніона орієнтації алгоритмом низького порядку, коли обчислення ведуться паралельно на двох часових сітках з різними кроками. При цьому застосовується принцип Рунге і поняття фактичного порядку алгоритму визначення кватерніона повороту, основане на практичних оцінках. Введення поняття фактичного порядку алгоритму дозволяє відстежити існуючий зв’язок між величиною квазікоординат, що поступають на вхід алгоритму на кроці обчислень, і фактичною точністю визначення орієнтації. На еталонній моделі регулярної прецесії твердого тіла показано, що така організація обчислень забезпечує суттєве підвищення точності визначення орієнтації.Документ Математична модель визначення складових сили різання при механічній обробці глибоких отворів(НТУ "ХПІ", 2014) Брижан, Т. М.Розроблено математичну модель визначення складових сили різання при обробці глибоких отворів, що дозволило оцінити рівень неврівноваженості радіальної складової сили різання при зніманні нерівномірного припуску і обґрунтувати умови її зменшення з метою підвищення точності обробки отвору. Теоретично показано можливість суттєвого зменшення радіальної складової сили різання за рахунок створення кута нахилу зубів розгортки, що відкриває широкі технологічні можливості високоточної обробки глибоких отворів.Документ Модель зернистого композита со сферическими зернами(НТУ "ХПИ", 2014) Николаев, А. Г.; Танчик, Е. А.Предложена модель зернистого композита, в которой зерна моделируются упругими сферическими включениями. Напряженное состояние в композите описывается краевой задачей для уравнения Ламе с условиями идеального контакта на границе зерен и условиями на бесконечности. Аналитическое решение строится в виде суперпозиции точных базисных решений уравнения Ламе в сферических системах координат, начала которых отнесены к центрам включений. Граничные условия удовлетворяются точно при помощи обобщенного метода Фурье. Задача сведена к бесконечной системе линейных алгебраических уравнений с фредгольмовым оператором. Приведен численный анализ нормальных компонент тензора напряжений в области между включениями.Документ Алгебраический метод последовательной локализации и расчета частот свободных колебаний винтового цилиндрического стержня(НТУ "ХПИ", 2014) Григорьев, Александр Львович; Дериенко, А. И.Описан оригинальный метод расчётного определения частот свободных колебаний цилиндрического винтового стержня. Метод использует операторные уравнения линеаризованной динамической модели стержня, позволяющие с единых позиций рассмотреть различные типы граничных условий, как предусмотренные конструкцией, так и получающиеся из-за технологических погрешностей. Алгоритм метода сводится к последовательной локализации всех точек спектра при поэтапном усложнении граничных условий.Документ Динамическая модель тормоза с контактным возбуждением фрикционных колебаний(НТУ "ХПИ", 2014) Коптовец, А. Н.Разработана математическая модель возбуждения и взаимодействия фрикционных колебаний в колодочно-колесном тормозе при наличии конструктивных связей и распределении контактных усилий по деформируемым шероховатым поверхностям. Для внедрения результатов выполнена классификация задач по разработке тормозов шахтного подвижного состава как трибологической системы, в которой коэффициент трения обладает агрегатными свойствами. Динамическая модель тормоза использует колебательную систему с двумя степенями свободы. Конструктивные связи колодки моделируют два упругодемпфирующих элемента Фойхта. Компонента локальных сил взаимодействия микронеровностей контакта считается пропорциональной величине их взаимного перекрытия. Трение между контактирующими поверхностями описывается одночленным законом Амонтона.Документ Комп'ютерне проектування арифметичних нанопристроїв(НТУ "ХПІ", 2014) Мельник, О. С.; Козаревич, В. О.; Пилипенко, Р. І.Квантові коміркові автомати – нанотехнологія, що виникла відносно нещодавно, в якій значення логічних станів відповідають не рівням напруги, як в мікропристроях, а позиціям окремих електронів. Квантові комірки використовуються для конструювання усіх фрагментів наносхем логічних та арифметичних. Робота присвячена комп'ютерному моделюванню дворозрядного унікального арифметико-логічного пристрою на квантових коміркових автоматах, до складу якого входять виключно мажоритарні логічні суматори та інвертори. В роботі виконується моделювання квантових коміркових автоматів з використанням автоматизованої системи проектування QCADesiner.Документ Модель быстродействующего электромагнитного привода для управляющего клапана системы питания теплового двигателя(НТУ "ХПИ", 2014) Врублевский, Александр Николаевич; Григорьев, Александр ЛьвовичМоделируется работа привода клапана электроуправляемой форсунки дизеля. Особенностью модели является учёт вихревых токов и магнитного гистерезиса (что связано с использованием в приводе новых магнитные материалов), а также волн деформации в упругих элементах привода (что вызвано его быстродействием). Предполагается использовать эту же модель для совершенствования пуско-отсечных клапанов системы питания ракетных двигателей.Документ Аналітичний опис параметрів шорсткості поверхні при абразивному поліруванні(НТУ "ХПІ", 2014) Шкурупій, Валентин ГригоровичОбґрунтовані умови зменшення шорсткості поверхні при абразивному поліруванні з фіксованим радіальним зусиллям, які полягають в основному в зменшенні тиску в зоні обробки й збільшенні поверхневої концентрації абразивних зерен на робочій поверхні інструмента. Доведено, що з кінематичної точки зору зменшення шорсткості поверхні пов'язане зі зменшенням миттєвої сумарної площі поперечного перерізу зрізу всіма одночасно працюючими абразивними зернами до мінімально можливого значення, при якому процес різання переходить у процес пружно-пластичного деформування оброблюваного металу.Документ Математичне моделювання просторових сингулярно збурених процесів конвективно-дифузійного масопереносу в двопористих багатошарових середовищах(НТУ "ХПІ", 2014) Присяжнюк, І. М.; Климюк, Ю. Є.; Присяжнюк, О. В.Сформовано математичну модель процесу однокомпонентного конвективно-адсорбційно-дифузійного масопереносу в нанопористому багатошаровому середовищі за умов превалювання конвективної складової процесу над іншими складовими. Побудовано алгоритм асимптотичного розвинення розв’язків відповідної модельної просторової нелінійної сингулярно збуреної крайової задачі у багатошаровому кусково-однорідному водонасиченому двопористому середовищі – криволінійному паралелепіпеді, що розділяється на підобласті еквіпотенціальними поверхнями. Наведено результати комп’ютерних розрахунків, що дозволяють оцінити вплив фізико-хімічних характеристик процесу на розподіл забруднень в області.Документ Математичне моделювання динаміки процесу струминно-абразивної обробки(НТУ "ХПІ", 2014) Анділахай, О. О.Розроблено математичну модель визначення шорсткості поверхні й продуктивності струминно-абразивної обробки з урахуванням динаміки руху абразивних зерен в оброблюваному матеріалі, що дозволило аналітично описати траєкторії руху абразивних зерен у процесі обробки й принципово по-новому обґрунтувати основні технологічні закономірності знімання матеріалу й формоутворення поверхонь деталей. На цій основі доведено визначальний вплив на шорсткість обробленої поверхні й продуктивність обробки швидкості руху абразивних зерен.Документ Математичне моделювання перерозподілу реакцій на осях під час екстреного гальмування на дорозі з нахилом(НТУ "ХПІ", 2014) Назаров, В. І.; Назаров, О. І.; Назаров, І. О.Запропоновано математичну модель зміни осьових вертикальних реакцій під час екстрених гальмувань легкових автомобілів, не обладнаних електронними системами контролю процесу гальмування, на рівній дорозі з подовжнім нахилом та врахуванням аеродинамічних збурювальних факторів. Для конкретних легкових автомобілів розглянуто роботу створеного алгоритму, наведено результати роботи програми та аналіз результатів проведеного обчислювального експерименту. Також розглянуто перспективи подальших досліджень для забезпечення безпеки дорожнього руху.Документ Результаты математического моделирования переходных процессов в регуляторе давления газа(НТУ "ХПИ", 2014) Шевченко, С. А.; Валивахин, С. А.Представлены результаты расчёта переходных процессов в регуляторе давления газа при его работе в составе испытательного стенда по нелинейной математической модели, которая учитывает разрыв связей между элементами подвижной системы регулятора. Приведены результаты экспериментального определения переходных процессов. Показана удовлетворительная сходимость экспериментальных характеристик регулятора с результатами расчета по модели.Документ Общая модель расчета показателей разработки газоконденсатного месторождения(НТУ "ХПИ", 2014) Кутя, Михаил Михайлович; Скрыльник, К. Ю.; Шевченко, В. В.Предложен метод расчета показателей добычи газа на основе уравнения материального баланса. Рассмотрены основные характеристики и нововведения метода, его применение как на практике, так и в процессе обучения студентов. Дан алгоритм работы основной модели. Проведено сравнение с аналогичной программой предыдущего поколения. Приведены пути и варианты дальнейшего усовершенствования алгоритма.