2024 № 1 Теорія і практика управління соціальними системами: філософія, психологія, педагогіка, соціологія
Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/76279
Переглянути
Документ Directions of development of time management skills of higher education students in the process of professional training(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Vorobieva, YevheniiaThe article highlights the peculiarities of developing time management skills for modern professionals. It is also analyzed that success in educational activities depends on successful time planning by students. The basic concepts on which the use of time planning technologies is based are defined. The article contains the author's own interpretation of the directions of development of time management skills in higher education students in the process of professional training.Документ Mental health support application based on aritificial intelligence(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Yelovets, Oleksandr; Arzubov, Mykola; Chelak, Viktor; Pidbutska, Nina; Panfilov, YuryThe current state of human mental health is considered and its content is defined. It describes a program that you install on your gadget to stabilize your mental health. A review and comparison of existing analogues of the mental state support application was carried out, a description of the system and algorithms used to create the mental state support application: speech recognition, dynamic time transformation, artificial neural networks, hidden Markov models, the final speech recognition algorithm. Analysis of affordability is also important, because it affects the possibility of using applications by a wide range of users. a description of the system and algorithms used to create an application for mental state support is presented. The proposed technologies are intertwined with a deep understanding of the human psyche in the context of creating an application for mental stabilization. For further development, you can improve the quality of the theory presented in the application, the speed and efficiency of artificial intelligence, and also constantly add new functions to the application.Документ Експериментальна перевірка ефективності педагогічних умов формування лідерських якостей майбутніх педагогів вищої школи у закладах вищої освіти(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Жушма, Тетяна ВіталіївнаУ статті охарактеризовано етапи та особливості організації педагогічного експерименту. Визначено критерії, показники, діагностичні методики оцінки рівня сформованості лідерських якостей у майбутніх педагогів вищої школи. Експериментально підтверджено ефективність розроблених педагогічних умов формування лідерських якостей майбутніх педагогів вищої школи: динаміка змін у рівнях розвитку лідерських якостей у студентів експериментальної групи виявилась більш суттєвою, ніж у студентів контрольної.Документ Культура ділового спілкування майбутніх лікарів у закладах вищої освіти: стан розробки проблеми в психолого-педагогічній літературі(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Грень, Лариса Миколаївна; Качайло, Костянтин ВолодимировичУ статті на підставі аналізу досліджень вітчизняних авторів підкреслено важливість формування культури ділового спілкування у представників професій “людина-людина”, зокрема у майбутніх лікарів у закладах вищої освіти; розглянуто культуру ділового спілкування як одного з показників загальної культури та моральних якостей особистості, що інтегрує зовнішню культуру, культуру мовлення, культуру почуттів, культуру поведінки та етикет; доведено, що для майбутнього лікаря особливо важливим є знання, вміння і навички професійної комунікації, які формуються і розвиваються у нього у процесі навчання у закладі вищої медичної освіти; наведено основні психологічні компоненти спілкування (почуття присутності, прояв турботи про іншу людину, повага до світогляду і точки зору іншої людини, емпатія, щирість як передумова вільного й відкритого спілкування, повага); відведено вирішальну роль педагогічній майстерності викладачів у формуванні культури ділового спілкування майбутніх лікарів у закладах вищої освіти.Документ Особливості формування лідерських якостей у майбутніх психологів у закладах вищої освіти: аналіз вітчизняних та зарубіжних наукових досліджень(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Хазієв, Арсеній ВадимовичУ статті розкрито підходи зарубіжних і вітчизняних дослідників до визначення понять "лідерства", "лідер", "лідерські якості". З'ясовано, що у науковців немає єдиної точки зору на проблему лідерства, що проблема лідерства у різних теоріях і наукових школах розглядається по-різному (в теорії особистісних якостей, у концепціях організаційного поводження, в ситуаційній теорії лідерства та ін.). Наведено перелік лідерських якостей, з якими погоджується більшість дослідників: відповідальність, ініціативність, висока самооцінка, здатність адаптуватись, мотивація, обізнаність, свідомість, здатність вирішувати проблеми різного ступеня важкості, високий рівень інтелекту. За допомогою аналізу напрацювань змісту праць зарубіжних і вітчизняних дослідників визначено лідерські якості, які притаманні майбутнім психологам: відповідальність, ініціативність, активність, комунікативність, сміливість, розумний ризик, розвинений інтелект, прагнення до постійного навчання та самовдосконалення, адаптація до змін, чесність, впевненість у собі, оптимізм та надійність. Підкреслено важливість формування лідерських якостей у майбутніх психологів під час навчання у закладах вищої освіти та цілеспрямована робота педагогів-лідерів у цьому процесі.Документ Особливості формування професійної компетентності майбутніх бакалаврів хіміко-технологічного профілю у закладах вищої освіти на засадах компетентнісного підходу(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Курбанова, ХалідаУ статті розкрито суть таких понять, як "компетентність", "професійна компетентність", розкрито, що у формуванні професійної компетентності майбутніх бакалаврів хіміко-технологічного профілю велике значення має рівень їх теоретичної і практичної підготовки; обґрунтовано якісні характеристики студента, сформованість яких сприятиме успішному оволодінню ним технічною спеціальністю; сконцентровано увагу на необхідності сформованості у майбутніх бакалаврів хіміко-технологічного профілю у закладі вищої освіти гностичної, проектування, діагностичної, комунікативної, інформаційно-аналітичної функцій та розкрито роль цих функцій у формуванні їхньої професійної компетентності; розглянуто освітньо-професійну програму "Технології переробки нафти, газу та твердого палива" першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю 161 Хімічні технології та інженерія (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут"); з метою індивідуалізації освітньої траєкторії та формування професійної компетентності майбутніх бакалаврів хіміко-технологічного профілю запропоновано вибіркові навчальні дисципліни, які можуть мати місце у каталозі університетських дисциплін, та обґрунтовано їх доцільність.Документ Психічні наслідки бойової травми учасників військових конфліктів(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Антонова, Вікторія; Підбуцька, Ніна ВікторівнаСтаття присвячена психічним станам учасників військових конфліктів, які за період своєї служби отримали психічну бойову травму або мають її ознаки. Постійне перебування в зоні бойових дій негативно впливає на людину та спричиняє виникнення депресії, гострої бойової травми, дезадаптації, тощо. В публікації розглянуто дослідження бойового стресу, вплив травматичної події, посттравматичного стресового розладу, який пов’язаний із бойовими діями. Саме тому ми знайшли актуальним, дослідити наслідки бойової психічної травми та розлади, які є похідними від неї. Дослідження відбувалось із діючими військовослужбовцями, які проходять військову службу на Донецькому напрямку.Документ Роль наративної компетентності в розвитку лідерських якостей(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Романовський, Олександр Георгійович; Клочко, Софія АндріївнаСтаттю присвячено теоретичному огляді зв’язку наративної компетентності з лідерськими якостями. Проведено аналіз наукових досліджень, що дозволив визначити ключові елементи наративної компетентності майбутнього лідера. Розкрито зміст особливостей наративної компетентності в процесі підготовки майбутніх лідерів різних спеціальностей в умовах освітніх трансформацій. Наведено наративні практики, які можна використовувати з ціллю покращення якості лідерської діяльності. Висвітлено рекомендації стосовно поліпшення рівня наративної компетентності для перспективних лідерів та обґрунтовано пояснення подальшого дослідженнями у визначених областях наративу та лідерства.Документ Інноваційні вектори управління(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Пономарьов, Олександр СеменовичПоказано, що управління є визначальною умовою успішного здійснення діяльності й забезпечення бажаної її ефективності. Відомо, що в умовах інноваційного типу суспільного розвитку важливою проблемою постає розробка і системне застосування інноваційних управлінських технологій. Проаналізовано дослідження і публікації з проблем визначення інноваційних векторів управління. Вони далеко не вичерпують всіх її важливих аспектів. Йдеться про соціальні, економічні, організаційні та психологічні умови і можливості забезпечення як інноваційного характеру самого управління, так і його відповідності вимогам індустрії 4.0. Недостатньо розкрито також сенс і особливості інноваційного управління та його впровадження в практику управлінської діяльності. За результатами системного дослідження широкого спектру проблем управління й аналізу літературних джерел із цих проблем цілями статті визначено розмежування сенсу понять інноваційності, ефективності та відповідності змісту й характеру управління суспільним вимогам та очікуванням його переходу на рівень 4.0.Документ Інструменти розвитку критичного мислення учнів на уроках мистецтва в закладах загальної середньої освіти(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Глінченко, ІнессаВизначено актуальність розвитку критичного мислення у сучасних учнів. Розглянуто визначення "критичного мислення" відомих дослідників, визначено мету та завдання, інструменти розвитку, умови для створення середовища розвитку критичного мислення. Обґрунтовано практичні прийоми розвитку критичного мислення, які використовуються на уроках музичної грамоти та практичного музикування. Досліджено питання формування критичного мислення учнів закладів загальної середньої освіти інтерактивними методами (ігрові, інтелектуальні, художньої асоціації, театралізації, практично-мистецькі, суспільно-значущої діяльності, інформаційні, активізації самостійної роботи, рефлексії) та за участю інформаційної технології.