2023 № 2 Теорія і практика управління соціальними системами: філософія, психологія, педагогіка, соціологія
Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/67290
Переглянути
Документ Психологічні кореляти релігійної активності віруючих(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Кузнецов, Олексій; Радько, ОльгаСтаття присвячена дослідженню показників релігійної активності та використання молитви як копінгу, екзистенційних ресурсів, релігійної саморегуляції, особистісних чеснот. В дослідженні взяли участь 98 осіб віруючих різних конфесій. Було виявлено, що чим вищим є прояв релігійної активності як синергія здатності до релігійних переживань, вчинків та глибока внутрішня потреба у спілкуванні з Теосом, тим більшою мірою у віруючих проявляється автономна релігійна саморегуляція та психологічна нагальна потреба у використанні молитви для забезпечення різних копінгових функцій. Показано, що релігійна активність позитивно пов’язана із такими особистісними чеснотами, як постійність, цілісність, доброта, милосердя, смиренність, розсудливість та духовність, утім зовнішня релігійна мотивація пов’язана із креативністю, любов’ю до навчання, життєрадісністю, любов’ю, соціальним інтелектом, надією, вдячністю та гумором, тобто наявністю адаптивного потенціалу для викликів сучасного життя віруючого. Крім того, вищі показники зовнішньої релігійності передбачають вищу міру розвитку екзистенційних ресурсів особистості. Визначено, що природничий світогляд відповідає вищій мірі розвитку морального компоненту духовного інтелекту, натомість релігійний світогляд більшою мірою взаємозумовлений високими показниками трансцендентного компоненту духовного інтелекту віруючих.Документ Роль ціннісних орієнтирів у формуванні професійного іміджу майбутнього фахівця освітніх, педагогічних наук у закладах вищої освіти в умовах воєнного стану(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Грень, Лариса Миколаївна; Курбанова, Малохат ШеріпбаєвнаСтаття присвячена розкриттю ціннісних орієнтирів професорсько-викладацького складу закладів вищої освіти та їхньої ролі у формуванні професійного іміджу майбутнього фахівця освітніх, педагогічних наук в умовах воєнного стану; розкрито такі дефініції, як “професійний імідж майбутнього фахівця освітніх, педагогічних наук”, “цінність”, “ціннісна система особистості”, “педагогічні цінності”, “професійні цінності”; визначено ціннісні орієнтири, притаманні педагогу під час воєнного стану: життєві (здоров'я, сім'я, добробут, любов і мир, стабільність, креативний індивідуалізм), професійні (компетентність, науковість, об'єктивність, вмотивованість, креативність, критичне мислення), національні (лінгвістична глобалізація, виховання молоді на ідеях миру, людяність і безпека, соціальна відповідальність, ініціативність, патріотизм), духовні цінності українського державотворення (незалежність, демократизм, європейський вибір, права людини, соціальна справедливість, свобода в усіх її проявах); наведено результати анкетування, проведеного серед магістрів спеціальності 232 “Соціальне забезпечення” щодо ранжування ціннісних орієнтирів та їхньої ролі у формуванні іміджу майбутніх фахівців освітніх, педагогічних наук в умовах воєнного стану; доведено вирішальну роль ціннісних орієнтирів професорсько-викладацького складу закладів вищої освіти у їх спрямованості на адаптацію у критичних ситуаціях, уважність до студентів, на формування їх стресостійкості, розвиток духовності, патріотизму.Документ Стан сформованості психологічних компонентів комунікативної компетентності майбутніх фахівців зовнішньоекономічної діяльності(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Заіченко, ВладиславВ статті розкривається тема комунікативної компетентності майбутніх фахівців зовнішньоекономічної діяльності. Визначено компоненти комунікативної компетентності майбутнього фахівця зовнішньоекономічної діяльності, до яких віднесено: комунікативні навички, здатність долати комунікативні бар'єри, здатність до рефлексії та самовдосконалення задля подолання міжкультурних перешкод. Уточнено психодіагностичні інструменти визначення рівню розвитку компонентів комунікативної компетентності фахівця зовнішньоекономічної діяльності: КОС-2 (комунікативні та організаційні схильності), методика "Емоційні бар’єри" в міжособистісному спілкуванні, методика діагностики рівня рефлективності, тест "Смисложиттєвих орієнтацій". Внаслідок емпіричного дослідження визначено, що на високому рівні комунікативна компетентність майбутніх фахівців зовнішньоекономічної діяльності розвинена лише у 8% респондентів, переважна кількість респондентів продемонструвала середній рівень розвитку (64%), низький рівень – у 28% респондентів.Документ Scientific and practical training component of higher education applicants by implementing the digitalization of the information space(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Tverytnykova, Elena; Demidova, Yu. Ye.; Salata, HalynaThe article deals with the problem of forming a competent understanding of students' scientific research work as a component of the training specialists system in the technical field. The main attention is paid on the experience of technical universities in Ukraine in the implementation of various forms of the scientific research work in the educational process. It is proved that the students’ scientific research work has a two-level end-to-end character. The expectations of respondents regarding the implementation of different forms and methods of the scientific research work into the educational process are described. The self-evaluation of bachelors was based on the personal experience of students participating in various types of scientific activities. The historical experience of introducing forms and methods of student scientific research work based on the use of archival statistical materials is investigated. It is emphasized that the new conditions that have arisen with the spread of the COVID-19 pandemic and the full-scale war started by the russian federation have made certain changes to the conduct of scientific activities with students. It is necessary to revise approaches to its organization in order to integrate into the globalized information society.Документ Рівень задоволеності організацією онлайн-навчання у здобувачів вищої освіти(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Книш, Анастасія Євгенівна; Підбуцький, ОлександрСтаттю присвячено дослідженню рівня задоволеності здобувачів вищої освіти різними аспектами організації онлайн навчання. Наведено результати опитування 124 здобувачів, що представляють різні заклади вищої освіти України. Показано, що сновними параметрами, які необхідно враховувати при організації онлайн навчання є: платформа для навчання, контент, організація зв‟язку, організація розкладу, оцінювання та звітність, технічна підтримка, мотивація. За результатами анкетування було визначено, що найбільше здобувачі задоволені оцінюванням та звітністю, якістю освітнього контенту, організацією зв‟язку та платформою для навчання. Незадовільним здобувачі вважають організацію розкладу, технічну підтримку освітнього процесу та підтримку навчальної мотивації.Документ Особливості розвитку національної самосвідомості у студентів(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Підбуцька, Ніна Вікторівна; Леонов, Роман СергійовичСтаття присвячена проблемі розвитку національної самосвідомості в часи масштабних культурно-історичних трансформацій. Досліджено поняття національної самосвідомості, уявлення про нього в роботах західних та українських вчених. В статті визначено, що основними компонентами національної самосвідомості є турботливе і відповідальне ставлення до оточення, доброта, щирість, справедливість, працьовитість, патріотизм, інтерес до історії рідного краю, інтерес до традицій народу, його культури, самовдосконалення, любов до рідної мови, взаємодопомога. Авторами подано анкету, спрямовану на визначення значущості різних компонентів національної самосвідомості у молодих людей, що здобувають вищу освіту в різних регіонах України. Представлено результати дослідження, яке вказує на те, що в структурі національної самосвідомості молоді люди найвище оцінюють любов до рідної мови, інтерес до історії рідного краю та традицій народу, патріотизм, справедливість, взаємодопомогу, турботливе та відповідальне ставлення до оточення. Було встановлено, що вони недооцінюють ті компоненти, які пов’язані з особистісними якостями, зокрема: самовдосконалення, працьовитість, щирість, доброта.Документ Уявлення web-розробників про особистість успішного фахівця(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Лобачов, О. В.Стаття присвячена емпіричному дослідженню уявлень web-розробників про успішність фахівця їхньої професійної сфери. Визначено, що в сучасній науці значна увага приділяється вивченню особистості розробників програмного забезпечення та їхнього впливу на успішність професійної та командної діяльності. Показано, що для діагностики уявлень респондентів про особистість успішного web-розробника було використано методику суб'єктивний диференціал, який дозволяє людям виразити свої суб’єктивні переживання і відчуття щодо певної особистості або концепту. З'ясовно, що серед переваг методики є можливість кількісно виміряти складні показники, зокрема уявлення. В ході емпіричного дослідження визначено, що оцінюючи успішну особистість web-девелопери обирали виключно якості з позитивного спектру. Найбільш притаманними успішному web-розробнику, з їхньої точки зору, є такі якості, як: раціональність, осмисленість, захоплюючість, потрібність, високооплачуваність, добровільність.Документ Акмеологічні аспекти розвитку інтелігентності(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Кіпенський, Андрій Володимирович; Романовський, Олександр Георгійович; Пономарьов, Олександр СеменовичПоказано, що зростання питомої ваги розумової праці та її творчого характеру посилює потреби суспільства в розвитку інтелігентності фахівців. Водночас змінюються вимоги до змісту феномену інтелігентності, зокрема як системного поєднання професіоналізму та загальної і професійної культури інтелігента та його професійно і соціально значущих особистісних рис і якостей. У статті розкрито систему прямих і зворотних взаємозв’язків інтелігентності з акме людини як найвищим рівнем її життєвих досягнень, зокрема це стосується як професійної компетентності, так і особистісної самореалізації. Обґрунтовано необхідність розробки і цілеспрямованого використання інноваційних педагогічних технологій, орієнтованих на формування у студентів прагнення ставати справжніми інтелігентами і оволодівати найвищим рівнем професіоналізму.Документ Сутність управлінської компетентності майбутніх офіцерів(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Пономаренко, ПавлоРозглянуто роль рівню управлінської компетентності офіцерів ЗС України в сучасних умовах повномасштабної російської агресії проти України. У роботі на основі теоретичного аналізу сутності поняття “управлінська компетентність майбутнього офіцера” уточнено його зміст. Цю компетентність визначено як інтегровану складову професійної компетентності, яка обумовлює його здатність до ефективної військово-управлінської діяльності у мирний та воєнний час на основі здобутих знань, умінь, навичок та особистісно-професійних якостей.Документ Професійно важливі якості майбутніх фахівців-пенітенціаріїв та майбутніх військових офіцерів України(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Солодовник (Бутенко), Тетяна Олександрівна; Резнік, Світлана Миколаївна; Середа, Наталія Вікторівна; Ігнатюк, Ольга АнатоліївнаУ статті проаналізовано основні професійні функції діяльності працівників державної кримінально-виконавчої служби та військових офіцерів України, які вимагають наявності професійно важливих якостей цих фахівців. На підставі науково-педагогічних досліджень визначено та обґрунтовано комплекс професійно важливих якостей майбутніх фахівців із правоохоронної діяльності пенітенціарної системи та майбутніх військових офіцерів, а саме: лідерські якості, відповідальність, критичне мислення, стресостійкість, вольові якості, професійний саморозвиток і адекватна самооцінка.Документ Рольова модель лідерства: теоретичне обґрунтування та рольовий опитувальник лідерських навичок(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Богдан, Жанна БорисівнаСтаття присвячена дослідженню феномену лідерських навичок з позиції рольового підходу, а також стандартизації рольового опитувальника лідерських навичок. Дослідження сфокусоване на теоретичному обґрунтуванні рольової структури лідерських навичок та апробації рольового опитувальника лідерських навичок. В дослідженні взяли участь 236 досліджуваних у віці 18-55 років в якості психометричної вибірки. Завдяки апробованому у дослідженні рольовому опитувальнику лідерських навичок було проведено оцінку міри розвитку лідерських навичок за ролями Перемовника, що виконує комунікативну функцію лідерства; Коуча, якому притаманна дидактична функцію лідерства; Провідника, що реалізує організаційну функцію лідерства; Наставника, що здійснює фасилятивну функцію лідерства; Консультанта, що виконує комунікативно-організаційну функцію лідерства; Мотиватора, який відповідальний за виконання мотиваційної функції лідерства, Друга, що втілює емоційну функцію лідерства, Керівника, що виконує інструментально-управлінську функцію лідерства та Тім-білдера, який втілює командо-творчу функцію лідерства.