075 "Маркетинг"
Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/51978
Переглянути
Документ Теоретико-методичні засади маркетингового ціноутворення промислових підприємств(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2021) Божков, Дмитро СергійовичДисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії за спеціальністю 075 – Маркетинг (галузі знань 07 – Управління та адміністрування). – Сумський державний університет, Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут" Міністерства освіти і науки України, Харків, 2021. З дисертацією можна ознайомитись у бібліотеці Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут" за адресою: 61002, м. Харків, вул. Кирпичова, 2. Об’єктом дослідження є процеси маркетингового ціноутворення на промислових підприємствах машинобудівної галузі. Предметом дослідження є сукупність теоретичних і науково-методичних положень щодо формування ціни на продукцію вітчизняних промислових підприємств в нових ринкових умовах. Інтегральним результатом дисертаційної роботи є теоретичне узагальнення та нове вирішення важливого науково-прикладного завдання розроблення й наукового обґрунтування теоретико-методичних положень щодо маркетингового ціноутворення промислових підприємств в умовах ринкових глобалізаційних викликів. При вирішенні завдань наукового дослідження застосовано: статистичний, компаративно-декомпозиційний, системно-структурний і абстрактно-логічний аналізи, методи синтезу й логічного узагальнення, економіко-математичного моделювання. У вступі обґрунтовано актуальність задач дослідження, показано зв'язок роботи з науковими програмами, планами, темами, наведена наукова новизна та сформульоване практичне значення отриманих результатів. В першому розділі проведено аналіз передумов і проблем формування маркетингової діяльності з ціноутворення промислових підприємств України в сучасних умовах глобалізаційних викликів. Представлено результати трендвотчингу динаміки індексів цін виробників промислової продукції та окреслено інструментарій маркетингового ціноутворення промислових підприємств в нових умовах господарювання. Конкретизовано політичні й економічні інструменти впливу з боку різних держав (у т.ч. України) на розвиток промислового ринку. Окреслено основні законодавчі й нормативні акти, які регламентують діяльність з ціноутворення в Україні. Розглянуто сутність та проранжовано за групами (зовнішні, внутрішні) фактори впливу на процеси маркетингового ціноутворення промислових підприємств; узагальнено й систематизовано їх за видами. Конкретизовано методи ціноутворення залежно від видів/різновидів маркетингу. У другому розділі досліджено види цінового стимулювання споживачів і контрагентів промислових підприємств. Проаналізовано особливості різних видів знижок з ціни. Обґрунтовано доцільність удосконалення класифікації видів цінового стимулювання споживачів і контрагентів в частині виокремлення додаткових ознак («За суб’єктом ініціювання» та «За видами впливу»). Досліджено можливості застосування розглянутих видів цінового стимулювання для споживачів продукції та контрагентів промислових підприємств. Уточнено теоретичне обґрунтування структурно-логічної сутності поняття "цінності продукції промислових підприємств". Конкретизовано особливості урахування ціннісних характеристик продукції при коригуванні ціни та при розробленні програм лояльності від товаровиробника для різних цільових аудиторій. Обґрунтовано напрямки підвищення ефективності програм лояльності для споживачів і контрагентів промислових підприємств. Удосконалено методичний підхід до розроблення комбінованої стратегії ціноутворення. В третьому розділі обґрунтовано економіко-математичну модель оптимізації цін на продукцію вітчизняних промислових підприємств та обмеження до неї. Конкретизовано управлінські рішення щодо визначення цін для різних ринків. Формалізовано процес прийняття управлінських рішень щодо вибору цінової стратегії промисловим підприємством на основі використання матриці «Ключові фактори успіху – бар’єри входження на ринок – рівень ризиків», що дозволяє підвищити їх результативність. Результати досліджень дозволили отримати низку наукових результатів, зокрема, удосконалено: - теоретико-методичний підхід до обґрунтування програм лояльності для споживачів і контрагентів промислових підприємств, який, на відміну від існуючих підходів, крім механізму впровадження програми лояльності передбачає визначення ціннісних характеристик продукції для кожної з цільових аудиторій, коригування ціни та оптимізацію показників ефективності програми лояльності не тільки для товаровиробника, а й для різних цільових аудиторій; - методичний підхід до розроблення комбінованої стратегії ціноутворення, що на відміну від існуючих включає етап «Визначення унікальних цінових пропозицій», який передбачає розроблення програм лояльності для різних груп споживачів і контрагентів, комплексу цінового стимулювання для різних ринків та оптимізацію структурних елементів ціни відповідно до визначеного ринком рівня цін, що в цілому дозволяє встановлювати ціни на більш тривалі терміни і є важливим при реалізації продукції промислових підприємств; - класифікацію видів цінового стимулювання споживачів і контрагентів, а саме, поділ всіх видів знижок за ознакою "За ініціатором" (поділяти на: "Знижки від виробника" та "Знижки від продавця"), а також за ознакою "За видами впливу" (поділяти на: "Пряме стимулювання (знижки)" та "Приховані види стимулювання"), що дозволяє обґрунтувати методичні підходи до маркетингового ціноутворення промислових підприємств і сформулювати рекомендації щодо застосування різних видів цінового стимулювання для різних ринків збуту; набули подальшого розвитку: - систематизація факторів маркетингового ціноутворення в частині їх розмежування на п’ять груп за видами: макро-фактори, фактори попиту, фактори конкуренції, фактори впливу учасники каналів товароруху, фактори пропозиції, що дозволяє формалізувати процес визначення інформаційної бази для проведення багатофакторного аналізу, встановлювати диференційовані ціни на продукцію та приймати зважені управлінські рішення щодо їх коригування; - методичні положення щодо вибору промисловим підприємством релевантного методу маркетингового ціноутворення, що на відміну від існуючих передбачають урахування його відповідності виду/різновиду маркетингу, який впроваджується суб’єктом підприємництва, що дозволяє підвищити ефективність маркетингових господарських рішень в цілому; - теоретичне обґрунтування структурно-логічної сутності поняття "цінності продукції промислових підприємств" під якою запропоновано розуміти таку комплексну характеристику значущості продукції для споживачів і контрагентів, яка складається з економічних (у т.ч. фінансових), психологічних, технічних, соціально-гуманітарних та маркетингових переваг, що дозволяє уточнити дефініційні особливості та формалізувати урахування ціннісних характеристик продукції промислових підприємств при розробленні програм лояльності для різних цільових аудиторій. Дисертаційна робота у Сумському державному університеті у межах таких фундаментальних НДР: "Аналіз перспектив інноваційного зростання вітчизняної економіки на різних рівнях узагальнення" (№ Д/р 0116U006360), "Розробка фундаментальних основ маркетингової політики підприємств в умовах ринкової економіки" (№ДР 0115U001004), "Механізм управління знаннями в системі інноваційного розвитку господарюючих суб'єктів" (№ ДР 0117U002255), а також фундаментальної теми за грантом Президента України за конкурсним проектом Ф75 ГФФИ (№ ГР 0118U0055180). Теоретико-методичні положення і висновки дисертації доведені до рівня практичних пропозицій та рекомендацій для керівників промислових підприємств щодо прийняття управлінських рішень з обґрунтування цін на продукцію для реалізації на зовнішніх ринках з урахуванням її конкурентних позицій; визначення цінової стратегії для виходу на новий ринок; розроблення програм цінового стимулювання для постійних клієнтів і контрагентів підприємства. Зазначені пропозиції впроваджені в діяльність вітчизняних промислових підприємств: ПФ "Спецобладнання", ТОВ ДПП "Варіант-Гермотехніка", ТОВ "Турбомаш", АТ "Сумський завод "Енергомаш", ТОВ КБ "Укрспецмаш". Реалізація авторських пропозицій дозволяє вирішувати актуальні завдання ефективного управління ціноутворенням у сфері маркетингової діяльності сучасних суб’єктів підприємництва.