Кафедри

Постійне посилання на розділhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/35393

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 10 з 27
  • Ескіз
    Документ
    Pedagogical conditions of using multimedia technologies in the process of teaching English at a non-language university under the conditions of distance learning
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Berkutova, Tetyana Ivanivna; Vrakina, V. V. ; Sadkovska, Valeriia A.; Shtuchenko, I. Ye.
    The article deals with the pedagogical conditions of using multimedia technologies in the process of distance learning of English for students of non-language higher educational institutions. The analysis of scientific sources on the study of the use of computer tools in the process of distance learning of a foreign language is carried out. The effectiveness of modern multimedia technologies in teaching English is substantiated and multimedia tools that significantly increase students' motivation and, as a result, the quality of their foreign language training are identified. The new possibilities of presenting educational material that open up to the teacher due to the introduction of multimedia resources into the educational process are highlighted. Considerable attention is paid to the role of feedback in ensuring effective interaction between student and teacher in the process of learning a foreign language in a distance format. It is noted that it is necessary to adhere to the principle of blended learning in the process of mastering a foreign language by students in the realities of distance learning, which also contributes to improving the quality and effectiveness of foreign language teaching. The most important pedagogical condition of distance learning of English is determined, which is the professionalization of training of future specialists. It is concluded that the digital format of multimedia technologies opens up new pedagogical opportunities for the organization of distance learning of a foreign language.
  • Ескіз
    Документ
    Сутність та структурні компоненти базової професійної компетентності майбутніх інженерів
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Резнік, Світлана Миколаївна; Кузнецова, Ганна Анатоліївна
    Проаналізовано поняття "компетентність", "професійна компетентність", "базова професійна компетентність", "базова професійна компетенція", “математична компетентність”. Проведено порівняння понять базової професійної компетентності і базової професійної компетенції. На основі аналізу і порівняння зазначених понять, отримано визначення поняття "базова професійна компетентність майбутнього інженера". Охарактеризовано структурні компоненти базової професійної компетентності майбутнього інженера.
  • Ескіз
    Документ
    Implementation information technology of competency assessment method of professional activity of the educational system employee
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2021) Kozlov, Valentyn; Kozlov, Yury; Moshchenko, Inna; Novykova, Olena
    Consistent and gradual spread in the West of the concept of "competence" in the practice of postgraduate education, professional development and retraining of professional personnel has led to the emergence in the education system of the concept of the so-called competency approach. Based on this concept, the International Labor Association introduces the concept of "key competencies", which include subject and social components, in the qualification requirements for professionals. The accumulated experience of implementing the competency approach in the education system has shown the presence of a number of problems due to the complexity of assessing the process and results of professional activities of educators. This problem has caused a flow of publications, varying in type, volume and content, from reputable and titular scholars to primary school teachers, the number of links to which there are millions on the Internet. The presence of many publications encourages the search for ways to solve the problem using the methods of qualimetry and information technology. In the article the information technology of the decision of problems of an assessment of professional activity of the educational system employee based on the competency approach is considered and offered for practical application. The essence of the method: a group of experts makes an information model (professiograms) of the educational system’ employee – lists (thesaurus and alphabetical index) of the evaluated features – the range of powers (competencies in the sense of professional capacity), as well as the set of knowledge, skills and personal characteristics (competencies in the sense of expertise); each assessment object the experts compare for each of the features and assign a point on a fourpoint scale of the order that characterizes the degree of compliance of the assessment object to a particular feature; the obtained sets of assessments (personograms) are processed accordingly; the processing result (ranked list) is submitted to the decision maker. As an example of application of the method, the procedure of assessment the professional activity of a group of beginning teachers of a higher education institution is considered.
  • Ескіз
    Документ
    Компетентнісний підхід до освіти у сфері охорони праці як шлях підвищення ефективності управління охороною праці на підприємстві
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2019) Євтушенко, Наталія Сергіївна; Васьковець, Людмила Антонівна
    Сформульовані основні компетенції у сфері охорони праці.
  • Ескіз
    Публікація
    Трансформація компетенцій аудиторів готельної індустрії за нових тенденцій розвитку інституту аудиту
    (ФОП Лібуркіна Л. М., 2020) Колєсніченко, Анастасія Сергіївна
    Мета даної статті полягає в формулюванні ключових компетенцій аудиторів відповідно до сучасних напрямів розвитку аудиту; обґрунтуванні необхідності та розкритті логіки реалізації стратегічної адаптації компетенцій аудиторів підприємств готельної індустрії; визначити внутрішні та зовнішні процеси, які впливають на формування стратегічної адаптації системи компетенцій аудитора та розвиток інституту аудиту в цілому. Доведено, що впровадження новітніх інноваційних змін, методик і форм організації взаємодії між всіма суб’єктами та інститутами аудиторської діяльності дозволить задовольнити інтереси сучасних користувачів послуг аудиту й суміжних напрямів готельної індустрії, зберегти конкурентні переваги в галузі та буде виступати запорукою сталого розвитку бізнесу. Врахування затребуваних компетенцій, обумовлених новими тенденціями розвитку аудиту, сприятиме обґрунтуванню та побудові порядку реалізації стратегічної адаптації компетенцій аудиторів підприємств готельної індустрії на принципах адаптованості, комплексності та синергізму. В результаті, набір компетенцій аудитора стає дедалі цікавішим й затребуваним для користувачів управлінського обліку, звітності, набуває додаткових функцій, завдань в контексті розвиту готельної індустрії. Під впливом внутрішніх і зовнішніх процесів відбувається подальше виокремлення інституту аудиту в самостійну підсистему готельного кластеру. Підсумки, сформульовані в ході дослідження, дозволяють стверджувати, що у подальшому доцільним буде провести аналіз окремих факторів та компонент, що впливають на стратегію адаптації системи компетенцій аудиторів.
  • Ескіз
    Документ
    Оцінювання ефективності управління персоналом промислового підприємства
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2018) Федоренко, Ірина Анатоліївна; Журба, О. І.; Сєрікова, Ю. М.
  • Ескіз
    Документ
    The concept of information security in the IoT system
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2019) Serkov, A.; Kravets, V.; Kasilov, O.; Lazurenko, B.; Mickus, A.
    The subject of the study are the processes of securing information in wireless control and communication channels of the Internet of Things (IoT) system. The goalis to develop the concept of broadband Internet access and the implementation of key security competencies in the implementation of IoT projects. The taskis to ensure stable and secure operation of the IoT system. The modelis based on the reference model DigComp 2.0, created within the framework of a system of digital competence of citizens. More over, the main area of competence of this model is security. The methodused: methods of analytical, simulation modeling and temporal position-pulse coding. The following results are obtained: A security concept has been developed in the wireless control and communication channels of the IoT system. It is shown,that to obtain high noise immunity of control and communication channels and to protect information from interception, wireless ultra-wideband communication technology should be used, which allows for large volumes and speeds of information transfer. The possibility of joint interference-free operation in the same frequency range of both traditional narrow-band communication systems and systems using ultra-wideband signals is substantiated. A technical solution for the design of an ultra-wideband receiving -transmitting antenna system is proposed. Conclusions.The use of channels with an ultra-wide frequency band allows for an increase in the number of control and communication channels of the IoT system. Predistribution between the channels of orthogonal codes implements the process of control and communication without interception of information and mutual interference. Moreover, the application of the method of temporal position-pulse coding prevents inter symbol distortions of ultrashort pulsescoding. It also reduces the level of distortion of information signals caused by its multipath propagation, which guarantees the security of information in the IoT system.
  • Ескіз
    Документ
    Розвиток громадянського суспільства: взаємозобов'язання і взаємовідповідальність між основними учасниками соціального діалогу
    (Національний університет цивільного захисту України, 2014) Мороз, Володимир Михайлович
    Наведено результати теоретико-методологічного обґрунтування проблематики розвитку громадянського суспільства в контексті змісту взаємозобов'язань та взаємовідповідальності між основними учасниками соціального діалогу. Визначено місце та роль довіри у межах політико-правових питань щодо забезпечення розвитку громадянського суспільства. Сформовано висновки щодо узгодження прав і обов’язків держави та громадянина через призму порушеної проблематики.
  • Ескіз
    Документ
    Компетентнісний підхід як педагогічна категорія в професійній підготовці бакалаврів з психології
    (Класичний приватний університет, 2016) Хавіна, Ірина Валер'ївна
    У статті розкрито значення компетентнісного підходу в професійній підготовці бакалаврів з психології. Розглянуто значення понять "компетенція", "компетентність". Детально розкрито історичне становлення компетентнісного підходу як педагогічної категорії.
  • Ескіз
    Документ
    Структура комунікативної компетентності персоналу державної кримінально-виконавчої служби України
    (НТУ "ХПІ", 2018) Горбач, Ігор
    На основі аналізу наукових джерел та враховуючи специфіку професійної діяльності розглянуто, досліджено та визначено структурні компоненти комунікативної компетентності персоналу Державної кримінально-виконавчої служби України. Виділено знання, вміння, навички та професійно важливі психологічні якості, які необхідні персоналу Державної кримінально-виконавчої служби України для більш ефективного здійснення професійної діяльності. Наведено оптимальні педагогічні умови їх формування в умовах професійної підготовки на базі профільних навчальних закладів Державної кримінально-виконавчої служби України.