Теорія і практика управління соціальними системами: філософія, психологія, педагогіка, соціологія
Постійне посилання на розділhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/62924
Офіційний сайт http://tipus.khpi.edu.ua/
Журнал сприяє розвитку психолого-педагогічної та управлінської наукової думки шляхом формування та підтримання науково-комунікативного простору для обговорення представниками наукової спільноти актуальних питань педагогіки, психології та управління, а також забезпечення наукової громадськості якісною інформацією щодо результатів оригінальних наукових досліджень, відповідного змістовного спрямування, та тенденцій розвитку теоретико-методологічного підґрунтя сучасного наукового знання.
Рік заснування: 2000. Періодичність: 4 рази на рік. ISSN 2078-7782 (Print)
Переглянути
Документ History of development of the system and activity-based approach to education(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Holubnycha, Liudmyla; Zelenska, LiudmylaThe article reveals the meaning of the notions "activity" and "system" both in general and pedagogical science context as the integration components of the system and activity-based approach to education. The purpose of the article is to characterize the concept of the system and activity-based approach and describe its development applied to the educational process. Emphasis is placed on the history of the development of the system and activity-based approach. The results of the investigation made it possible to conclude reveal that the idea to combine system-based and activity-based approaches does not belong to one scientist. It appears in a number of works of philosophers and psychologists of the first part of the 20th century. Considering the issues of teaching and raising a child gave a substantial impulse to the development of this idea in the 1960s-1990s. Nowadays the studied methodological approach to educational process complements other ones.Документ Forming grammatical competence while teaching professionally-oriented foreign language in non-linguistic universities(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Berkutova, Tetyana Ivanivna; Vrakina, V. V.; Sadkoska, V. A.The article deals with teaching grammar in Ukrainian education community. Students start learning grammar at secondary, sometimes even at primary schools, and continue acquiring it while studying at institutions of higher education. However, qualitative progress in grammar usage while writing and speaking English is rarely seen. One possible explanation is that there is a widely adopted approach in Ukrainian education system according to which the formation of grammatical competence goes through a number of fixed steps from grammar knowledge to speech practice. It is assumed that detailed and thorough knowledge of rules of English grammar and their difference from grammar rules of the Ukrainian language contributes to better understanding of peculiar features of the English language and further it positively influences the acquisition of all language skills and abilities. Unfortunately, considering the real situation of teaching English at Ukrainian universities under conditions of insufficient class-room academic hours, such an approach does not bring desired results. Communicative approach of teaching foreign languages and competencies that are to be developed demands a different approach to teaching grammar that is a holistic approach.Документ Сутність та структурні компоненти базової професійної компетентності майбутніх інженерів(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Резнік, Світлана Миколаївна; Кузнецова, Ганна АнатоліївнаПроаналізовано поняття "компетентність", "професійна компетентність", "базова професійна компетентність", "базова професійна компетенція", “математична компетентність”. Проведено порівняння понять базової професійної компетентності і базової професійної компетенції. На основі аналізу і порівняння зазначених понять, отримано визначення поняття "базова професійна компетентність майбутнього інженера". Охарактеризовано структурні компоненти базової професійної компетентності майбутнього інженера.Документ Формування лідерської компетентності майбутніх психологів засобами психоло-педагогічного тренінгу в процесі професійної підготовки(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Підбуцька, Ніна Вікторівна; Мартиненко, ЄвгенійВ статті з’ясовано, що формування лідерської компетентності у майбутніх психологів є надзвичайно запитаним. Спираючись на дослідження науковців, було розглянуто сутність понять "лідер", "лідерська компетентність". В дослідженні зазначено, що ефективне формування лідерської компетентності відбувається шляхом набуття індивідуумом успішного лідерського досвіду в моделюючих тренінгових ситуаціях. Для перевірки ефективності психологопедагогічного тренінгу, спрямованого на формування лідерської компетентності майбутніх психологів нами було організовано педагогічний експеримент, констатувальний етап якого проходив осіннього семестру 2021/2022 навчального року "НТУ ХПІ".Документ Відповідність навчальних програм ESP кафедри іноземних мов "ХПІ" розвитку загальних професійних компетентностей майбутніх ІТ-фахівців(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Гончаренко, Тетяна Євгенівна ; Костенко, ОленаСтаття присвячена критичному аналізу навчальних програм ESP кафедри іноземних мов Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут" щодо їхньої відповідності гармонійному розвитку загальних професійних компетентностей майбутніх фахівців у сфері ІТ. Розкрито дослідницьке питання щодо визначення змістовних акцентів та методичних прийомів, що застосовуються на кафедрі, завдяки яким досягається максимальний ступінь оволодіння згаданими компетентностями студентами-бакалаврами ІТ-спеціальностей.Документ Detection of flight objects passing through the controlled area by surveillance cameras(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Nabadova, LamiyaThe article discusses the issue of monitoring air borders with the help of video cameras with the necessary technical capabilities and the detection of dangerous flying objects in order to prevent illegal and potentially dangerous flying objects trying to cross the border by air. The surveillance device is required to operate in the controlled area at the given altitude in a way that not to overlook suspicious flying objects passing through the zone. In order for surveillance devices to carry out the search process, the control zone is first distributed among the devices, and then the search modes of the devices are determined. In order to assess the abilities of any flight object to pass through this control zone during the search along the control lane, the overlooked periods of different points of the control lane during the monitoring process are evaluated and then compared with the flight time of this object.Документ Формування способів рольової взаємодіїї майбутніх лідерів під час навчання як важлива умова успішної адаптації до професійної діяльності(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Гура, Тетяна Віталіївна; Михайличенко, Валентина ЄвдокимівнаУ статті розкрито зміст понять “менеджер”, “роль менеджера” та “рольова взаємодія”. Показано, що процес успішної адаптації до професійної діяльності майбутніх лідерів заснований на провідних особистісних новоутвореннях, формування яких необхідне під час навчання у закладах вищої освіти. В статті описано результати дослідження, в процесі якого були розглянуті характеристики їхніх емоційних, комунікативних та регуляторних якостей. Отримані результати дозволяють зробити висновок про недостатню присутність у майбутніх лідерів цілого ряду якостей, які сприяють успішній адаптації до професійної управлінської діяльності, формування яких потребує удосконалення методів, засобів і організаційних форм, що забезпечують освітній процес. Доведено важливість застосування під час тренінгових занять рольових ігор із застосуванням відео матеріалів та презентацій. В статті висвітлені задачі, принципи та роль тренінгів як методичних засобів активізації, адаптації майбутніх лідерів до успішної професійної діяльності.Документ Шляхи формування професійного іміджу майбутнього фахівця освітніх, педагогічних наук у закладах вищої освіти: порівняльний аналіз вітчизняного і зарубіжного досвіду(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Грень, Лариса Миколаївна; Курбанова, Малохат ШеріпбаєвнаСтаття присвячена з'ясуванню шляхів формування професійного іміджу майбутнього фахівця освітніх, педагогічних наук у закладах вищої освіти; на підставі проведених досліджень вітчизняними та зарубіжними науковцями розкрито сутність понять: "імідж", "соціальний імідж", "професійний імідж", "професійний імідж майбутнього фахівця освітніх, педагогічних наук", "професійний імідж педагога"; представлено результати порівняльного аналізу досліджень, проведених зарубіжними та вітчизняними науковцями, зроблено висновки щодо тотожності розуміння вітчизняними та зарубіжними майбутніми вчителями-педагогами поняття "професійний імідж педагога", а також вплив іміджу педагога на подальший вибір професії, їхню мотивацію на досягнення успіху в навчанні та майбутній професійній діяльності, на формування кращих особистісних рис, особисту траєкторію освітнього маршруту протягом життя; доведено, що педагогічна майстерність викладача є важливим складником його професійного іміджу.Документ Формування навичок саморегуляції у магістрів освітніх, педагогічних наук(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Романовська, Олена ОлександрівнаУ роботі висвітлено теоретичні основи проблеми формування навичок саморегуляції у майбутніх викладачів вищої школи, виявлено особливості; обґрунтовано та перевірено психолого-педагогічні умови формування навичок саморегуляції у майбутніх викладачів вищої школи; розроблено методичні рекомендації для викладачів.Документ Взаємозв'язок лідерського потенціалу майбутніх фахівців із правоохоронної діяльності пенітенціарної системи України з їхньою навчальною мотивацією та лідерським стилем педагогів(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Резнік, Світлана Миколаївна; Ігнатюк, Ольга Анатоліївна; Солодовник (Бутенко), Тетяна ОлександрівнаУ статті визначено, що лідерська поведінка викладачів має взаємозв'язок із сприйняттям майбутніми фахівцями з правоохоронної діяльності пенітенціарної системи України свого лідерського потенціалу. Для забезпечення успішного формування лідерського потенціалу у майбутніх фахівців з правоохоронної діяльності пенітенціарної системи України рекомендовано педагогам профільних закладів освіти: по-перше, розвивати та вдосконалювати власний лідерський стиль; по-друге, ефективно використовувати мотивування здобувачів освіти до розкриття власного лідерського потенціалу.Документ Формування лідерського потенціалу інтелігента(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Гура, Тетяна Віталіївна; Пономарьов, Олександр СеменовичОбґрунтовано значення розвитку лідерських якостей представників різних верств інтелігенції як важливої передумови успішного виконання ними своєї суспільної місії. Показано, що належний лідерський потенціал у поєднанні з високою загальною і професійною культурою інтелігента та його багатим духовним світом істотно підвищує можливості і творчої діяльності інтелігента, і з його впливу на розвиток духовності й культури широких верств населення. Проаналізовано сенс понять “інтелігентність лідера” та “лідерство інтелігента”, розкрито їхню роль в процесах суспільного розвитку. Показано цілі, зміст і характер формування рис і якостей лідерства та інтелігентності майбутніх фахівців Розглянуто можливість використання синергетичного ефекту, що виникає в результаті цільового розвитку якостей інтелігентності та лідерства студентів як майбутніх фахівців під час формування їхньої професійної та соціальної компетентності.Документ Сутність соціально-культурного аспекту туризму та релігійного паломництва як соціальних потреб індивіда(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Худавердієва, ВікторіяДосліджуються соціальні та культурні чинники розвитку сучасного туризму. Особливу увагу приділено питанням потреби індивіда в туристичних послугах, визначено соціальний характер потреби туриста, проаналізовано особливості задоволення потреб у туристичних послугах. Рогзглядається туризм, як явище складне та багатопрофільне, при розвинених формах він, надає сильний вплив як на саму людину, так і на багато сфер його життя – організацію праці та відпочинку, економічний та соціальний розвиток, перетворює середовище в регіоні, в якому розвивається. Туризм розглядається як предмет наукового вивчення, зі своїм понятійним апаратом, функціями та сферою впливу. У статті розглядається специфіка релігійного паломництва як соціокультурного феномену, соціальної та індивідуальної духовної практики, особливого комунікативного середовища. Специфічні особливості релігійного паломництва у названих контекстах визначають методологію його соціологічного дослідження.Документ Розвиток інтелігентності лідера(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Кіпенський, Андрій Володимирович; Пономарьов, Олександр Семенович; Гура, Тетяна ВіталіївнаРозглянуто один характерних проявів еволюції соціуму, що полягає істотному зростанні освітньо-кваліфікаційного рівня широких мас населення та підвищенні рівня їхньої культури. Набуває подальшого поширення частка розумової праці та її творчого характеру в різних сферах суспільного виробництва. З’ясовано, що помітне зростання загальної чисельності різних груп інтелігенції і її якісного складу та рівня культури вимагає для забезпечення ефективності впливу лідерів на інших людей відповідного підвищення рівня їхньої загальної та професійної культури, їхньої інтелігентності. Доведено, що інтелігентність лідера через його специфічний вплив активно сприяє розвитку рівня інтелігентності суспільства, який через вимоги до особистості лідера сприяє подальшому розвитку його інтелігентності, підвищенню його ролі у розвитку культури й духовного світу населення. Розкрито істотну роль у формуванні й розвитку інтелігентності лідера як однієї з атрибутивних якостей, що належить системі освіти й педагогічній практиці. Для цього їм слід посилити увагу до належного виконання функцій з виховання, особистісного розвитку та соціалізації студентів, розвитку їхньої культури та лідерського потенціалу.Документ Особливості формування професійної компетентності майбутніх бакалаврів хіміко-технологічного профілю у закладах вищої освіти США та України(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Грень, Лариса Миколаївна; Курбанова, ХалідаУ статті визначено шляхи формування та становлення хімічної інженерії США; окреслено загальні тенденції розвитку хіміко-технологічної освіти у закладах вищої освіти США та України. З’ясовано, що обидві країни зіткнулися з однаковими труднощами у питанні формування професійної компетентності майбутніх бакалаврів хіміко-технологічного профілю у закладах вищої освіти: відсутності професійних навичок (комунікативних, творчих, критичного та етичного мислення, навичок командної роботи та лідерства), навичок міждисциплінарного вирішення проблем, навичок самостійного навчання, а також невеликої частки практичної складової університетського навчання порівняно з теоретичною складовою. Наведено загальні тенденції успішного вирішення питань формування професійної компетентності майбутніх бакалаврів хіміко-технологічного профілю.Документ Психологічні чинники формування стану щастя особистості під час воєнного стану(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Романовський, Олександр Георгійович; Штученко, Ірина Євгенівна; Татієвська, Марія Маратівна ; Вракіна, Вікторія ВікторівнаРозглянуто основні підходи у вітчизняній та зарубіжній літературі, пов'язані з проблемою формування стану щастя особистості. Виявлено особливості психологічних чинників щастя особистості залежно від його рівня під час військового стану. Встановлено, що респонденти з високим рівнем щастя в порівнянні з респондентами з низьким рівнем щастя відчувають спроможність впливати на важливі події у своєму житті, можливість керування ними, мають цілі на майбутнє. Вони відчувають радість; теплі почуття, прихильність і причетність стосовно інших. Емпірично доведено, що за допомогою тренінгової програми є можливість позитивного впливу на цільову сферу особистості, що сприяє покращенню стану щастя респондентів, усвідомленню життєвих і професійних цілей.Документ Теоретичні засади самозбережувальної поведінки майбутніх фахівців екстремального виду діяльності(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Сірко, Роксолана; Годій, ЛіліяУ статті проаналізовано теоретичні аспекти понять "компетентність", "професійна компетентність", “професійно-екстремальна компетентність” у різних наукових джерелах. Розглянуто етимологію та лексичне значення терміну "компетентність", встановлено, що для фахівців, що працюють в екстремальних умовах, важливим є формування професійно-екстремальної компетентності. Під професійно-екстремальною компетентністю ми розуміємо складну систему діяльнісно-рольових (знань, вмінь, навичок) та особистісних (професійно важливих якостей) характеристик, які забезпечують здатність і готовність фахівця ефективно виконувати професійні завдання в особливих та екстремальних умовах.Документ Архетипічний образ відьми у жіночих ініціаційних сюжетах казкотерапії(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Сірко, Роксолана; Слободяник, ВолодимирСтаття присвячена психологічному аналізу образу відьми у жіночих ініціаційних сюжетах казкотерапії. Виявлено, що у сучасній культурі різних народів світу існують жіночі образи, які мають схожість як у назві, так і у своїх психологічних характеристиках, основними функціями яких є берегині домашнього вогнища та опіка над дітьми. Етимологічний та лексичний аналіз образів відьми, баби Яги, чаклунки, знахарки, ворожки, жриці показав амбівалентне трактування: з одного боку – це мудра жінка, що відає та володіє потаємними знаннями, має надприродні здібності, лікує, вміє передбачити майбутнє; з другого боку – це зла карга, що приносить біди, ворог, вміє наврочити та зачаклувати. Вивчено як психоаналітична інтерпретація вказує на прояв Архетипів Великої Матері та Дикої Жінки при сприйнятті цих персонажів психікою людини. Визначено три психологічні етапи жіночих ініціаційних сюжетів казкотерапії – вихід із зони комфорту, пошук союзників, випробування, психотерапевтичне переосмислення яких дає змогу набути нові поведінкові паттерни подолання стресових ситуацій.Документ Лідерство в управлінні проєктами(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Пономарьов, Олександр Семенович; Чеботарьов, Микола Корнійович; Харченко, Алла Олександрівна; Грінченко, Марина АнатоліївнаОбґрунтовано необхідність розвинених лідерських якостей керівників і всіх фахівців із управління проєктами як важливої передумови ефективного використання цієї технології. Показано, що теорія і практика управління проєктами напрацювали цілу гаму ефективних підходів до організації діяльності проєктної команди й успішного виконання достатньо складних і відповідальних комплексів робіт. Доведено, що ці комплекси, звичайно спрямовані на отримання принципово нових, а часто й унікальних результатів, і являють у своїй системній цілісності проєкт. Виявлено, що основними вимогами до нього виступають чіткі часові рамки його виконання, дотримання заздалегідь узгодженого бюджету і показників якості. Встановлено , що забезпечення цих вимог істотною мірою визначають професіоналізм, управлінська компетентність та особистісні риси і якості керівника.Документ Проблемно-орієнтоване навчання та його роль у процесі підготовки майбутніх лідерів-професіоналів у технічних університетах України(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Романовський, Олександр Георгійович; Лапузіна, Олена МиколаївнаСтаттю присвячено проблемі підготовки майбутніх лідерів професіоналів різних спеціальностей як організаторів науково–технічного й соціального відродження України. У ході дослідження встановлено, що організацію підготовки таких лідерів доцільно здійснювати в закладах вищої освіти інженерного профілю, що є особливо важливим в умовах агресії Росії проти України. Аналіз літературних джерел довів, що ключові проблеми сучасного соціального прогресу пов'язані з лідерством, конкурентними стратегіями, творчим підходом до викладання у вищій освіті з використанням інноваційних технологій навчання. Проведено експеримент зі застосування технології проблемно-орієнтованого навчання в процесі підготовки майбутніх фахівців–лідерів в Національному технічному університеті "Харківський політехнічний інститут". У статті представлено низку чинників, які зумовлюють доцільність використання різних форм проблемно-орієнтованого навчання у комплексі з іншими інтерактивними технологіями, щодо вирішення проблеми підвищення якості підготовки лідерів–фахівців різних спеціальностей.Документ Організаційно-педагогічні аспекти формування професійної та загальної етики(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Костиря, Ірина Валентинівна; Косс, Андрій МиколайовичВ статті розкрито формування професійної та загальної етики у майбутніх фахівців; підкреслено необхідність підтримання психічного здоров’я здобувачів освіти; впровадження технологій для креативної трансформації та модернізації сучасної вищої освіти студентів; розвиток загальної етики для формування базису професійної етики. Розкрито сутність технології формування компетентностей загальної та професійної етики у майбутніх викладачів.