Теорія і практика управління соціальними системами: філософія, психологія, педагогіка, соціологія
Постійне посилання на розділhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/62924
Офіційний сайт http://tipus.khpi.edu.ua/
Журнал сприяє розвитку психолого-педагогічної та управлінської наукової думки шляхом формування та підтримання науково-комунікативного простору для обговорення представниками наукової спільноти актуальних питань педагогіки, психології та управління, а також забезпечення наукової громадськості якісною інформацією щодо результатів оригінальних наукових досліджень, відповідного змістовного спрямування, та тенденцій розвитку теоретико-методологічного підґрунтя сучасного наукового знання.
Рік заснування: 2000. Періодичність: 4 рази на рік. ISSN 2078-7782 (Print)
Переглянути
Документ Detection of flight objects passing through the controlled area by surveillance cameras(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Nabadova, LamiyaThe article discusses the issue of monitoring air borders with the help of video cameras with the necessary technical capabilities and the detection of dangerous flying objects in order to prevent illegal and potentially dangerous flying objects trying to cross the border by air. The surveillance device is required to operate in the controlled area at the given altitude in a way that not to overlook suspicious flying objects passing through the zone. In order for surveillance devices to carry out the search process, the control zone is first distributed among the devices, and then the search modes of the devices are determined. In order to assess the abilities of any flight object to pass through this control zone during the search along the control lane, the overlooked periods of different points of the control lane during the monitoring process are evaluated and then compared with the flight time of this object.Документ Directions of development of time management skills of higher education students in the process of professional training(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Vorobieva, YevheniiaThe article highlights the peculiarities of developing time management skills for modern professionals. It is also analyzed that success in educational activities depends on successful time planning by students. The basic concepts on which the use of time planning technologies is based are defined. The article contains the author's own interpretation of the directions of development of time management skills in higher education students in the process of professional training.Документ Educational services quality monitoring system as an important component of library and archive management(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Bachynska, Nadiia; Tverytnykova, Olena; Drozdova, Tetiana; Demidova, Yulia; Salata, HalynaThe article examines the hierarchical structure of the educational system as a component of library and archive management. It has been determined that the control system is structurally divided into three general levels: collection of information and stabilization of parameters, coordination of local subsystems of the first level, optimization of the control system. A study of the system for monitoring the quality of educational services in specialty 029 “Information, library and archival work” was carried out. The adequacy of the quality monitoring method has been experimentally proven. The object of testing was the procedure for assessing the quality of the educational process. The statistical array for checking the adequacy was taken from the results of the final control of the subjects of study from the examination sheets for individual parameters of the educational process.Документ Formation of emotional intelligence in the process of preparation of future social professionals in higher education institutions(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Gren, L. M. ; Kirsanov, IvanThe article emphasizes the importance of the role of education as one of the main components of supporting the transition period of Ukraine on the way to the EU and NATO; it has been proven that the formation of a new philosophy of higher education is simultaneously connected with emotional intelligence, which is of great importance in the training of future specialists in the social sphere in institutions of higher education. It was determined that the state and development of the modern Ukrainian economy depends on the quality of personnel training provided by universities. It was found that the lack of management culture, the insufficient level of moral and ethical training of specialists in the social sphere and qualified specialists in the field of professional ethics is an obstacle to the creation of an emotional and ethical infrastructure in Ukraine. The opinion is substantiated that the wide application of active learning methods with the analysis of real and educational business situations and the regular professional practice of future specialists in the social sphere at enterprises, firms, state authorities and local governments will ensure the effectiveness of the training of specialists in the social sphere, will contribute to the formation and development of ethical norms and emotional intelligence.Документ Forming grammatical competence while teaching professionally-oriented foreign language in non-linguistic universities(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Berkutova, Tetyana Ivanivna; Vrakina, V. V.; Sadkoska, V. A.The article deals with teaching grammar in Ukrainian education community. Students start learning grammar at secondary, sometimes even at primary schools, and continue acquiring it while studying at institutions of higher education. However, qualitative progress in grammar usage while writing and speaking English is rarely seen. One possible explanation is that there is a widely adopted approach in Ukrainian education system according to which the formation of grammatical competence goes through a number of fixed steps from grammar knowledge to speech practice. It is assumed that detailed and thorough knowledge of rules of English grammar and their difference from grammar rules of the Ukrainian language contributes to better understanding of peculiar features of the English language and further it positively influences the acquisition of all language skills and abilities. Unfortunately, considering the real situation of teaching English at Ukrainian universities under conditions of insufficient class-room academic hours, such an approach does not bring desired results. Communicative approach of teaching foreign languages and competencies that are to be developed demands a different approach to teaching grammar that is a holistic approach.Документ History of development of the system and activity-based approach to education(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Holubnycha, Liudmyla; Zelenska, LiudmylaThe article reveals the meaning of the notions "activity" and "system" both in general and pedagogical science context as the integration components of the system and activity-based approach to education. The purpose of the article is to characterize the concept of the system and activity-based approach and describe its development applied to the educational process. Emphasis is placed on the history of the development of the system and activity-based approach. The results of the investigation made it possible to conclude reveal that the idea to combine system-based and activity-based approaches does not belong to one scientist. It appears in a number of works of philosophers and psychologists of the first part of the 20th century. Considering the issues of teaching and raising a child gave a substantial impulse to the development of this idea in the 1960s-1990s. Nowadays the studied methodological approach to educational process complements other ones.Документ Mental health support application based on aritificial intelligence(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Yelovets, Oleksandr; Arzubov, Mykola; Chelak, Viktor; Pidbutska, Nina; Panfilov, YuryThe current state of human mental health is considered and its content is defined. It describes a program that you install on your gadget to stabilize your mental health. A review and comparison of existing analogues of the mental state support application was carried out, a description of the system and algorithms used to create the mental state support application: speech recognition, dynamic time transformation, artificial neural networks, hidden Markov models, the final speech recognition algorithm. Analysis of affordability is also important, because it affects the possibility of using applications by a wide range of users. a description of the system and algorithms used to create an application for mental state support is presented. The proposed technologies are intertwined with a deep understanding of the human psyche in the context of creating an application for mental stabilization. For further development, you can improve the quality of the theory presented in the application, the speed and efficiency of artificial intelligence, and also constantly add new functions to the application.Документ Pedagogical conditions of using multimedia technologies in the process of teaching English at a non-language university under the conditions of distance learning(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Berkutova, Tetyana Ivanivna; Vrakina, V. V. ; Sadkovska, Valeriia A.; Shtuchenko, I. Ye.The article deals with the pedagogical conditions of using multimedia technologies in the process of distance learning of English for students of non-language higher educational institutions. The analysis of scientific sources on the study of the use of computer tools in the process of distance learning of a foreign language is carried out. The effectiveness of modern multimedia technologies in teaching English is substantiated and multimedia tools that significantly increase students' motivation and, as a result, the quality of their foreign language training are identified. The new possibilities of presenting educational material that open up to the teacher due to the introduction of multimedia resources into the educational process are highlighted. Considerable attention is paid to the role of feedback in ensuring effective interaction between student and teacher in the process of learning a foreign language in a distance format. It is noted that it is necessary to adhere to the principle of blended learning in the process of mastering a foreign language by students in the realities of distance learning, which also contributes to improving the quality and effectiveness of foreign language teaching. The most important pedagogical condition of distance learning of English is determined, which is the professionalization of training of future specialists. It is concluded that the digital format of multimedia technologies opens up new pedagogical opportunities for the organization of distance learning of a foreign language.Документ A pedagogue’s facilitation competency in teaching foreign students(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Hren, L. M.; Cherkashyn, Andrii; Karlyuk, SerhiiOn the outcomes of analyzing the scientific literature on pedagogic facilitation, it is proved in the article that no issues concerning a higher education institution pedagogue’s facilitative competence in foreign students training have been raised by scientists; the notions of “competence”, “professional interests”, “facilitation”, “facilitator pedagogue”, “facilitation competence” are defined; the role of a facilitator pedagogue in forming persistent interest in foreign students to their future professional activity is disclosed, as well as requirements for his or her personality and professional traits; on the experience of work with foreign students, conclusion is made concerning the use of interactive methods of teaching at the lectures and in practical classes; an example is given of possible topics and questions to be discussed at trainings, pedagogical workshops on facilitation pedagogy; it is noted that a facilitator pedagogue is to apply creative approach to teaching foreign students, forming in them not only interest in future professional activity, but also the pedagogue’s facilitative competence.A pedagogue’s facilitation competency in teaching foreign students.Документ Professional training of polish teachers of science and mathematical disciplines in the context of european integration(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Yevtushenko, NataliaThe article analyzes the issue of professional retraining of science and mathematics teachers in the Republic of Poland in the context of European integration processes. The development of the system of retraining and improvement of teacher's qualifications in the Republic of Poland under the influence of socio-political changes that took place in the country starting from the 90s of the XX century is being studied. The analysis of scientific and pedagogical sources regarding the state of retraining and improvement of teachers before the accession of Poland to the European Union was carried out. The regulatory and legal support of the educational process, including international regulations and documents, which became the basis for changes in the training of Polish teachers, was considered. The author described and analyzed modern forms of the organization of retraining of teachers of natural and mathematical subjects in postgraduate education of the country, offered by educational institutions in Poland. The form and content of retraining for teachers of science and mathematical subjects under the postgraduate education programme in the areas of "Pedagogical training" and "Teaching the next subject" were studied.Документ Scientific and practical training component of higher education applicants by implementing the digitalization of the information space(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Tverytnykova, Elena; Demidova, Yu. Ye.; Salata, HalynaThe article deals with the problem of forming a competent understanding of students' scientific research work as a component of the training specialists system in the technical field. The main attention is paid on the experience of technical universities in Ukraine in the implementation of various forms of the scientific research work in the educational process. It is proved that the students’ scientific research work has a two-level end-to-end character. The expectations of respondents regarding the implementation of different forms and methods of the scientific research work into the educational process are described. The self-evaluation of bachelors was based on the personal experience of students participating in various types of scientific activities. The historical experience of introducing forms and methods of student scientific research work based on the use of archival statistical materials is investigated. It is emphasized that the new conditions that have arisen with the spread of the COVID-19 pandemic and the full-scale war started by the russian federation have made certain changes to the conduct of scientific activities with students. It is necessary to revise approaches to its organization in order to integrate into the globalized information society.Документ The role of psychological knowledge in marketing communications(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Vorobieva, YevheniiaThe article highlights the peculiarities of implementing the results of psychological research for the development of marketing. It is also analyzed that psychological knowledge has a direct impact on the effectiveness of marketing communications and advertising. The basic principles on which the use of triggers in marketing communications is based are defined. The article contains the author’s own interpretation of the directions of development of the marketing psychologist’s activity in modern conditions.Документ Адаптаційна трансформація психологічного захисту здобувачів вищої освіти(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Богдан, Жанна Борисівна; Бєляєва, НаталіяСтаття присвячена дослідженню процесу адаптаційної трансформації психологічного захисту здобувачів вищої освіти. Однією з актуальних проблем сучасної психології є формування особистості, яка готова до розв'язання різноманітних суспільних та професійних завдань. Необхідність наукових розробок у цій сфері обумовлена соціально-економічними змінами в суспільстві та підвищенням вимог до фахівців. У дослідженні підкреслено кризовість юнацького віку, що ускладнюється особливостями навчального процесу, такими як матеріальна та побутова невлаштованість, невизначеність соціального статусу, інтенсивна розумова праця та періодичні екзаменаційні стреси. На основі теоретичних та емпіричних даних визначено, що психологічний захист – це набір автоматичних психічних процесів, які допомагають людині уникати або зменшувати стресові ситуації та зберігати психічну рівновагу. Результати дослідження вказують на різницю у використанні психологічних захисних механізмів здобувачами освіти з різним рівнем адаптованості: здобувачі з високою адаптованістю частіше застосовують витіснення, а з низькою ‒ проекцію. Отримані результати можуть бути використані для розробки програм психологічної підтримки, спрямованих на підвищення ефективності адаптації, розвитку емоційної компетентності та навичок подолання стресу у здобувачів вищої освіти. Важливість розуміння механізмів психологічного захисту підкреслюється для фахівців, які працюють у галузі ментального здоров'я, та для кожної людини, яка прагне краще розуміти себе і свої реакції на різні життєві ситуації.Документ Акмеологічні аспекти розвитку інтелігентності(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Кіпенський, Андрій Володимирович; Романовський, Олександр Георгійович; Пономарьов, Олександр СеменовичПоказано, що зростання питомої ваги розумової праці та її творчого характеру посилює потреби суспільства в розвитку інтелігентності фахівців. Водночас змінюються вимоги до змісту феномену інтелігентності, зокрема як системного поєднання професіоналізму та загальної і професійної культури інтелігента та його професійно і соціально значущих особистісних рис і якостей. У статті розкрито систему прямих і зворотних взаємозв’язків інтелігентності з акме людини як найвищим рівнем її життєвих досягнень, зокрема це стосується як професійної компетентності, так і особистісної самореалізації. Обґрунтовано необхідність розробки і цілеспрямованого використання інноваційних педагогічних технологій, орієнтованих на формування у студентів прагнення ставати справжніми інтелігентами і оволодівати найвищим рівнем професіоналізму.Документ Акмеологічні вектори ефективного управління(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Сокол, Євген Іванович; Пономарьов, Олександр СеменовичВисвітлено проблематику ускладнення суспільного буття, зокрема становлення індустрії 4.0, що вимагає підготовки його кадрового забезпечення на рівні освіти 4.0 та використання інноваційних технологій управління на рівні 4.0. Обґрунтовано тезу, що належна ефективність управлінської діяльності досягається завдяки цілеспрямованому застосуванню акеологічного підходу. Наведено сенс поняття акме як найвищого рівня особистісного та професійного розвитку керівника. Розкрито роль освіти у сприянні досягненню ним акме та у формуванні лідерських якостей. Показано, що акмеологією управління вважається специфічна галузь знань, яка забезпечує успішне досягнення керівником найвищого рівня ефективності професійної управлінської діяльності.Документ Алгоритм розвитку лідерських якостей у майбутніх фахівців технічного профілю у Національному Технічному Університеті "Харківcький Політехнічний Інститут"(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Гура, Тетяна ВіталіївнаВ публікації висвітлено результати дослідження розвитку лідерських якостей під час професійної підготовки студентів технічного закладу вищої освіти. Особлива увага приділена розвитку особистості майбутнього лідера. Висвітлено результати педагогічного експерименту на основі проведених методик: методу соціометричних вимірювань, багатофакторного опитувальника Кеттела, тесту "Особистісний диференціал". За результатами аналізу відповідей респондентів було встановлено основні лідерські якості студентів. Доведено важливість обов'язкового вивчення лідерських дисциплін у технічному закладі вищої освіти. Розроблено та апробовано в процесі формувального експерименту програму розвитку лідерських якостей студентів технічного університету. Результати контрольного експерименту довели ефективність застосування програми розвитку лідерського потенціалу в освітньому процесі під час професійної підготовки майбутніх фахівців технічного профілю.Документ Аналіз зарубіжного досвіду країн північної європи щодо моделей професійної підготовки майбутніх творчих педагогів-лідерів в умовах вищої освіти(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Ігнатюк, Ольга АнатоліївнаCтаттю присвячено актуальній проблемі формування «якісного» майбутнього творчого педагога-лідера в умовах вищої освіти. У центрі уваги перебуває зарубіжний досвід вищої професійної педагогічної освіти країн Північної Європи. Встановлено, що професійна робота педагогів є однією з ключових детермінант не тільки успіхів здобувачів освіти у навчанні, а й їхнього впливу на соціальний й економічний розвиток майбутньої Європи. Зроблений аналіз моделей професійної підготовки педагогічних кадрів у вищій школі країн Північної Європи дозволив виявити систему пріоритетів у професійній підготовці педагогічних кадрів. Рекомендовано зарубіжний досвід проведеного дослідження до застосування у контексті підготовки педагогів-лідерів в умовах вищої системи освіти України, сприятиме вдосконаленню процесу підготовки.Документ Архетипічний образ відьми у жіночих ініціаційних сюжетах казкотерапії(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Сірко, Роксолана; Слободяник, ВолодимирСтаття присвячена психологічному аналізу образу відьми у жіночих ініціаційних сюжетах казкотерапії. Виявлено, що у сучасній культурі різних народів світу існують жіночі образи, які мають схожість як у назві, так і у своїх психологічних характеристиках, основними функціями яких є берегині домашнього вогнища та опіка над дітьми. Етимологічний та лексичний аналіз образів відьми, баби Яги, чаклунки, знахарки, ворожки, жриці показав амбівалентне трактування: з одного боку – це мудра жінка, що відає та володіє потаємними знаннями, має надприродні здібності, лікує, вміє передбачити майбутнє; з другого боку – це зла карга, що приносить біди, ворог, вміє наврочити та зачаклувати. Вивчено як психоаналітична інтерпретація вказує на прояв Архетипів Великої Матері та Дикої Жінки при сприйнятті цих персонажів психікою людини. Визначено три психологічні етапи жіночих ініціаційних сюжетів казкотерапії – вихід із зони комфорту, пошук союзників, випробування, психотерапевтичне переосмислення яких дає змогу набути нові поведінкові паттерни подолання стресових ситуацій.Документ Взаємозв'язок лідерського потенціалу майбутніх фахівців із правоохоронної діяльності пенітенціарної системи України з їхньою навчальною мотивацією та лідерським стилем педагогів(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Резнік, Світлана Миколаївна; Ігнатюк, Ольга Анатоліївна; Солодовник (Бутенко), Тетяна ОлександрівнаУ статті визначено, що лідерська поведінка викладачів має взаємозв'язок із сприйняттям майбутніми фахівцями з правоохоронної діяльності пенітенціарної системи України свого лідерського потенціалу. Для забезпечення успішного формування лідерського потенціалу у майбутніх фахівців з правоохоронної діяльності пенітенціарної системи України рекомендовано педагогам профільних закладів освіти: по-перше, розвивати та вдосконалювати власний лідерський стиль; по-друге, ефективно використовувати мотивування здобувачів освіти до розкриття власного лідерського потенціалу.Документ Використання арттерапевтичних засобів у підготовці майбутніх фахівців(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Романовська, Олена ОлександрівнаСтаття присвячена розгляду проблеми використання арттерапевтичних засобів у підготовці майбутніх викладачів закладів вищої освіти. У дослідженні теоретично обґрунтовано та апробовано впровадження арттерапевтичних засобів в процес професійної підготовки майбутніх викладачів вищої школи. Експериментальна перевірка підтвердила доцільність впровадження в реальний освітній процес підготовки майбутніх викладачів таких засобів.