Вісники НТУ "ХПІ"

Постійне посилання на розділhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/2494


З 1961 р. у ХПІ видається збірник наукових праць "Вісник Харківського політехнічного інституту".
Згідно до наказу ректора № 158-1 від 07.05.2001 року "Про упорядкування видання вісника НТУ "ХПІ", збірник був перейменований у Вісник Національного Технічного Університету "ХПІ".
Вісник Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут" включено до переліку спеціалізованих видань ВАК України і виходить по серіях, що відображають наукові напрямки діяльності вчених університету та потенційних здобувачів вчених ступенів та звань.
Зараз налічується 30 діючих тематичних редколегій. Вісник друкує статті як співробітників НТУ "ХПІ", так і статті авторів інших наукових закладів України та зарубіжжя, які представлені у даному розділі.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 3 з 3
  • Ескіз
    Публікація
    The approach and the software tool to calculate semantic quality measures of business process models
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Kopp, Andrii Mykhailovych; Orlovskyi, Dmytro Leonidovych
    Business process models are essential business process management artifacts that help describe visually ongoing business activities to facilitate communication between information technology and business stakeholders. Business process models are used to find inefficient spots within described workflows and resolve detected shortcomings by automation via configurable software solutions or unified workflow engines. However, this is impossible when using syntactically or semantically poor business process models. It is the same as building a house using the blueprint with windows on the floor and typos in text labels. Therefore, it is extremely important to keep created business process models clear and relevant to the actual workflows they describe. Hence, in this paper, we propose the approach and the software tool to calculate semantic quality measures of business process models. The proposed approach uses a special procedure to extract the modeling domain statements using natural language processing techniques. According to the proposed approach, the initial textual descriptions of business process models should be tokenized. Then obtained tokens should be turned to the lower case style and cleansed to remove non-alphabetic tokens and stop words. Finally, the remaining tokens should be stemmed and the existing duplicates should be removed. The same procedure is then repeated for text labels attached to the business process model activities. Then, tokens present in the result of textual description’s processing but missing in the result of labels’ processing are considered incomplete (i.e. incorrect in the modeling domain). Similarly, tokens present in the result of labels’ processing but missing in the result of textual description’s processing are considered invalid (i.e. irrelevant to the modeling domain). Therefore, respective semantic quality measures can be calculated. The software tool is created using the Python programming language because of its powerful natural language processing packages.
  • Ескіз
    Документ
    Розвиток елементів КСУП на базі результатів реалізації процесів управління проектом
    (НТУ "ХПІ", 2016) Зацерковний, Віталій Іванович; Оберемок, Іван Іванович; Оберемок, Наталія Василівна; Хлевна, Юлія Леонідівна
    Корпоративна система управління проектами є необхідною частиною системи управління будь-якої компанії. Ключовою умовою її ефективної роботи є її здатність забезпечувати реалізацію проектів компанії. Для підтримки ефективної роботи системи необхідно її безперервно розвивати. Інструментом розвитку корпоративної системи управління проектами компанії є результати реалізації процесів управління проектом. Проводячи аналіз результатів процесів управління в рамках реалізації процесів завершення команда управління формує рекомендації до поліпшення елементів корпоративної системи управління проектами.
  • Ескіз
    Документ
    Об одном подходе к решению задачи оптимизации структуры бизнес-процессов предприятия
    (НТУ "ХПИ", 2015) Копп, Андрей Михайлович; Орловский, Дмитрий Леонидович
    В статье рассматривается задача поддержки процесса исследования и анализа бизнес-структуры предприятия, рассматриваются задачи моделирования, анализа и оптимизации бизнес-процессов, их место и роль в управлении предприятием. Также были рассмотрены проблемы моделирования бизнес-процессов, место и роль моделирования бизнес-процессов в задачи анализа деятельности предприятия, вопросы, связанные с оптимизацией бизнес процессов и основные подходы к ее проведению. Для решения поставленной задачи предлагается использовать средства имитационного моделирования, различные математические модели и методы. Для информационной поддержки решения поставленной задачи разработана база данных и приложение, реализующее соответствующее математическое и алгоритмическое обеспечение решения поставленной задачи.