МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ НАЦІОНАЛЬНИЙ ТЕХНІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ “ХАРКІВСЬКИЙ ПОЛІТЕХНІЧНИЙ ІНСТИТУТ” Н.В. Підбуцька, Ж.Б. Богдан МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ ТА КОНТРОЛЬНІ ЗАВДАННЯ З ДИСЦИПЛІНИ «ПРОЕКТИВНІ МЕТОДИ В ПСИХО- ЛОГІЇ» для магістрів очної та заочної форми навчання спеціальності 053 “Психологія” Затверджено Редакційно-видавничою радою університету, протокол № 1 (п.198) від 22.06.2017 Харків – НТУ “ХПІ” - 2016 Рецензент: к.психол.н., доц. Попова Г.В. Методичні вказівки та контрольні завдання з дисципліни «Проективні методи в психології» / Підбуцька Н.В., Бог- дан Ж.Б. – Харків: НТУ “ХПІ”, 2016. – 26 с. © НТУ “ХПІ”, 2016, © Н.В. Підбуцька, Ж.Б. Богдан, 2016 2 ВСТУП Метою викладання навчальної дисципліни «Проективні методи в психології» ознайомлення зі специфікою проектив- ної психодіагностики; відпрацьовування основних прийомів, використовуваних у проективній психодіагностиці. Завдання вивчення дисципліни «Проективні методи в психології» є проведення лекційного курсу та самостійних занять студентів. Передбачені види занять включають послі- довне представлення матеріалу, що забезпечує надання знань студентам з основами проективної психодіагностики та за- кріплення цих знань у відповідності з планом вивчення дис- циплін. У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен знати:  провідні концепції проективної психології;  принципи та поняття, покладені в основу проективної психології;  структуру та зміст основних проективних методик; методи їх інтерпретації вміти: – проводити основні психодіагностичні проективні ме- тодики; – якісно здійснювати їх інтерпретації; – використовувати проективні методики для консульта- тивної роботи. 3 Опис навчальної дисципліни Характеристика на- Найменування показ- Галузь знань, напрям під- вчальної дисципліни ників готовки, освітньо- кваліфікаційний рівень денна форма на- вчання Галузь знань 053 Психо- логія Кількість кредитів - 4 (шифр і назва) Вибіркова Спеціальність 053 Пси- хологія Модулів - 2 Рік підготовки 2016- Змістових модулів - 2 й Індивідуальне науко- во-дослідне завдання Спеціалізація Психологія - Реферат Семестр 9-й Загальна кількість го- дин - 120 Лекції 16 год. Практичні 32 год. Тижневих годин для Лабораторні 0 год. денної форми на- вчання: Освітньо-кваліфікаційний аудиторних - 48 рівень: магістр Самостійна робота 72 год самостійної роботи студента - 72 Індивідуальні за- вдання: РЕ Вид контролю: іспит Відповідно до вищенаведеного проводиться 32 години практи- чних занять, на яких проводяться та інтерпретуються проекти- вні методики. 4 Практичне заняття 1. Тема «Проведення методики «Тематичний апперцептив- ний тест» (ТАТ) 1. Професійний шлях психолога Г. Меррея, засновника «ТАТ» 2. Основи теорії особистості за Г. Мерреєм 3. Проведення методики ТАТ Методичні вказівки до проведення практичного заняття У ході вивчення даної теми необхідно знати такі базові поняття: Апперце пція (лат. ad — до і лат. perceptio — сприй- мання) — залежність сприймання від попереднього досвіду особистості. Апперцепція є виявом загального закону, за яким зовнішні предмети і явища визначають зміст психічної діяльності, діючи через внутрішні суб'єктивні умови, що склалися в ході попереднього розвитку індивіда в результаті його взаємодії з середовищем. Сприймання залежить не тіль- ки від об'єкта, а й від суб'єкта, від наявних у нього потреб, ін- тересів, уявлень, понять тощо. Безпосередні враження від об'єкта активізують певні сліди минулих вражень; вони включаються у склад попереднього досвіду, завдяки чому сприймання відбувається швидше, набуває вибірковості й осмисленості. Теорія особистості Р. Меррея засновується на принци- пі "диадичної взаємодії", згідно до якого вивчення особистості можливо лише в системі відносин «організм-середовище». Потреба – це деяка гіпотетична змінна, яка в залежності від обставин проявляє себе то у вигляді мотиву, то у вигляді риси (за Г. Мерреєм). 5 Завдання 1. Пройти методику ТАТ, користуючись інструкцією до методики: «Розкажіть, що Ви бачите на таблиці, що передувало цим подіям, що відбувається зараз, та що буде після. Розкрийте емоції та почуття героїв». Завдання 2. Проінтерпретувати результати методики за такими кате- горіями, як головний герой, потреби, тиск середовища, наслід- ки, тема, стосунки із батьками. Завдання 3. Скласти звіт про проходження та інтерпретацію мето- дики ТАТ, який складається із вступу, описанням головних ка- тегорій, загальної характеристики та рефлексії. Контрольні запитання 1. Теорія особистості за Г. Мерреєм. 2. Принципи та основи проведення та інтерпретації ме- тодики ТАТ. Література: 2, 9. Практичне заняття 2. Тема «Проведення методики «Чорнильні плями» (методика Роршаха) 1. Професійний шлях психолога Г. Роршаха, засновника ТАТ» 2. Теоретичні позиції методики Роршаха 3. Проведення методики ТАТ Методичні вказівки до проведення практичного заняття 6 У ході вивчення даної теми необхідно знати такі базові поняття: Сприйняття , сприймання (перцепція, від лат. perceptio) – пізнавальний психічний процес, який по- лягає у відображенні людиною предметів і явищ, у сукупності всіх їх якостей при безпосередній дії на органи чуття Гештальтпринципи перцептивної організації: 1. Закон задовільного продовження. 2. Закон подібності. 3. Закон цілісності. 4. Закон близькості. 5. Закон симетрії Завдання 1. Пройти методику Роршаха, користуючись інструкцією до методики: «Що це? На що це схоже?». Завдання 2. Проінтерпретувати результати методики за такими кате- горіями, як локалізація, детермінанти, рівень форми, зміст, по- пулярність-оригінальність. Завдання 3. Скласти звіт про проходження та інтерпретацію мето- дики Роршаха, який складається із вступу, описанням головних категорій та їх ґрунтовного аналізу, загальної характеристики та рефлексії. Контрольні запитання 1. Уявлення про особистість Г. Роршаха. 2. Принципи та основи проведення та інтерпретації мето- дики Роршаха. Література: 15, 20. 7 Практичне заняття 3. Тема «Проведення методики «Модифікований восьмиколі- рний тест Люшера» (методика Люшера) 1. Професійний шлях психолога М. Люшера 2. Теоретичні позиції методики Люшера 3. Проведення методики Люшера Методичні вказівки до проведення практичного заняття У ході вивчення даної теми необхідно знати такі базові поняття: Ко лір – суб'єктивна характеристика сприйняття світ- лової хвилі, яка показує здатність людського зору розрізняти електромагнітне випромінювання з довжиною хвиль в облас- ті видимого діапазону Основні кольори – червоний, оранжевий, жовтий, зе- лений, блакитний, синій та фіолетовий. Завдання 1. Пройти методику Люшера, користуючись інструкцією до методики: «Розкладіть кольори від того, що найбільше по- добається, до такого, що найменше подобається. Зробіть це два рази». Завдання 2. Проінтерпретувати результати методики: закодувати ві- дповіді, проаналізувати їх з точки зору аутогенної норми, ґрун- товної інтерпретації кольорових переваг. Скласти звіт про про- ходження та інтерпретацію методики Люшера, який складаєть- ся із вступу, описанням головних категорій та їх ґрунтовного аналізу, загальної характеристики та рефлексії. 8 Завдання 3. Провести групове дослідження за колірним тестом від- носин (КТВ), респондентами якого стануть 30 осіб (по 15 у кожній групі), що відрізняються за певними критеріями (вік, професія тощо). Мета якого – виявити емоційне ставлення до різних категорій (Я, робота, навчання, друзі тощо ) із подаль- шим ранжуванням для визначення їх значимості для досліджу- ваних (див. приклад). На основі дослідження сформувати звіт, який складається із вступу, описанням головних категорій та їх ґрунтовного аналізу, загальної характеристики та рефлексії. Категорія Вільний Колір за Ранг вибір до перевагою категорії 1 Я 3 6 6 2 Сім’я 4 7 8 3 Робота 7 2 2 4 Колеги 0 0 4 5 Друзі 1 1 5 6 Сьогодення 2 3 3 7 Минуле 5 5 7 8 Майбутнє 6 4 1 Контрольні запитання 1. Теорія М.Люшера. 2. Принципи та основи проведення та інтерпретації мето- дики Люшера та КТВ. Література: 8, 11. 9 Практичне заняття 4. Тема «Проведення методики портретних виборів (методика Сонді) 1. Професійний шлях психолога Л. Сонді 2. Теоретичні позиції методики Сонді 3. Проведення методики Сонді Методичні вказівки до проведення практичного заняття У ході вивчення даної теми необхідно знати такі базові поняття: Генотропизм – формує долю, передбачає наявність ці- лої групи латентно-рецесивних генів, тобто певної рецесивного генного середовища, якій долеаналіз (рос. судьбоанализ) від- водить вирішальну роль у спонукальному житті індивіда. Долеаналіз – це напрямок глибинної психології, який робить усвідомленими несвідомі домагання предків особистос- ті. Завдання 1. Пройти методику Сонді, користуючись інструкцією до методики: «Виберіть 2 портрети, що є для Вас найбільш приє- мними, та 2 портрети, що для Вас найменш приємні». Завдання 2. Проінтерпретувати результати методики за такими кате- горіями, як сексуальним потягом, пароксизмальним та контак- тним потягом, також «Я»-потягом за класичним аналізом Сон- ді, а також ці потяги з точки зору індивідуально-типологічного підходу за Л. Собчик. Завдання 3. Скласти звіт про проходження та інтерпретацію мето- дики Сонді, який складається із вступу, описанням головних 10 категорій та їх ґрунтовного аналізу, загальної характеристики та рефлексії. Контрольні запитання 1. Уявлення про особистість Л. Сонді. 2. Принципи та основи проведення та інтерпретації ме- тодики Сонді. Література: 18, 20. Практичне заняття 5. Тема «Проведення методики граничних смислів О. Леонтьєва 1. Професійний шлях психолога О. Леонтьєва 2. Теоретичні позиції методики граничних смислів 3. Проведення методики граничних смислів Методичні вказівки до проведення практичного заняття У ході вивчення даної теми необхідно знати такі базові поняття: Особистісний смисл – це суб’єктивне утворення, завдяки йому людина повинна відповісти на світоглядні питання, пов’язані із тим, якою бачить себе людина, в якому світі вона пе- ребуває та що потрібно зробити, щоб досягти задоволення у жит- ті. Смислові системи – це відносно стійка і автономна ієрар- хічно організована система, котра складається з смислових струк- тур і працює як одне ціле. Завдання 1. Пройти методику граничних смислів, користуючись ін- струкцією до методики: «Навіщо люди дивляться телевізор?». 11 Завдання 2. Проінтерпретувати результати методики за категоріями (смислова категорія, коло, граничний смисл, вузлова катего- рія), а також провести структурний, проективний та контент аналізи. Завдання 3. Провести групове дослідження за методикою, респон- дентами якого стануть 5 осіб різного віку. На основі дослі- дження сформувати звіт, який складається із вступу, описан- ням головних категорій та їх ґрунтовного аналізу, загальної ха- рактеристики та рефлексії. Контрольні запитання 1. Уявлення про особистість О. Леонтьєва . 2. Принципи та основи проведення та інтерпретації мето- дики граничних смислів. Література: 20. Практичне заняття 6. Тема «Проведення методики Hand-тест» 1. Теоретичні позиції методики Hand-тест 2. Проведення методики Hand-тест Методичні вказівки до проведення практичного заняття У ході вивчення даної теми необхідно знати такі базові поняття: Агресивність — ситуативний стан, який характеризу- ється афективними спалахами гніву чи злоби та імпульсивни- 12 ми проявами поведінки, спрямованими на об'єкт фрустрації, що став причиною конфлікту. Компоненти агресивності: навмисність, застосування насилля, а не просто загрози, наявність тілесних ушкоджень або якихось негативних наслідків. Завдання 1. Пройти методику, користуючись інструкцією до мето- дики: «Що, на Вашу думку, робить ця рука?». Завдання 2. Проінтерпретувати результати методики за категоріями: агресія, директивність, комунікація, залежність тощо. Проінте- рпритувати результати. Завдання 3. Провести групове дослідження за методикою, респон- дентами якого стануть 30 осіб (по 15 у кожній групі), що відрі- зняються за певними критеріями (вік, професія тощо). На ос- нові дослідження сформувати звіт, який складається із вступу, описанням головних категорій та їх ґрунтовного аналізу, зага- льної характеристики та рефлексії. Контрольні запитання 1. Уявлення про агресивність, її компоненти . 2. Принципи та основи проведення та інтерпретації ме- тодики Hand-тест. Література: 17, 19. Практичне заняття 7. Тема «Проведення методики Дім-дерево-людина 1. Теоретичні позиції методики Дім-дерево-людина 2. Проведення методики Дім-дерево-людина 13 Методичні вказівки до проведення практичного заняття У ході вивчення даної теми необхідно знати такі базові поняття: Особистість — відображення соціальної природи лю- дини, розгляду її як індивідуальності та суб'єкта соціокульту- рного життя, що розкривається в контекстах соціальних від- носин, спілкування і предметної діяльності, соціально зумов- лена система психічних якостей індивіда, що визначається за- лученістю людини до конкретних суспільних, культурних, іс- торичних відносин Характер (термін «характер» — грецького походження, він означає «риса», «ознака», «відбиток») – це сукупність від- носно стійких індивідуально-своєрідних якостей особистості, що виявляються у поведінці, діяльності та ставленні до людей, колективу, до себе, речей, роботи і тощо. Завдання 1. Пройти методику, користуючись інструкцією до мето- дики: «Намалюйте дім, дерево, людину». Завдання 2. Проінтерпретувати результати методики за відповідни- ми категоріями. Проінтерпритувати результати. Завдання 3. Провести групове дослідження за методикою, респон- дентами якого стануть 5 осіб, що відрізняються за певними критеріями (вік, професія тощо). На основі дослідження сфор- мувати звіт, який складається із вступу, описанням головних категорій та їх ґрунтовного аналізу, загальної характеристики та рефлексії. Контрольні запитання 1. Уявлення про особистість, її характер . 2. Принципи та основи проведення та інтерпретації методики «Дім-дерево-людина». Література: 16, 20. 14 ЗАВДАННЯ ДЛЯ СТУДЕНТІВ ЗАОЧНОЇ ФОРМИ НАВЧАННЯ З ДИСЦИПЛІНИ «ПРОЕКТИВНІ МЕТОДИ В ПСИХОЛОГІЇ» Варіант 1 1. Етичні правила роботи психолога в сфері пси- ходіагностики. 2. Обмеження застосування проективної психодіа- гностики й причини перекручування даних. 3. Індивідуальне завдання у формі проведення та інтерпретації проективної методики 4. Проведення та інтерпретація методики «Грани- чні смисли» О.М. Леонтьєва (респонденти у кількості 2 осо- би) Варіант 2 1. Групи проективних методів 2. Джерела проективної психології. 3. Індивідуальне завдання у формі проведення та інтерпретації проективної методики 4. Проведення та інтерпретація методики «Грани- чні смисли» О.М. Леонтьєва (респонденти у кількості 2 осо- би) Варіант 3 1. Можливості й обмеження використання проек- тивних методів в обстеженні особистості. 2. Поняття апперцептивного перекручування. 3. Індивідуальне завдання у формі проведення та інтерпретації проективної методики 4. Проведення та інтерпретація методики «Грани- чні смисли» О.М. Леонтьєва (респонденти у кількості 2 осо- би) 15 Варіант 4 1. Концепція проекції в проективній психології. 2. Форми апперцептивного перекручування. 3. Індивідуальне завдання у формі проведення та інтерпретації проективної методики 4. Проведення та інтерпретація методики «Грани- чні смисли» О.М. Леонтьєва (респонденти у кількості 2 осо- би) Варіант 5 1. Місце й роль проективних методів в обстеженні родини. 2. Методика ТАТ, характеристика та правила інтер- претації 3. Індивідуальне завдання у формі проведення та інтерпретації проективної методики 4. Проведення та інтерпретація методики «Грани- чні смисли» О.М. Леонтьєва (респонденти у кількості 2 осо- би) Варіант 6 1. Етичні правила роботи психолога в сфері пси- ходіагностики. 2. Класифікація проективних методів 3. Індивідуальне завдання у формі проведення та інтерпретації проективної методики 4. Проведення та інтерпретація методики «Грани- чні смисли» О.М. Леонтьєва (респонденти у кількості 2 осо- би) Варіант 7 1. Роль і місце проективної психодіагностики в системі надання психологічної допомоги. 2. Переваги проективної психодіагностики. 16 3. Індивідуальне завдання у формі проведення та інтерпретації проективної методики 4. Проведення та інтерпретація методики «Грани- чні смисли» О.М. Леонтьєва (респонденти у кількості 2 осо- би) Варіант 8 1. Концепція особистості в проективній психоло- гії. 2. Класифікація проективних методів. 3. Індивідуальне завдання у формі проведення та інтерпретації проективної методики 4. Проведення та інтерпретація методики «Грани- чні смисли» О.М. Леонтьєва (респонденти у кількості 2 осо- би) Варіант 9 1. Мети, задачі й функції проективної психодіаг- ностики. 2. Графічний аналіз почерку, можливості й обме- ження використання 3. Індивідуальне завдання у формі проведення та інтерпретації проективної методики 4. Проведення та інтерпретація методики «Грани- чні смисли» О.М. Леонтьєва (респонденти у кількості 2 осо- би) Варіант 10 1. Історія виникнення проективної психодіагнос- тики 2. Методика Роршаха, загальна характеристика та правила інтерпретації 3. Індивідуальне завдання у формі проведення та інтерпретації проективної методики 17 4. Проведення та інтерпретація методики «Грани- чні смисли» О.М. Леонтьєва (респонденти у кількості 2 осо- би) Варіант 11 1. Пояснення проективних методів в руслі «Ново- го погляду» Дж. Брунера 2. Метод портретних виборів (Тест Сонді), загаль- на характеристика та правила інтерпретації 3. Індивідуальне завдання у формі проведення та інтерпретації проективної методики 4. Проведення та інтерпретація методики «Грани- чні смисли» О.М. Леонтьєва (респонденти у кількості 2 осо- би) Варіант 12 1. Можливості проективних методик у психологі- чній корекції. 2. Методика «Кольорових виборів», загальна ха- рактеристика та правила інтерпретації 3. Індивідуальне завдання у формі проведення та інтерпретації проективної методики 4. Проведення та інтерпретація методики «Грани- чні смисли» О.М. Леонтьєва (респонденти у кількості 2 осо- би) Варіант 13 1. Пояснення проективних методів в руслі геш- тальт-психології 2. Методика Сонді, загальна характеристика та правила інтерпретації 3. Індивідуальне завдання у формі проведення та інтерпретації проективної методики 18 4. Проведення та інтерпретація методики «Грани- чні смисли» О.М. Леонтьєва (респонденти у кількості 2 осо- би) Варіант 14 1. Сфери застосування проективних методик 2. Основні положення теорії особистості Г. Меррея 3. Індивідуальне завдання у формі проведення та інтерпретації проективної методики 4. Проведення та інтерпретація методики «Грани- чні смисли» О.М. Леонтьєва (респонденти у кількості 2 осо- би) Варіант 15 1. Теоретичні положення і проблеми проективної психології Л. Абта 2. Особливості проективних методик 3. Індивідуальне завдання у формі проведення та інтерпретації проективної методики 4. Проведення та інтерпретація методики «Грани- чні смисли» О.М. Леонтьєва (респонденти у кількості 2 осо- би) Перелік методик та правила виконання третього за- вдання 1. Тест фрустраційних реакцій Розенцвейга 2. Тест «Людина під дощем» 3. Тест егоцентричних асоціацій 4. Тест фігури людини Маховер 5. Тест Куна. Тест «Хто Я?» (М. Кун, Т. Макпартленд; модифікація Т. В. Румянцевої) 6. Тест «Ділові ситуації» Н.Р. Хитрової 19 7. Тест «Образ світу» 8. Тест «Вільний малюнок» 9. Тест «Автопортрет» 10. Визначення життєвих цінностей особистості (Must–тест) (П. Н.Іванов, Є. Ф. Колобова) 11. Методика «Дерево» 12. Асоціативний тест рисуночний 13. Методика «Піктоформули» 14. Тест EOF 15. Тест гумористичних фраз Структура роботи: • Вступ (опис методики, процедура проведення) • Опис вибірки не менше 30 осіб (2 групи випробову- ваних, з них 1 – психологи, 2 – представники іншої спеціаль- ності) у вигляді таблиць, діаграм з інтерпретацією і викорис- танням критеріїв математичної статистики. • Повна характеристика роботи 1 випробуваного (за вибором студента) • Рефлексія • Заповнений стимульний матеріал 20 ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ 1. Стародавні уявлення про проекцію 2. Проекція у нормі та патології 3. Психологічні портрети Г. Роршаха 4. Психологічні портрети Г. Мюррея 5. Психологічні портрети Люшера 6. Проекція у психоаналізі 7. Сутність психологічних механізмів захисту психіки 8. Види психологічних механізмів захисту психіки 9. Психодинамічна теорія особистості Г. Мюррея 10. Проективна психологія Л. Абта 11. Несвідоме та проективні методи 12. Проективні методи в клінічній психології 13. Проективні методи в бізнес психології 14. Проективні методи в консультативній психології 15. Проективні методи в дитячій психології 16. Методика «Завершення речень» 17. Теорія проективної психології 18. Сімейні установки та особистісне сприйняття 19. «Тест світу» Контрольні запитання до курсу. 1. Цілі, задачі й функції проективної психодіагнос- тики 2. Групи проективних методів 3. Джерела проективної психології. 4. Місце й роль проективних методів в обстеженні родини. 5. Концепція особистості в проективній психології. 6. Методика «Неіснуюча тварина» 7. Концепція проекції в проективній психології. 8. Класифікація проективних методів. 21 9. Поняття апперцепції 10. Пояснення проективних методів в руслі геш- тальт-психології 11. Пояснення проективних методів в руслі «Нового погляду» Дж. Брунера 12. Можливості й обмеження використання проек- тивних методів в обстеженні особистості. 13. Форми апперцептивного перекручування. 14. Методика незакінчених речень. 15. Сутність формального й змістовного аналізу проективних даних. 16. Можливості проективних методик у психологіч- ній корекції. 17. Теоретичні положення і проблеми проективної психології Л. Абта 18. Методика ТАТ: принципи та правила інтерпретації 19. Роль і місце проективної психодіагностики в сис- темі надання психологічної допомоги. 20. Етичні правила роботи психолога в сфері психо- діагностики. 21. Переваги проективної психодіагностики. 22. Обмеження застосування проективної психодіаг- ностики й причини перекручування даних. 23. Поняття інтерпретації. 24. Методика «ДДЛ»: принципи та правила інтерпретації 25. Методика Роршаха: принципи та правила інтерпретації 26. Методика Люшера: принципи та правила інтерпретації 27. Методика Сонді: принципи та правила інтерпретації 28. Методика «Рука»: принципи та правила інтерпретації 22 СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ 1. Абт Л. Э. Теория проективной психологии. // Про- ективная психология / Пер. с англ. – М.: Апрель Пресс, Изд- во ЭКСМО-Пресс, 2000. 2. Беллак Л. О проблемах концепции проекции. // Проективная психология / Пер. с англ. – М.: Апрель Пресс, Изд-во ЭКСМО-Пресс, 2000. 3. Бурлачук Л.Ф., Морозов С.М. Словарь-справочник по психодиагностике. - СПб., 2000. 4. Бурлачук Л. Ф. Психодиагностика. – СПб.: Питер, 2008 5. Корнер А. Ф. Теоретическое исследование пределов возможностей проективных методик. // Проективная психо- логия / Пер. с англ. – М.: Апрель Пресс, Изд-во ЭКСМО- Пресс, 2000. 6. Лазарус Р. С.Неопределенность и однозначность в проективных методиках. // Проективная психология / Пер. с англ. – М.: Апрель Пресс, Изд-во ЭКСМО-Пресс, 2000. 7. Общая психодиагностика/ Под ред. Бодалева А.А., Столина В.В. -СПб., 2000. 8. Собчик Л.Н. Модифицированный восьмицветовой тест Люшера. СПб., 2002. 9. Леонтьев Д.Д. Тематический апперцептивный тест. 2-е изд., стереотипное. М.: 2000. 10. Бурлакова Н. С., Олешкевич В.И. Проективные методы: теория, практика применения к исследованию лич- ности ребенка. - М., 2001. 11. Орехова О.А. Цветовая диагностика эмоций ребенка. - СПб., 2002. 12. Практическая психодиагностика. методика и тесты/ Под. ред. Райгородской Д.Я. - Самара, 1999. 13. Романова Е.С. Графические методы в психоди- агностике. - СПб., 2001 23 14. Романова Е.С., Потемкина О.Ф. Графические методы в психологической диагностике. - М., 1992. 15. Белый Б. И. Тест Роршаха. Практика и теория / Под ред. Л. Н. Собчик. — СПб.: ООО «Каскад», 2005. - 240 с. 16. Семенова З.Ф. Психологические рисуночные тесты. Методика «Дом — Дерево — Человек» / З.Ф. Семенова, С.В. Семенова. — М.: ACT; СПб.: Сова, 2007. — 190 с.. 17. Курбатова Т.Н., Муляр О.И. Проективная мето- дика исследования личности «Hand-test». Методическое ру- ководство. - СПб,: ГМНППП «ИМАТОН», 2001. - 64 с. 18. Собчик Л.Н. Модифицированная методика Сонди (тест восьми влечений). — СПб: Речь, 2002 19. Шапарь В. Б., Шапарь О. В. Практическая пси- хология. Проективные методики. — Ростов н/Д: Феникс, 2006. 20. Леонтьев Д.А. Методика предельных смыслов (МПС) / Д. А. Леонтьев. – М.: Смысл, 1992. 24 ЗМІСТ Вступ……………………………………………………….. 3 Опис навчальної дисципліни……………………………… 4 Вимоги до практичних завдань…………………………… 5 Завдання для студентів заочної форми навчання………... 15 Завдання для самостійної роботи………………………… 21 Контрольні запитання до курсу…………………………... 21 Список літератури…………………………………………. 23 25 Навчальне видання ПІДБУЦЬКА Ніна Вікторівна БОГДАН Жанна Борисівна МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ ТА КОНТРОЛЬНІ ЗАВДАННЯ З ДИСЦИПЛІНИ «ПРОЕКТИВНІ МЕТОДИ В ПСИХО- ЛОГІЇ» для магістрів очної та заочної форми навчання спеціально- сті 053 “Психологія” 26