Trydid, O. M., Tankov, K. M., and Dutka, H. Ya. Systema ob­ theory of strategic management]. Efektyvna ekonomika, no. 7 sluhovuvannia spozhyvacha : teoriia i praktyka [The system of cus- (2013): 34-37. tomer service: Theory and Practice]. Kyiv: UBS NBU, 2008. Yagafarova, E. F. “Ustoychivost konkurentnogo preimush- Verba, V. A. “Problemy identyfikatsii kompetentsii pidpryi- chestvo s tochki zreniia resursnoy kontseptsii“ [Sustainable com- emstva“ [Problems identifying competencies of the company]. petitive advantage in terms of resource concept]. Izvestiia PGPU, no. 10 (2008): 30-35. http://www.management.cjm.ua Ziber, P. “Upravlenie setiu kak kliuchevaia kompetentsiia Yehorova, N. V., and Kalambet, T. Yu. “Resursna kontseptsiia predpriiatiia“ [Network management as a core competence of the v teorii stratehichnoho upravlinnia“ [The resource concept in the enterprise]. www.bigspb.ru УДК 338 WEb-САйТ як ІНСТРуМЕНТ ПРОСуВАННя ПРОДукцІї ПРОМИСлОВОгО ВИкОРИСТАННя © 2014 іЛЛяшЕнко с. м., дЕрикоЛЕнко а. о. УДК 338 Ілляшенко С. М., Дериколенко А. О. Web-сайт як інструмент просування продукції промислового використання Мета статті полягає у виконанні порівняльного аналізу технологій використання web-сайтів промислового підприємства та запропонуванні рекомендацій щодо їх раціонального вибору для просування продукції промислового вжитку на вітчизняні та зарубіжні ринки. Викладено резуль- тати системного аналізу та узагальнення літературних джерел щодо необхідності використання власних web-сайтів промислових підприємств як інструменту просування їх продукції. Виконано узагальнення й аналіз статистичних даних, що характеризують маркетингові технології вико- ристання web-сайтів вітчизняних і зарубіжних промислових підприємств машинобудівної та хімічної галузей для просування їх продукції на ринок. Запропоновано рекомендації щодо застосування web-технологій і інструментів Інтернет-маркетингу для вдосконалення комплексу просування вітчизняної продукції промислового використання в мережі Інтернет. Подальші дослідження мають бути спрямовані на аналіз та накопичення статистичних даних щодо впливу відповідних характеристик web-сайту на економічні показники діяльності промислового підприємства. Ключові слова: просування в Інтернет, продукція промислового використання, web-сайт, Інтернет-технології, Інтернет-маркетинг. Рис.: 4. Табл.: 2. Бібл.: 16. Ілляшенко Сергій Миколайович – доктор економічних наук, професор, завідувач кафедри маркетингу та управління інноваційною діяльністю, Сумський державний університет (вул. Римського-Корсакова, 2, Суми, 40007, Україна) E-mail: isn_dom@mail.ru Дериколенко Анна Олександрівна – аспірантка, кафедра маркетингу та управління інноваційною діяльністю, Сумський державний університет (вул. Римського-Корсакова, 2, Суми, 40007, Україна) E-mail: annysumy@ukr.net УДК 338 UDC 338 Ильяшенко С. Н., Дериколенко А. А. Web-сайт как инструмент Illiashenko S. M., Derykolenko A. O. Web Site as a Tool to Promote продвижения продукции промышленного назначения the Products of Industrial Purpose Цель статьи заключается в выполнении сравнительного анализа The article is aimed at the comparative analyzing of technologies of appli- технологий использования web-сайтов промышленного предприятия cation of the industrial enterprise's web sites, as well as suggesting recom- и внесении рекомендаций по их рациональному использованию для про- mendations as to the efficient use for the aims of promotion of the industrial движения продукции промышленного назначения на отечественные products on the domestic and foreign markets. The results of both the system и зарубежные рынки. Изложены результаты системного анализа и обобщения литературных источников, которые свидетельствуют о analysis and synthesis of the sources of literature are presented, which high- необходимости использования собственных web-сайтов промышлен- light the need for the use of the industrial enterprises' own web sites as a tool ных предприятий как инструмента продвижения их продукции. Выпол- for promoting their products. Summarizing and analyzing of the statistical нены обобщение и анализ статистических данных, характеризующих data on marketing technologies for the use of web sites of the domestic and маркетинговые технологии использования web-сайтов отечествен- foreign industrial enterprises of machine-building and chemical industries to ных и зарубежных промышленных предприятий машиностроительной promote their products to the market were carried out. Recommendations и химической отраслей для продвижения их продукции на рынок. Пред- on the use of web-technologies and Internet marketing tools to improve the ложены рекомендации по применению web-технологий и инструмен- range of promotion on the Internet of the domestic industry products were тов Интернет-маркетинга для совершенствования комплекса про- given. Further studies should be aimed at the analyzing and accumulation of движения продукции отечественной промышленности в сети Интер- statistics, which witness the influence of the relevant characteristics of web- нет. Дальнейшие исследования должны быть направлены на анализ site on the economic indicators of the industrial enterprise. и накопление статистических данных, которые свидетельствуют о влиянии соответствующих характеристик web-сайта на экономиче- Key words: promotion on the Internet, products for industrial consumption, ские показатели деятельности промышленного предприятия. web site, Internet technology, Internet marketing. Ключевые слова: продвижение в Интернете, продукция промышлен- Pic.: 4. Tabl.: 2. Bibl.: 16. ного потребления, web-сайт, Интернет-технологии, Интернет- Illiashenko Serhii M. – Doctor of Science (Economics), Professor, Head of the маркетинг. Department of Marketing and Іnnovation Management, Sumy State Univer- Рис.: 4. Табл.: 2. Библ.: 16. sity (vul. Rymskogo-Korsakova, 2, Sumy, 40007, Ukraine) Ильяшенко Сергей Николаевич – доктор экономических наук, профес- E-mail: isn_dom@mail.ru сор, заведующий кафедрой маркетинга и управления инновационной деятельностью, Сумской государственный университет (ул. Рим- Derykolenko Anna O. – Postgraduate Student, Department of Marketing and ского-Корсакова, 2, Сумы, 40007, Украина) Innovation Management, Sumy State University (vul. Rymskogo-Korsakova, 2, E-mail: isn_dom@mail.ru Sumy, 40007, Ukraine) Дериколенко Анна Александровна – аспирантка, кафедра маркетинга E-mail: annysumy@ukr.net и управления инновационной деятельностью, Сумской государствен- ный университет (ул. Римского-Корсакова, 2, Сумы, 40007, Украина) E-mail: annysumy@ukr.net БІЗНЕСІНФОРМ № 10 ’2014 229 www.business-inform.net ЕКОНОМІКА інформаційні технології в економіці Комерційне використання Інтернету розпочалося дослідженим, що знижує ефективність заходів комплек-наприкінці ХХ ст., що ініціювало створення но- су просування. У тому числі тих, що передбачають ви-вого виду бізнесу – Інтернет-бізнесу, який розви- користання для цієї мети сайту підприємства. вається стрімкими темпами, і ці тенденції лише набува- Таким чином, метою статті є порівняльний аналіз ють сили. Обсяги ринку електронної комерції зросли в і розробка рекомендацій щодо раціонального вибору багато разів і в найближчій перспективі досягнуть міль- технологій використання web-сайту промислового під- йонів доларів. Промисловим компаніям Інтернет надав приємства як інструменту просування його продукції. новий інструмент ведення бізнесу, який дозволяє опе- Практика свідчить, що активне використання web- ративно і з відносно невеликими витратами вийти на сайтів для ведення бізнесу істотно розширює можли- найвіддаленіші ринки. Ще нещодавно вважалося, що за вості товаровиробників, зокрема, в комунікаційній по- допомогою Інтернет-мережі можливо продавати лише літиці. Споживачі промислової продукції, у свою чергу, товари широкого вжитку, проте на сьогоднішній день отримали нове інформаційне джерело про товари і по- продаж товарів промислового призначення за допомо- слуги, нові способи задоволення своїх потреб за рахунок гою Інтернет-інструментів стрімко зростає. можливості взаємодії з більш широких колом компаній- Для вітчизняних промислових підприємств вико- товаровиробників (продавців), а також новий ефектив- ристання Інтернету надає можливість конкурувати на ний засіб комунікації, як з компаніями, так і між собою. національних і міжнародних ринках з іноземними ви- робниками, оскільки практично всі вони використову- ктивне використання web-технологій не лише ють фактично уніфіковані та відносно недорогі інстру- забезпечило бурхливе зростання електронного менти і технології, що урівнює шанси на успіх. Абізнесу, але й ініціювало появу нового напрямку Останній аналіз свідчить, що промислові підпри- в маркетингу – інтернет-маркетингу. У деяких джерелах ємства України у своїй переважній більшості присут- цей напрямок також іменується як гіпермаркетинг [6], в ність в Інтернеті обмежують використанням сайту, якому приставка гіпер підкреслює гіпермедійний харак- який фактично є візиткою промислового підприємст- тер середовища Інтернету. Усі ці назви об'єднує та сут- ва і, окрім інформативної, не виконує жодної з інших ність, яка лежить в основі глобальної комп'ютерної Ме- функцій. Водночас лідери бізнесу, як вітчизняні, так і режі – це гіпер- і мультимедійне глобальне комп'ютерне зарубіжні, використовують всю широку номенклатуру середовище, яке надає небачені досі можливості взаємо- інструментів і методів ведення бізнесу в Інтернеті, від- дії, починаючи від простого обміну інформацією, закін- повідно, розрив основної маси вітчизняних товарови- чуючи здійсненням фінансових транзакцій, укладанням робників з ними лише поширюється. угод, доставкою цифрових продуктів тощо. Для його подолання доцільним є визначення най- Інтернет-маркетинг можна умовно розділити на більш перспективних шляхів оперативного переходу два напрями. Перший пов’язаний із застосуванням ін- промислових підприємств України до ведення бізнесу струментарію Інтернету для розширення системи мар- в Інтернеті, звичайно, з урахуванням світового досвіду кетингу традиційних підприємств: організація інформа- і вітчизняних особливостей. Одним із таких шляхів є ційної взаємодії між співробітниками компанії, її еко- використання Інтерет–технологій та інструментів для номічними контрагентами та контактними аудиторіям; вдосконалення процесів просування продукції промис- проведення маркетингових досліджень; просування і лового призначення вітчизняних товаровиробників на продаж товарів через Інтернет, а в разі їх цифрової при- їх цільових ринках. Відповідно, актуалізується пробле- роди – доставка до покупця; організація сервісного об- ма раціоналізації інструментів і методів їх комплексу слуговування та багато іншого. просування за допомогою Інтернет-технологій, зокрема Другий напрямок пов’язаний з появою нових мо- на базі існуючих web-сайтів. делей бізнесу, основою яких став безпосередньо сам Питання застосування Інтернет-технологій (Ін- Інтернет і для яких він відіграє основну роль, напри- тер нет-маркетингу) для просування продукції промисло- клад: Інтернет-магазини, торговельні електронні май- вого використання досліджувалося у роботах І. В. Успен- данчики, віртуальні інформаційні агенції, компанії, які ського [1], М. Л. Калужського [2], А. Е. Калініної, [4], надають послуги для учасників Інтернет-ринку, і т. ін. І. А. Кримського, К. В. Павлова, І. Л. Літовченко [5], П. Для цих напрямків Інтернет відіграє не тільки роль но- Дойля [3], Д. Маслова та ін. В їхніх розробках розглянуто вого інструменту, мета якого – підвищити ефективність сутність комплексу просування продукції промислово- бізнес-процесів і скоротити витрати, але і роль джерела го використання за допомогою інструментів Інтернет- забезпечення прибутку. маркетингу, його основні методи та інструменти. Однак, як показує наявний досвід, незалежно від У переважній більшості вони розглядають специфіку напрямку, в основі успішної комерційної діяльності в просування продуктів широкого вжитку і меншою мі- Інтернеті продовжують залишатися ключові принципи рою – продуктів промислового використання. маркетингу. Нове середовище лише дещо трансформує і Проте, незважаючи на чисельні публікації, питання розвиває способи реалізації цих принципів на практиці. порівняльного аналізу(з урахуванням всього комплексу З урахуванням викладеного розглянуто наявні під- внутрішніх і зовнішніх умов) і відбору на цій основі най- ходи до використання web-сайту як інструменту просу- більш ефективних Інтернет-інструментів і методів про- вання продукції промислового використання в мережі Ін- сування промислової продукції на ринок є недостатньо тернет. Web-сайти класифікують за такими ознаками [7]: 230 БІЗНЕСІНФОРМ № 10 ’2014 www.business-inform.net ЕКОНОМІКА інформаційні технології в економіці 1. За доступністю ресурсів: ливість оплати товару за допомогою різних  відкритий web-ресурс. Усі розділи доступні для сервісів, використовуючи при цьому пластико- відвідувачів за будь-яких умов; ву карту, рахунок або Інтернет-гроші. Розділи  напіввідкритий web-ресурс. Розділи сайту до- (орієнтовно): про магазин, допомога, каталог, ступні тільки після реєстрації відвідувача; кошик, сторінка замовлення, контакти;  закритий web-ресурс. Як правило, це службо-  корпоративний сайт – містить повну інформа- вий сайт, доступ до якого має лише обмежена цію про компанію (послуги, товари і т. ін.). Як кількість користувачів. правило, має складну структуру і розширену 2. За місцем розміщення ресурсу: функціональність. Може бути відкритий для  у мережі Інтернет – загальнодоступні; відвідувачів або призначений для внутрішньо-  у локальних мережах – локальні сайти. го використання (зв'язок, документообіг тощо). 3. За технологією відображення ресурсу: Корпоративний сайт підприємства є ефектив-  статичні сайти – складаються з Html-файлів і ним інструментом збільшення продажу. передаються користувачеві у вигляді, в якому Наведений перелік свідчить про достатньо широ- зберігаються на сервері; ке коло можливостей щодо використання web-сайтів  динамічні сайти – як правило, працюють на ос- різних типів для просування продукції в Інтернеті. нові системи управління сайтом (CMS). Вміст З метою розробки рекомендацій щодо раціональ- генерується за допомогою різних скриптів з ви- ного вибору типу сайту конкретного виробника в кон- користання бази даних. кретних ринкових умовах виконано їх порівняльний 4. За призначенням: аналіз (з позицій використання для просування промис-  сайт-візитка. Надає загальну інформацію про лової продукції). Аналіз проведено у два етапи. компанію (компанія, підприємець і т. ін.). Як На першому етапі виконано системний аналіз та правило, складається з 5 – 7 сторінок, при цьо- узагальнення поглядів науковців на використання web- му максимально описує вид діяльності. Головні сайту як інструменту просування продукції промисло- розділи: про компанію, прайс-листи, контактні вого використання в мережі Інтернет (табл. 1). Як свід- дані, схема проїзду тощо. Метою є представни- чать результати аналізу, більшість науковців відзнача- цтво компанії в Інтернеті; ють важливість використання web-сайтів (різних типів)  бізнес-сайт – це каталог продукції компанії (ви- для просування продукції в мережі Інтернет. роби або послуги). У каталозі присутній до- На другому етапі виконано аналіз наявного віт- кладний опис товару, публікуються сертифіка- чизняного та зарубіжного досвіду застосування web- ти й нагороди, відгуки клієнтів і технічні дані. сайтів для просування в Інтернет продукції промис- Сайт даної специфікації незамінний для будь- лового значення (рис. 1 – рис. 4). У ході роботи було якої компанії; досліджено 50 web-сайтів промислових підприємств  промо-сайт – web-сайт конкретної торгової як вітчизняних, так і зарубіжних виробників машино- марки (бренда). Створюється з метою реклами будівної та хімічної галузей [14, 15, 16]. Зокрема, серед нового продукту або бренда в цілому. Розділи: зарубіжних були проаналізовані підприємства Польщі, акції, вікторини, голосування, ігри і т. ін.; Угорщини, Німеччини.  Інтернет-магазин – це каталог товарів з мож- Інформація про відвідуваність web-сайтів, харак- ливістю on-line замовлення. Клієнт має мож- теристики яких надано на рис. 1 – 4, подана в табл. 2. таблиця 1 порівняльний аналіз підходів до використання web-сайту як інструменту просування продукції промислового використання в Інтернеті Галузь і особливості Автор Недоліки переваги застосування 1 2 3 4 Web-сайт – як засіб спілкування з клієнтами. Складність повторного звер- Головна мета – повторне звернен- Можливість чітко відстежити І. В. Успенський [1] нення споживача. Потребує ня споживачів. «шлях» потенційного споживача багато ресурсів Найбільш доцільним вважає ство- рення бізнес–сайту Споживачу не потрібно по- Вважає, що саме бізнес-сайт є кривати витрати на коштов ну Створення сайту відповід- найбільш доцільним інструментом зовнішню рекламу та полі гра- М. Л. Калужський [2] ного рівня потребує багато просування продукції промисло- фію, адже електронний ката- ресурсів вого вжитку лог є реальним ефективним замінником БІЗНЕСІНФОРМ № 10 ’2014 231 www.business-inform.net ЕКОНОМІКА інформаційні технології в економіці Закінчення табл. 1 1 2 3 4 Залучення клієнтів можливе тільки при комплексному підході. Р. Барон [6] Не має значення вид сайту, голов- Потребує глибоких знань Дешевий засіб, висока ефек- не – комплексний підхід до його з кожного напрямку тивність при правильному просування: використання SEO- користуванні оптимізації, методів SMM та ін. Тільки комплексний підхід Комплексний підхід до про- дозволяє охопити максимальну сування сайту, який включає: Потребує постійної пильної кількість цільової аудиторії, на створення відповідного дизайну, уваги, постійних бюджет- відміну від стандартного, коли Д. Маслов [9] аналіз сайту, просування за до- них вливань та є достатньо ресурс просувається за кількома помогою підбору ключових слів, мінливим засобом запитами. Кожен із способів про- копірайтинг та ін. сування впливає на певну групу, і в комплексі це позначається на загальному результаті Web-сайт – як реальна можливість Необхідність мати окрему заміни високовартісних одиницю персоналу, як б О. Молчанова [10] поліграфічних матеріалів. модерувала сайт, залучення Відносно невеликі витрати Найбільш доцільним вважає вико- зовнішніх спеціалістів, зокре- ристання сайту типу «візитівка» ма дизайнерів, копірайтерів тощо Наявність технічних мож- ливостей оцінки конверсії. Промо-сайт – як платформа до по- Хакерство, плагіат, «чорна Можливість працювати за прин-О. О. Романенко [11] шуку потенційних клієнтів реклама» ципом 7/24: 24 години 7 днів на тиждень. Необхідність ство- рювати посадкову сторінку та відслідковувати її статистику Корпоративний сайт-блог – як Необхідність залучення Простота та легкість у викори- Іеремія Овьянг [12] платформа для створення зворот- професіоналів для створен-ного зв’язку та залучення клієнтів ня та підтримки ресурсу, що станні, відносно невеликі до постійної співпраці є достатньо коштовним витрати Складність створення ефек- Корпоративний сайт + викори- тивного банера, велика ви- Можливість чітко дослідити А. Линден [13] стання банерної реклами + вико- тратна частина на створення ефективність рекламної кампанії ристання соціальних мереж корпоративного сайту та в грошовому еквіваленті ведення соціальних мереж таблиця 2 спектр інструментів Інтернет-маркетингу. Очевидно, саме цим і пояснюється на порядок більша кількість від- Середня кількість відвідувачів сайтів за період за місяць відувань їх сайтів (див. табл. 2). Галузь, країни Проведений аналіз (див. табл. 2) також показав тип Машино- пряму залежність між кількістю активних користувачів підпри- будування хімічне виробництво сайту та типом (рівнем) підприємства. Результати дове- ємства Зару- Зару- ли, що середні та малі вітчизняні підприємства, на від-Україна біжжя Україна біжжя міну від великих, мають більшу кількість відвідувачів, що зумовлено їх більшою гнучкістю та мобільністю. Великі 90 1780 85 2130 Як показано вище, існує багато різновидів web- Середні 80 1500 90 1970 сайтів, але, враховуючи специфіку промислового під- Малі 110 1670 112 2135 приємства, найбільш доцільним є створення корпора- тивного сайту. На сьогоднішній день все більше фахівців (див. табл. 1) рекомендують використання комплекс- ВИСНОВКИ ного підходу до просування продукції промислового Згідно з отриманими в ході дослідження результа- використання в Інтернеті. Комплексний підхід включає: тів (див. рис. 1 – 4) більшість вітчизняних промислових створення зручного корпоративного web-сайту, його підприємств (машинобудівної галузі та галузі хімічного оформлення та оптимізацію. Згідно із зарубіжним до- виробництва) не має web-сайту або практично не вико- свідом також доцільним буде використання блогів як ристовує його для просування власної продукції, у той засобів спілкування з клієнтами та активна робота у со- час як іноземні товаровиробники використовують весь ціальних мережах. 232 БІЗНЕСІНФОРМ № 10 ’2014 www.business-inform.net ЕКОНОМІКА інформаційні технології в економіці 16% 19% 30% 30% 20% 28% 31% 31% а) б) 12% 25% Немає веб-сайту або він є в неробочому стані Має власний сайт, але не використовує всі можливі 27% інструменти Має власний потужний корпоративний сайт 36% Використовує більшу частку інструментів просування продукції промислового вжитку в Інтернеті в) Рис. 1. Використання web-сайтів вітчизняними машинобудівними підприємствами: а) великі; б) середні; в) малі 6% 5% 10% 22% 35% 48% 26% 38% а) б) 16% 20% Немає веб-сайту або він є в неробочому стані Має власний сайт, але не використовує всі можливі 20% інструменти Має власний потужний корпоративний сайт 44% Використовує більшу частку інструментів просування продукції промислового вжитку в Інтернеті в) Рис 2. Використання сайтів вітчизняними підприємствами хімічної промисловості: а) великі; б) середні; в) малі ЛІтЕРАтУРА Таким чином, спираючись на результати аналізу, можна стверджувати, що на сьогоднішній день наяв- 1. Успенский И. В. Интернет-маркетинг : учебник / И. В. ність корпоративного web-сайту для будь-якого вітчиз- Успенский – СПб., 2003. – С. 145 – 215. няного промислового підприємства є вкрай важливою 2. Калужский М. Л. Особенности трансформации марке- складовою його маркетингової діяльності з просування тинга в электронной коммерции / М. Л. Калужский [Электронный його продукції на ринку. ресурс]. – Режим доступа : http://www.marketing.spb.ru/lib- Подальші дослідження повинні бути спрямовані around/science/transformation_marketing_e-commerce.htm на накопичення статистичних даних щодо впливу типу 3. Дойль п. Маркетинг, ориентированный на стоимость та характеристик web-сайту промислового підприєм- / П. Дойль. – СПб. : Питер, 2001. – 480 с. 4. Калинина А. Э. Интернет-бизнес и электронная ком- ства на економічні результати його діяльності.  мерция / А. Э. Калинина. – Волгоград : ВолГУ, 2004. – 148 с. БІЗНЕСІНФОРМ № 10 ’2014 233 www.business-inform.net ЕКОНОМІКА інформаційні технології в економіці 20% 22% 41% 52% 28% 37% а) б) 16% Має корпоративний блог як засіб отримання зворотного зв’язку від клієнтів 61% 23% Використовує сайт-візитку Використовує повний комплекс, який включає: корпоративний сайт, блог, соціальні мережі, використання SEO-оптимізації в) Рис 3. Використання сайтів зарубіжними підприємствами машинобудівної промисловості: а) великі; б) середні; в) малі 28% 30% 28% 40% 32% 42% а) б) 24% 38% Має корпоративний блог як засіб отримання зворотного зв’язку від клієнтів Використовує сайт-візитку Використовує повний комплекс, який включає: корпоративний сайт, блог, соціальні мережі, використання SEO-оптимізації 38% в) Рис 4. Використання сайтів зарубіжними підприємствами хімічної промисловості: а) великі; б) середні; в) малі 5. Литовченко І. Л. Інтернет-маркетинг : навчальний по- 11. Романенко О. О. Інтегровані маркетингові комуніка- сібник / І. Л. Литовченко, В. П. Пилипчук. – К. : Центр навчальної ції: сутність, характеристики та особливості формування : збір- літератури, 2008. – 184 с. ник наукових праць Національного університету державної по- 6. Барон Р. Я. Новітні інструменти Інтернет-маркетингу даткової служби України. – 2013. – № 1. [Електронний ресурс]. Режим доступу : http://science.crimea. 12. Твиттер-профессоры: 9 микроблогов о медиа, пиаре, edu/zapiski/djvu_econom/2010/econ_4_2010/077_baran.pdf социальных сетях и журналистике [Электронный ресурс]. – Ре- 7. Види web-сайтів [Електронний ресурс]. – Режим досту- жим доступа : [http://theoryandpractice.ru/posts/3129-tvitter- пу : http://orangestudio.com.ua/all/142-v-v.html professory-9-mikroblogov-o-media-piare-sotsialnykh-setyakh-i- 8. Трансформація маркетингу в електронній комерції // zhurnalistike] Практичний маркетинг. – 2013. – № 1. – С. 4 – 16. 13. Лиден А. Промышленная реклама / А. Лиден [Элек- 9. Д. Маслов. Комплексное продвижение сайтов [Элек- тронный ресурс]. – Режим доступа : http://annalinden.ru/thought/ тронный ресурс]. – Режим доступа : http://smallbusiness.ru/ promyshlennaya_reklama_reklama_b2b/http://www.alexa.com/ aloud/6540/ 14. Польские компании промышленности в Польше 10. Сурин А. В. Инновационный менеджмент : учебник / [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://www.polish.ru/ А. В. Сурин, О. П. Молчанова. – М. : ИНФРА-М, 2008. – 368 с. E01/ru.html 234 БІЗНЕСІНФОРМ № 10 ’2014 www.business-inform.net ЕКОНОМІКА інформаційні технології в економіці 15. Предприятия Германии [Электронный ресурс]. – Ре- Maslov, D. “Kompleksnoe prodvizhenie saytov“ [Compre- жим доступа : http://www.international-business-eu.com/ hensive website promotion]. http://smallbusiness.ru/aloud/6540/ 16. Каталог предприятий Венгрии [Электронный ре- “Polskie kompanii promyshlennosti v Polshe“ [Polish indus- сурс]. – Режим доступа: http://www.hungary.com.ua/guide/ try companies in Poland]. http://www.polish.ru/E01/ru.html industry.htm “Predpriiatiia Germanii“ [Enterprises Germany]. http://www. international-business-eu.com/ REFERENCES Romanenko, O. O. “Intehrovani marketynhovi komunikatsii: sutnist, kharakterystyky ta osoblyvosti formuvannia“ [Integrated Baron, R. Ya. “Novitni instrumenty Internet-marketynhu“ Marketing Communications: the nature, characteristics and pecu- [The latest online marketing tools]. http://science.crimea.edu/ liarities of formation]. Zbirnyk naukovykh prats Natsionalnoho uni­ zapiski/djvu_econom/2010/econ_4_2010/077_baran.pdf versytetu derzhavnoi podatkovoi sluzhby Ukrainy, no. 1 (2013). Doyl, P. Marketing, orientirovannyy na stoimost [Marketing to cost]. St. Petersburg: Piter, 2001. Surin, A. V., and Molchanova, O. P. Innovatsionnyy menedzh­ Kaluzhskiy, M. L. “Osobennosti transformatsii marketinga v ment [Innovation Management]. Moscow: INFRA-M, 2008. elektronnoy kommertsii“ [Features of transformation of marketing “Transformatsiia marketynhu v elektronnii komertsii“ [The in e-commerce]. http://www.marketing.spb.ru/lib-around/science/ transformation of marketing in e-commerce]. Praktychnyi marke­ transformation_marketing_e-commerce.htm tynh, no. 1 (2013): 4-16. Kalinina, A. E. Internet­biznes i elektronnaia kommertsiia [In- “Tvitter-professory: 9 mikroblogov o media, piare, sotsial- ternet business and e-commerce]. Volgograd: VolGU, 2004. nykh setiakh i zhurnalistike“ [Twitter professors: 9 microblogging “Katalog predpriiatiy Vengrii“ [Directory of enterprises in about the media, public relations, social media and journalism]. Hungary]. http://www.hungary.com.ua/guide/industry.htm http://theoryandpractice.ru/posts/3129-tvitter-professory-9-mik- Liden, A. “Promyshlennaia reklama“ [Industrial advertising]. roblogov-o-media-piare-sotsialnykh-setyakh-i-zhurnalistike http://annalinden.ru/thought/promyshlennaya_reklama_rekla- Uspenskiy, I. V. Internet­marketing [Internet Marketing]. St. ma_b2b/http://www.alexa.com/ Petersburg, 2003. Lytovchenko, I. L., and Pylypchuk, V. P. Internet­marketynh “Vydy web-saitiv“ [Types of web-sites]. http://orangestudio. [Internet Marketing]. Kyiv: Tsentr navchalnoi literatury, 2008. com.ua/all/142-v-v.html БІЗНЕСІНФОРМ № 10 ’2014 235 www.business-inform.net ЕКОНОМІКА інформаційні технології в економіці