Кузьменко, Тетяна СергіївнаГорбунов, Микола ПетровичМаковоз, Оксана Сергіївна2022-05-182022-05-182021Кузьменко Т. С. Теоретико-методичні основи формування інноваційного потенціалу підприємства / Т. С. Кузьменко, М. П. Горбунов, О. С. Маковоз // Вісник Національного технічного університету "ХПІ" (економічні науки) = Bulletin of the National Technical University "KhPI" (economic sciences) : зб. наук. пр. – Харків : НТУ "ХПІ", 2021. – № 2. – С. 58-63.https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/56890У роботі було розглянуте поняття інноваційного потенціалу та представлена його структура. Зроблено огляд умов формування інноваційного потенціалу, етапи та особливости його проведення, аналіз останніх досліджень і публікацій. З'ясовано, що переважна більшість наукових робіт з даної проблематики торкається аналізу певних аспектів інноваційного потенціалу організації. Зроблено висновки, що мінімізації помилок служитиме використання декількох методів оцінки при формуванні інноваційного потенціалу.The paper considered the concept of innovative potential and presented the structure. An overview of the conditions for the formation of innovative potential, the stages and features of its implementation, an analysis of recent research and publications is made. It was found that the overwhelming majority of scientific works on this topic concern the analysis of certain aspects of the innovative potential of the organization. At the same time, a general approach to understanding it has not yet been formed. It was revealed that the development and effective implementation of innovative strategies provide for a preliminary assessment of the innovative capabilities of the enterprise in terms of ensuring optimal results of innovative development. The approaches to the formation of innovative potential are considered. The article summarizes the theoretical aspects of the essence of the organization's innovative potential, considered in the literature, identifies its main features and systematizes the existing methodological approaches to assessment. The main elements of the innovative potential are revealed. The scheme for assessing the innovative potential of the organization is presented. Three levels of the organization's innovative potential are highlighted. It has been determined that in the absence of a universal methodology for assessing innovative potential, consideration and comprehensive application of various methods proposed in the economic literature, taking into account the specific possibilities of their use in each specific case of the implementation of innovative projects, will provide more reliable information for informed management decisions on the development and implementation of innovation strategy of the organization, making appropriate changes to the components of the innovation potential to ensure its adequacy to the set innovation goals. It is concluded that the use of several assessment methods in the formation of innovative potential will serve to minimize errors.ukінноваційний розвитокінноваційний потенціалпланування на підприємствістратегія фірмиінноваційна діяльністьinnovative developmentinnovative activityinnovative potentialenterprise planningfirm strategyenterpriseТеоретико-методичні основи формування інноваційного потенціалу підприємстваTheoretical and methodological basis of forming the innovative potential of the enterpriseArticledoi.org/10.20998/2519-4461.2021.2.58https://orcid.org/0000-0003-1749-1128https://orcid.org/0000-0002-7006-0047https://orcid.org/0000-0001-8728-1500