Коптєва (Фадєєва), Ганна Миколаївна2024-02-262024-02-262023Коптєва Г. М. Корпоративна соціальна відповідальність як інститут розвитку бізнесу / Г. М. Коптєва // Вісник Національного технічного університету "ХПІ" (економічні науки) = Bulletin of the National Technical University "KhPI" (economic sciences) : зб. наук. пр. – Харків : НТУ "ХПІ", 2023. – № 6. – С. 34-37.https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/74671Активне зростання ролі суспільства як чинника розвитку підприємства актуалізує питання соціальної відповідальності бізнесу, що надає можливість підприємствам успішно розвиватися в сучасному динамічному бізнес-середовищі, мати конкурентні переваги на світовому ринку й ефективно використовувати свій потенціал у вирішенні локальних і глобальних проблем людства. Корпоративна соціальна відповідальність є базовою вимогою сучасного підприємства, своєрідною концепцією, яка повинна враховувати різновекторні інтереси та вимоги суспільства, внутрішніх та зовнішніх стейкхолдерів, довкілля в усіх аспектах своєї діяльності та нести відповідальність за вплив своєї діяльності на них як на локальному, так і на глобальному рівні. Метою дослідження є розвиток теоретичних положень соціальної відповідальності на підприємстві та на цій основі обґрунтування очікувань та зобов’язань стейкхолдерів задля їх забезпечення. Розуміння того, що управління діяльністю підприємства ґрунтується не на філантропії, а на прагматизмі зумовлює необхідність встановлення ключових зацікавлених сторін для кожного підприємства окремо з урахуванням цільових настанов діяльності останнього. Незважаючи на те, що для кожного підприємства склад стейкхолдерів унікальний, для дослідження дотримання принципів корпоративної соціальної відповідальності підприємством можуть бути використані такі їх групи: споживачі товарів (робіт, послуг), працівники, власники та інвестори, суспільство (у вигляді місцевих та державних органів влади, місцевої громади). Вказані групи стейкхолдерів мають вимоги та очікування щодо результатів діяльності підприємства. У свою чергу підприємства мають певні зобов’язання перед стейкхолдерами, що регулюються на законодавчому рівні (обов’язкові зобов’язання) та належать до добровільно узятих.The active growth of the role of society as a factor in the development of the enterprise actualizes the issue of social responsibility of business, which provides an opportunity for enterprises to develop successfully in the modern dynamic business environment, have competitive advantages in the world market and effectively use their potential in solving local and global problems of humanity. Corporate social responsibility is a basic requirement of a modern enterprise, a unique concept that must take into account the multi-vector interests and requirements of society, internal and external stakeholders, the environment in all aspects of its activities and bear responsibility for the impact of its activities on them both at the local and global level. The purpose of the study is to develop the theoretical provisions of social responsibility at the enterprise and, on this basis, to justify the expectations and obligations of stakeholders in order to ensure them. Understanding that the management of the company's activities is not based on philanthropy, but on pragmatism makes it necessary to establish key stakeholders for each company separately, taking into account the target guidelines of the latter's activities. Despite the fact that the composition of stakeholders is unique for each enterprise, the following groups of them can be used to study compliance with the principles of corporate social responsibility by the enterprise: consumers of goods (works, services), employees, owners and investors, society (in the form of local and state authorities , local community). These groups of stakeholders have requirements and expectations regarding the results of the company's activities. In turn, enterprises have certain obligations to stakeholders that are regulated at the legislative level (mandatory obligations) and belong to voluntary obligations.ukкорпоративна соціальна відповідальністьінтереси стейкхолдерівочікування стекхолдерівзобов'язання перед стейкхолдерамисоціально відповідальний бізнесcorporate social responsibilityinterests of stakeholdersexpectations of stakeholdersobligations to stakeholderssocially responsible businessКорпоративна соціальна відповідальність як інститут розвитку бізнесуCorporate social responsibility as a business development instituteArticlehttps://doi.org/10.20998/2519-4461.2023.6.34https://orcid.org/0000-0002-3082-2094