Лутай, Наталія ВікторівнаБесараб, Тетяна ПетрівнаМаструсеріо, Кейт2024-05-022024-05-022021Лутай Н. В. Навчання міжкультурної компетенції / Лутай Н. В., Бесараб Т. П., Маструсеріо К. // Наукові записки Національного університету "Острозька академія". Серія : Філологія / ред. кол.: Д. В. Цолін [та ін.]. – Острог : НаУОА, 2021. – Вип. 11 (79). – С. 202-205.https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/76820Стаття висвітлює проблеми в сфері викладання культури в рамках навчальних програм з іноземної мови. Також наводиться той факт, що відповідно до стандартів базових компетенцій з іноземної мови цому аспекту приділяється недостатня увага на заняттях. У статті надається поняття міжкультурної комунікативної компетенції. Крім того, обговорюються деякі суперечності між новим розумінням викладання культури і вже усталеними методами, підходами, переконаннями і думками, пов’язаними з вивченням і викладанням культури. Автори провели критичний аналіз результатів численних дослідження, щодо культурного компонента програм вивчення іноземних мов, а також запропонували можливі варіанти підходу до даного питання.The article еnlightens some problems in the fild of teaching culture withinthe frames of foreign language studies curricula. It is also stated that in accordance with the standards of basic foreign language competences this aspect is still neglected to some extent in the classroom. The article provides a concept of intercultural communicative competence though some researchers fid it too vague. In addition, some discrepancies between the new approach to teaching culture and traditional methods, beliefs and discourses related to teaching culture have been analyzed and discussed. The authors have carried out a critical analysis of results of numerous studies of the cultural component of in the fild of culture teaching so as to reveal their drawbacks and advantages and to propose possible ways of solving this issue. As some researchers claim in order to develop intercultural competence amidst students of foreign languages departments teachers are to broaden their knowledge of language and culture interaction to avoid stereotyped approaches. Because of new tendencies in teaching culture not only besides philological or literatural issues, they have to deal with such disciplines as semiotics, anthropology, history, sociology and other sciences in the process of discussing culture to master their skills and respond to new challenges.ukміжкультурна комунікативна компетенціякомунікативна компетентністьвикладання культуриculture teachingIntercultural competencecultureНавчання міжкультурної компетенціїTeaching intercultural competenceArticlehttps://doi.org/10.25264/2519-2558-2021-11(79)-202-205https://orcid.org/0000-0003-4687-3096https://orcid.org/0000-0002-3667-3886