Москаленко, Иван НиколаевичДоценко, Владимир НиколаевичБелогуб, Александр Витальевич2014-05-302014-05-302013Москаленко И. Н. Обзор методов профилирования юбок поршней ДВС / И. Н. Москаленко, В. Н. Доценко, А. В. Белогуб // Двигатели внутреннего сгорания. – 2013. – № 2. – С. 75-81.https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/6956In this article the balance of mechanical losses in ICE mechanisms, pairs and systems is represented. It is shown that the most contribution in the general mechanical losses is caused by friction in cylinder-piston group. The overview of the main computational and experimental methods for profiling piston’s skirts is described. The main physical factors, which are considered by authors in the dynamical tribounits calculations are highlighted. The typical and original designer’s solutions in piston’s develop are examined. Analysis of works performed is completed and the direction of further investigations is scheduled.Приведен обзор основных расчетно-экспериментальных методов профилирования юбок. Выделены основные физические факторы, которые учитывают авторы в расчетах динамики трибосопрояжений. Рассмотрены типовые и оригинальные конструкторские решения исполнения юбок поршней, направленные на снижение трения. Проведен анализ выполненных работ и намечены направления дальнейших исследований.ruбалансы механических потерьтрение деталей цилиндро-поршневой группыпрофилирование направляющей части поршнятрибосопряжение «поршень-цилиндр»оптимизация конструкции юбки поршняОбзор методов профилирования юбок поршней ДВСThe overview of profiling methods for ice piston’s skirtsArticle