Pererva, P. G.Myroshnyk, T. O.2024-09-092024-09-092024Pererva P. G. Study of factors of influence and principles of university brand formation [Electronic resource] / Petro Pererva, Tetiana Myroshnyk // Traditional and innovative approaches in economics: theory, methodology, practice : collective monograph. – Electronic text data. – Riga, Latvia : Baltija Publishing, 2024. – P. 239-262. – URL: http://www.baltijapublishing.lv/omp/index.php/bp/catalog/view/446/12043/25173-1, free (accessed 09.09.2024).https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/81054Досліджено сутність бренду університету та визначено його складові. Запропоновано визначати бренд університету як відому і популярну марку конкретного навчального закладу, від якої споживачі очікують відповідну якість освітніх послуг. Встановлено, що рівень пізнаваності університетського бренду як сукупності його різних властивостей та характеристик (історії, традицій, репутації, інформації про освітній заклад, візуальних компонентів і таке ін.) досить високий у представників ключових груп стейкхолдерів – щодо потенційних абітурієнтів, їхніх батьків, представників організацій партнерів університету, студентів, викладачів тощо. Визначено, що на ефективність бренду університету впливає досить велика кількість об’єктивних та суб’єктивних факторів. Поведено дослідження найбільш важливих з них, обґрунтовано їх склад та очікувані результати впливу на силу бренду та ефективність його використання. Доведено, що бренд університету повинен формуватися у єдності вербальних та візуальних чинників-ідентифікаторів.The theoretical and methodological essence of the university brand was studied and its components were determined. It is proposed to define the brand of the university as a well-known and popular brand of a specific educational institution, from which consumers expect the appropriate quality of educational services. It has been proven that the formation of the brand of an elementary school involves the use of a fairly wide range of principles, among which the most important ones are highlighted. Each of the 15 proposed principles of university brand formation is given a detailed description and explanation for effective use. It was determined that the effectiveness of the university brand is influenced by a large number of objective and subjective factors. The study of the most important of them was conducted, their composition and expected results of influence on the strength of the brand and the effectiveness of its use were substantiated. In the course of the study, it was established that the level of recognition of the university brand as a set of its various properties and characteristics (history, traditions, reputation, information about the educational institution, visual components, etc.) is quite high among representatives of key stakeholder groups – in relation to potential applicants, their parents, representatives of university partner organizations, students, teachers, etc.ukбренд-менеджментуніверситетосвітні послугифакторипринципиформуванняформуванняоцінкаStudy of factors of influence and principles of university brand formationДослідження факторів впливу та принципів формування бренду університетуBook chapterhttps://doi.org/10.30525/978-9934-26-407-8-12https://orcid.org/0000-0002-6256-9329