Перерва, Петро Григорович2019-02-192019-02-192018Перерва П. Г. Інформаційна діяльність підприємства: управлінська, цінова та маркетингова складові / П. Г. Перерва // Вісник Національного технічного університету "ХПІ" (економічні науки) = Bulletin of the National Technical University "KhPI" (economic sciences) : зб. наук. пр. – Харків : НТУ "ХПІ", 2018. – № 37 (1313). – С. 120-125.https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/39763Розроблено методичні рекомендації до оцінки інформаційних ресурсів промислових підприємств. Доведено, що науково-технічні інформаційні ресурси промислового підприємства, як об'єкт інтелектуальної власності, являють собою умовну вартість інтелектуальних об'єктів та витрати на об'єкти інтелектуальної власності, специфічними рисами яких є відсутність матеріальної основи для отримання вигод та невизначеність усього спектра можливих ефектів від використання. Оцінку інформаційного потенціалу запропоновано здійснювати у кількісних, якісних та вартісних показниках з метою обліку інформаційних ресурсів як нематеріальних активів (чи пасивів), визначення їх вартості як товару, фактичного і потенційного впливу на виробничу діяльність підприємства. В основу методики, що пропонується, покладено коефіцієнтний, витратний та результативний методи, що вносить впорядкованість, справляє взаємодоповнюючий вплив та підвищує ймовірність результату. Обґрунтовано, що інтегральний показник інформаційного потенціалу дає можливість визначити рівень та виявити резерви раціонального інформаційного забезпечення підприємств. Запропоновано декілька методів визначення розміру інтегрального показника інформаційного потенціалу промислового підприємства. Сформовано рекомендації та передумови використання кожного з методів. Доведено, що для машинобудівних підприємств найбільш точні результати розрахунки значення інтегрального показника інформаційного потенціалу можуть бути отримані з використанням методу коефіцієнтів. Доведено, що інформаційні ресурси, як об'єкт інтелектуальної власності, є важливою передумовою і засобом економічного зростання. При створенні адекватного організаційного середовища інформація сприяє інноваційному розвитку, орієнтації виробництва на потреби ринку та збуту сільськогосподарської продукції. Запропонована методика оцінки інформаційного потенціалу із застосуванням коефіцієнтного, витратного та результативного методів, що справляють взаємодоповнюючий ефект і підвищують ступінь ймовірності результату, в умовах ринкових трансформаційних процесів дає можливість виявити резерви раціонального інформаційного забезпечення підприємств, визначити затрати на інформаційні ресурси та результативність їх використання, сприяє впровадженню науково-технологічних досягнень у виробничу сферу. Проведено апробації наведених розробок на машинобудівних підприємствах Харківського промислового регіону та надано рекомендації по їх використанню в інших галузях промисловості.Methodical recommendations for the estimation of information resources of industrial enterprises are developed. It is proved that the scientific and technical information resources of an industrial enterprise, as an object of intellectual property, represent the conditional value of intellectual objects and expenses on objects of intellectual property, the specific features of which are the lack of a material basis for obtaining benefits and the uncertainty of the whole spectrum of possible effects of use. The evaluation of information potential is proposed to be carried out in quantitative, qualitative and cost indicators in order to account for information resources as intangible assets (or liabilities), to determine their value as a commodity, actual and potential impact on the production activity of the enterprise. The proposed methodology is based on coefficient, cost-effective and efficient methods that make ordering, produce complementary effects and increase the likelihood of a result. It is substantiated that the integral indicator of information potential enables to determine the level and identify the reserves of rational information support of enterprises. Several methods for determining the size of the integral index of the information potential of an industrial enterprise are proposed. The recommendations and preconditions of using each method are formed. It is proved that for machine-building enterprises the most exact results of calculation of the value of the integral index of information potential can be obtained using the coefficient method. It is proved that information resources as an object of intellectual property are an important prerequisite and a means of economic growth. When creating an adequate organizational environment, information contributes to innovative development, production orientation for market needs and marketing of agricultural products. The proposed method of estimating information potential using coefficient, expense and effective methods that produce complementary effect and increase the degree of probability of the result, in the conditions of market transformation processes, allows us to identify the reserves of rational information support of enterprises, to determine the costs of information resources and the effectiveness of their use, promotes implementation scientific and technological achievements in the production sphere. Approbation of the above-mentioned developments at the machine-building enterprises of the Kharkiv industrial region was carried out and recommendations for their use in other branches of industry were given.ukінтелектуальна власністьцінауправліннямаркетингпромислові підприємстваinformation activityintellectual propertypricemanagementmarketingindustrial enterprisesІнформаційна діяльність підприємства: управлінська, цінова та маркетингова складовіInformational activity of the enterprise: management, price and marketing compositionArticlehttps://orcid.org/0000-0002-6256-9329