П'ятак, Тетяна Вікторівна2023-07-022023-07-022023П'ятак Т. В. Вплив асортиментної політики на формування фінансових результатів підприємства / Т. В. П'ятак // Вісник Національного технічного університету "ХПІ" (економічні науки) = Bulletin of the National Technical University "KhPI" (economic sciences) : зб. наук. пр. – Харків : НТУ "ХПІ", 2023. – № 2. – С. 45-49.https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/66780В ході проведеного дослідження запропонована інтегральна модель, що може бути використана для формування оптимальної асортиментної політики, орієнтованої на досягнення запланованих фінансових результатів підприємства. Інтегральна модель дозволяє аналізувати в динаміці взаємозв'язок між асортиментом продукції, обсягом виробництва, операційним левериджем та фінансовими результатами підприємства, одержаними від реалізації кожного виду виробленої продукції. Запропоновано стимулюючі заходи із збуту продукції та управління дебіторською заборгованістю, які розробляються на основі індивідуального гнучкого ціноутворення на продукцію підприємства. Визначено цінові знижки для стимулювання збуту продукції та запропоновано заходи щодо скорочення термінів погашення дебіторської заборгованості, проаналізовано доцільність залучення позикових коштів для розширення фінансування операційної діяльності на основі використання фінансового левериджу. Застосування фінансового левериджу, як інструменту управління, надає можливість сформувати ефективну структуру капіталу для визначеного асортименту продукції. Запропоновано механізм формування оптимального асортименту продукції, що дозволяє врахувати вплив внутрішніх і зовнішніх чинників на фінансові результати діяльності підприємства. Такий механізм передбачає проведення дослідження методом послідовних наближень, шляхом вибору оптимального сполучення обраних чинників для одержання запланованого фінансового результату у майбутньому. Створений механізм передбачає використання інтегральної моделі, яка дозволяє установити необхідні взаємозв'язки між структурними підрозділами підприємства. Інтегральна модель включає модулі, необхідні для реалізації і функціонування механізму, за допомогою якого формується оптимальний асортимент продукції підприємства. Таким чином, визначена сукупність зовнішніх і внутрішніх чинників у поєднанні з організаційним виробничим плануванням надає можливість сформувати найбільш прийнятний для підприємства асортимент продукції і дозволяє спрогнозувати фінансові результати діяльності підприємства та контролювати їх динаміку під впливом цих факторів у плановому періоді.In the course of the conducted research, an integral model was proposed that can be used to form an optimal assortment policy aimed at achieving the planned financial results of the enterprise. The integrated model allows for dynamic analysis of the relationship between the range of products, the volume of production, operating leverage and the financial results of the enterprise obtained from the sale of each type of manufactured product. Stimulating measures for the sale of products and management of receivables are proposed, which are developed on the basis of individual flexible pricing for the company's products. Price discounts to stimulate product sales have been determined and measures have been proposed to shorten the repayment terms of receivables, the expediency of attracting loan funds to expand the financing of operational activities based on the use of financial leverage has been analyzed. The use of financial leverage as a management tool provides an opportunity to form an effective capital structure for a certain range of products. A mechanism for forming the optimal assortment of products is proposed, which allows taking into account the influence of internal and external factors on the financial results of the enterprise. Such a mechanism involves conducting research using the method of successive approximations, by choosing the optimal combination of selected factors to obtain the planned financial result in the future. The created mechanism involves the use of an integral model that allows establishing the necessary relationships between the structural divisions of the enterprise. The integrated model includes the modules necessary for the implementation and functioning of the mechanism by which the optimal assortment of the company's products is formed. Thus, the defined set of external and internal factors in combination with organizational production planning provides an opportunity to form the most acceptable range of products for the enterprise and allows to forecast the financial results of the enterprise and control their dynamics under the influence of these factors in the planning period.ukдебіторська заборгованістьінтегральна модельмультипроцесний режимфінансові результатиreceivablesintegral modelmulti-process modefinancial resultsВплив асортиментної політики на формування фінансових результатів підприємстваInfluence of the assortment policy on the formation of the financial results of the enterpriseArticledoi.org/10.20998/2519-4461.2023.2.45https://orcid.org/0000-0001-6149-7952