Крутіков, Геннадій АнатолійовичСтрижак, Мар'яна ГеоргіївнаБородін, Дмитро Юрійович2024-11-252024Крутіков Г. А. Вибір способу та схеми гальмування пневмоприводу із забезпеченням заданих параметрів перехідного процесу / Г. А. Крутіков, М. Г. Стрижак, Д. Ю. Бородін // Вісник Національного технічного університету "ХПІ". Серія : Автомобіле- та тракторобудування = Bulletin of the National Technical University "KhPI". Series : Automobile and Tractor Construction : зб. наук. пр. / Нац. техн. ун-т "Харків. політехн. ін-т". – Харків : НТУ "ХПІ", 2024. – № 2. – С. 35-41.https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/83735У статті на прикладі вирішення конкретної інженерної задачі показана методика вибору принципу гальмування (керування) пневмопривода, схеми гальмування та карти управління пневморозподільниками, які забезпечують найбільш раціональну форму перехідного процесу в приводі, яка узгоджується з вимогами кінематики об'єкта керування. Викладено особливості комп'ютерного моделювання процесів у пневмоприводі з гальмуванням шляхом зміни структури комутаційних зв'язків, що дозволяє в процесі розрахунку визначати оптимальну величину гальмівного шляху. Відмінною особливістю запропонованого методу є те, що поряд із забезпеченням раціональної форми перехідного процесу досягається суттєве скорочення витрат стисненого повітря.The article presents a method for selecting the principle of braking (control) for a pneumatic drive, the braking scheme, and the control maps of pneumatic distributors. These choices provide the most rational form of the transient process in the drive, aligning with the kinematic requirements of the control object. The paper also discusses the specifics of computer modeling of processes in a pneumatic drive with braking achieved by altering the structure of commutation links. This approach allows for the determination of the optimal braking distance during the calculation process. A distinctive feature of the proposed method is that, in addition to ensuring a rational form of the transient process, it significantly reduces compressed air consumption.ukпневмопривідперехідний процесгальмуваннярівноуповільнений режимрекупераціяенергозбереженняоптимальний гальмівний шляхpneumatic drivetransient processbrakingconstant deceleration moderecuperationenergy savingoptimal braking distanceВибір способу та схеми гальмування пневмоприводу із забезпеченням заданих параметрів перехідного процесуChoice of the pneumatic drive braking method and scheme ensuring the set parameters of the transient processArticlehttps://doi.org/10.20998/2078-6840.2024.2.04https://orcid.org/0000-0001-8695-1605https://orcid.org/0000-0003-3335-4086https://orcid.org/0000-0002-2105-023X