Самойленко, Богдан ВіталійовичЯнчук, Ігор Леонідович2024-10-222024Самойленко Б. В. Еволюція форм державного регулювання в логістичній сфері / Самойленко Богдан Віталійович, Янчук Ігор Леонідович // Енергозбереження. Енергетика. Енергоаудит = Energy saving. Power engineering. Energy audit. – 2024. – № 6 (196). – С. 97-114.https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/82593У статті узагальнено еволюцію форм державного регулювання в логістичній сфері. Архітектоніка системи державного регулювання в логістиці передбачає структурований і комплексний підхід до управління логістичними процесами на державному рівні. Вона включає кілька основних компонентів, які взаємодіють для забезпечення ефективного функціонування ринку логістичних послуг. Дослідження архітектоніки логістичних систем дозволяє чітко визначити їх структуру та функціональні зв'язки, що значно впливає на ефективність управління матеріальними потоками. Мікрологістичні, металогістичні, мезологістичні, макрологістичні та глобальні логістичні системи мають свої особливості державного регулювання. Глобальна логістична система є інтегрованою мережею, яка забезпечує ефективний рух товарів на міжнародному рівні, підтримуючи сталий розвиток і конкурентоспроможність. Державне регулювання логістики в Україні здійснюється через прямі та непрямі форми, кожна з яких має свої особливості та переваги. Баланс між державним контролем і свободою ринку є ключовим для ефективного регулювання логістики. Пряме та непряме регулювання можуть застосовуватися разом для досягнення оптимальних результатів, враховуючи історичний контекст і специфічні потреби країни. Впровадження цифрових технологій та інновацій є важливим елементом сучасного державного регулювання логістичних послуг. ифровізація, зокрема створення державної логістичної блокчейн-платформи (DLBP), може значно підвищити прозорість, ефективність і безпеку логістичних операцій на національному рівні. DLBP об'єднує різних учасників логістичного процесу, забезпечуючи актуальний обмін даними та автоматизацію бізнес-процесів, що знижує бюрократичні бар'єри, скорочує паперову роботу, оптимізує маршрути і ресурси, а також сприяє зниженню витрат і затримок. Результати досліджень вказують на те, що розвиток науково-дослідної бази у сфері логістики може забезпечити наукове обґрунтування ефективних моделей управління ланцюгами постачань. Інвестиції в освіту та підготовку кадрів для логістичної галузі є ще одним важливим елементом успішного державного регулювання. Формування професійної спільноти, яка володіє сучасними знаннями та навичками у сфері логістики, сприятиме підвищенню загальної конкурентоспроможності національної економіки.The article summarizes the evolution of forms of state regulation in the logistics sphere. The architecture of the system of state regulation in logistics involves a structured and complex approach to the management of logistics processes at the state level. It includes several main components that interact to ensure the efficient functioning of the logistics services market. The study of the architecture of logistics systems makes it possible to clearly define their structure and functional relationships, which significantly affects the effectiveness of material flow management. Micrologistics, metallogistics, mesologistics, macrologistics and global logistics systems have their own peculiarities of state regulation. The global logistics system is an integrated network that ensures the efficient movement of goods at the international level, supporting sustainable development and competitiveness. State regulation of logistics in Ukraine is carried out through direct and indirect forms, each of which has its own characteristics and advantages. The balance between state control and market freedom is key to effective regulation of logistics. Direct and indirect regulation can be used together to achieve optimal results, taking into account the historical context and specific needs of the country. The implementation of digital technologies and innovations is an important element of modern state regulation of logistics services. Digitization, in particular the creation of a state logistics blockchain platform (DLBP), can significantly increase the transparency, efficiency and security of logistics operations at the national level. DLBP unites various participants in the logistics process, providing up-to-date data exchange and automation of business processes, which reduces bureaucratic barriers, reduces paperwork, optimizes routes and resources, and also contributes to reducing costs and delays. Research results indicate that the development of a scientific research base in the field of logistics can provide a scientific basis for effective supply chain management models. Investment in education and personnel training for the logistics industry is another important element of successful government regulation. The formation of a professional community that possesses modern knowledge and skills in the field of logistics will contribute to increasing the overall competitiveness of the national economy.ukдержавне регулюванняархітектоніка системилогістикалогістична сфералогістичне регулюванняstate regulationsystem architecturelogisticslogistics spherelogistics regulationЕволюція форм державного регулювання в логістичній сферіEvolution of forms of state regulation in the logistics sphereArticlehttps://doi.org/10.20998/2313-8890.2024.06.08https://orcid.org/0009-0006-2380-314Xhttps://orcid.org/0009-0005-9110-5055