Сорока, Костянтин ОлексійовичЛичов, Дмитро Олександрович2018-01-252018-01-252017Сорока К. О. Підвищення ефективності експлуатації засобів електротранспорту за рахунок керування і оптимізації швидкісних режимів руху / К. О. Сорока, Д. О. Личов // Вестник Национального технического университета "Харьковский политехнический институт" = Bulletin of National Technical University "Kharkiv Polytechnic Institute" : [cб. науч. тр.]. – Харьков, 2017. – Вып. 27 (1249) : Проблемы автоматизированного электропривода. Теория и практика. Силовая электроника и энергоэффективность = Problems of Automated Electrodrivs. Theory and Practice. Power Electronics and Energy Efficiency : темат. вып. – С. 289-293.https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/34119В статті розглянуто питання енергозбереження під час експлуатації наземного міського електричного транспорту. Показано, що відсутність лічильників електроенергії на транспортних засобах, не дозволяє визначити, з потрібною точністю, напрямки витрат електроенергії та їх величину. Створено математичну модель динаміки руху транспортних засобів та розрахунку витрат електроенергії на перевезення пасажирів. Виконано моделювання режимів руху і показано, що вибір оптимального режиму руху може призвести до зменшення затрат на 10-45% залежно від маршруту та транспортної ситуації під час руху. Запропоновано проект системи автоматизованого вибору швидкісних режимів руху транспортного засобу та автоматизованої систему обліку витрат електроенергії, на яку отримано державний патент України. Економія електроенергії реалізується шляхом оптимізації швидкісних режимів руху транспортних засобів.The article considers energy saving issues in the operation of land-based urban electric transport. It is shown that the lack of electricity meters on vehicles does not allow to determine, with the required accuracy, the directions of electricity consumption and their magnitude. A mathematical model of the dynamics of the movement of vehicles and the calculation of electricity costs for the transportation of passengers was created. Modeling of traf-fic modes is performed and it is shown that the choice of the optimal driving mode can lead to a 10-45% cost reduction, depending on the route and traffic situation during the movement. The project of the system of automated selection of high-speed modes of vehicle movement and automated system of energy consumption accounting, for which the state patent of Ukraine was received, is proposed. Energy saving is realized by optimizing the high-speed modes of vehicle traffic.ukміський електричний транспорттрамвайтролейбуселектрична тягашвидкісний режим рухуматематичне моделюванняGPS навігаціяcity electric transporttramtrolleyelectric tractionoperational efficiencyelectric drive controlhigh-speed mode of motionoptimizationmathematical modelingGPS navigationПідвищення ефективності експлуатації засобів електротранспорту за рахунок керування і оптимізації швидкісних режимів рухуImproving the efficiency of electric use by management and optimization speeds movementArticle