Шайда, Віктор ПетровичЮр'єва, Олена Юріївна2023-07-022023-07-022023Шайда В. П. Застосування гібридного збудження в двигуні постійного струму для привода транспортних валків у металургійній промисловості / В. П. Шайда, О. Ю. Юр'єва // Вісник Національного технічного університету "ХПІ". Сер. : Проблеми удосконалювання електричних машин і апаратів. Теорія і практика = Bulletin of the National Technical University "KhPI". Ser. : Problems of electrical machines and apparatus perfection. Theory and practice : зб. наук. пр. – Харків : НТУ "ХПІ", 2023. – № 1 (9). – С. 52-59.https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/66790Переваги, що надає застосування гібридного збудження, замість традиційного електромагнітного, спонукало авторів на оцінку можливості його застосування для двигунів постійного струму середньої потужності. Дослідження виконувалося з використанням математичного моделювання магнітного поля двигуна постійного струму типу Д812М, призначеного для привода транспортних валків. Умовою дослідження було збереження незмінними габаритів двигуна, його обмоток збудження та додаткових полюсів. Для розрахунків магнітного поля використовувалася програма FEMM, що базується на методі скінченних елементів. Проаналізовано вплив місця розташування постійного магніту на осерді головного полюса на величину магнітного потоку збудження, що ним наводиться. Встановлено, що застосування гібридного збудження дозволяє підвищити магнітний потік збудження на 11 %. При цьому зменшується струмове навантаження обмотки збудження та зменшуються електричні втрати на збудження. Найкращим варіантом розташування постійного магніту, за критерієм максимуму магнітного потоку збудження, є його розташування на полюсному наконечнику осердя головного полюса уздовж повітряного проміжку. Отримані результати дозволять проєктувальникам двигунів постійного струму з гібридним збудженням уникнути хибних рішень при подальшому дослідженні та розробці вказаних двигунів.Purpose. To determine the effectiveness of the application of hybrid excitation for DC motors of medium power. Estimate the influence of the location of the permanent magnet of the main pole core on the magnitude of the magnetic flux created by it. Methodology. The classical theory of electric machines, the calculation of the magnetic field by the finite element method and analytical comparison were used to conduct the research. Results. The feasibility of using hybrid excitation for DC motors of medium power has been confirmed. The use of hybrid excitation in an experimental direct current motor made it possible to increase the excitation magnetic flux by 11%. This will make it possible to reduce the current load of the excitation winding, increase the reliability of the motor and reduce electrical losses on the excitation. The optimal location of the permanent magnet, according to the criterion of the maximum magnetic excitation flux, is its location at the main pole shoe along the air gap. Originality. The difference between the conducted research and others is that the condition of the research was to keep the dimensions of its motor, the excitation winding and the interpoles winding unchanged. Practical value. The obtained results will allow the designers of dc motors with hybrid excitation to avoid wrong decisions during further research and development of these motors.ukдвигун постійного струму середньої потужностігібридне збудженняметод скінченних елементівпостійні магніти Nd-FeBрозташування магнітів на осерді головного полюсамагнітний потік збудженняmedium power direct current motorhybrid excitationfinite element methodNd-Fe-B permanent magnetsplacement of magnets on the core of the main polemagnetic excitation fluxЗастосування гібридного збудження в двигуні постійного струму для привода транспортних валків у металургійній промисловостіApplication of hybrid excitation in a dc motor for drive of transport rolls in metallurgical industryArticledoi.org/10.20998/2079-3944.2023.1.08https://orcid.org/0000-0002-4281-5545https://orcid.org/0000-0002-4156-8087