Уберман, В. І.Васьковець, Людмила Антонівна2024-05-092024-05-092022Уберман В. І. Адаптація українського правового регулювання скидання забруднювальних речовин до екологічного законодавства ЄС / Уберман В. І., Васьковець Л. А. // Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія : Право. – 2022. – Вип. 71. – С. 197-202.https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/77073Досліджується проблема адаптації українського правового регулювання скидання (РС) забруднювальних речовин (ЗР) з точкових джерел у поверхневі води до екологічного законодавства ЄС. Аналізуються вимоги водної політики України до РСЗР, як шляху правового забезпечення доброго хімічного стану та якості вод. Зазначається, що адаптація має ґрунтуватися на порівняльних дослідженнях правових механізмів лімітаційного регулювання у складі: інститутів екологічного законодавства ЄС: водних послуг, регулювання впливу промислової діяльності, інтегрованого управління за басейновим принципом, та інститутів спеціального водокористування і екологічної безпеки водного законодавства України. Виявлено, що головною проблемою адаптації є відмінність базових еколого-політичних принципів підінститутів РСЗР. Українське РСЗР ґрунтується на застарілому принципі «emission – immission» ЗР, який передбачає господарське використання властивості асимілювальної спроможності (АС) ділянок водних об’єктів у всіх випадках лімітаційного регулювання. Європейське регулювання здійснюється за комбінованим підходом і засновано на сучасних принципах «обережності» та «ліквідації шкоди довкіллю в першу чергу у його джерелі», а використання АС дозволяється як виняток лише щодо пріоритетних ЗР в окремих випадках. Визначається шлях та пропонуються зміни українського водного законодавства, які забезпечують адаптацію його РСЗР до європейського відповідника. Адаптацію можна виконати доповненнями та змінами Водного кодексу України (ВКУ), які перш за все стосуються поняттєво-категоріального апарату ВКУ та використання європейських термінів. Також у ВКУ необхідно змінити регулятивні норми у 9-и статтях та додати 4 нових статті. Для конкретизації нових вимог слід розробити та змінити 11 підзаконних нормативно-правових актів, половина з яких належить до завдань Кабінету Міністрів України. Запропонованими змінами створюється весь ланцюг еколого-правового регулювального впливу на скидання ЗР.The problem of adaptation of the Ukrainian legal regulation of discharges of pollutants (RDP) from point sources into surface waters to the EU environmental legislation investigates. The requirements of Ukraine’s water policy to the RDP as a way to ensure good chemical status and water quality considered. It is noted that the adaptation should be based on RDP comparative studies of legal mechanisms of limitation regulation con sisting of institutes of EU environmental legislation: water services, industrial impact regulation, integrated basin management, and institutes of water legislation of Ukraine: special water use and environmental safety. It was found that the main problem of adaptation is the diffrence between the basic environmental and political principles of the sub-institutions of the RDP. The Ukrainian RDP is based on the outdated principle of “emission - immission” for pollutants (P), which provides the economic use of the property of assimilative capacity (AC) of water bodies in all cases of limiting regulation. European regulation is carried out according to a combined approach and is based on modern principles of “precaution” and “elimination of environmental damage primarily in its source”, and the usage of AC is allowed as an exception only for priority P in some cases. The path is determined and changes are proposed to the Ukrainian water legislation that ensure the adaptation of its RDP to the European counterpart. Fast adaptation can be done by alters to the Water Code of Ukraine (WCU), which primarily consist in changes in the conceptual and categorical apparatus of the WCU and in inclusion of European terms. It is need also to change the regulatory norms in some sections of the WCU. To specify the proposed requirements some bylaws should be altered and developed. One-half of such bylaws belongs to the powers of the Cabinet of Ministers of Ukraine. The proposed changes create the completed chain of environmental and legal regulatory impact on discharging of P.ukекологічне законодавствоправове регулювання якості водивимоги до скидання забруднювальних речовинекологічне законодавство ЄСпорівняльне правоUkraine environmental legislationlegal regulation of water qualityrequirements for the discharge of pollutantsUkraine and EU water quality standardsEU environmental legislationАдаптація українського правового регулювання скидання забруднювальних речовин до екологічного законодавства ЄСAdaptation of ukrainian legal regulation of discharge of pollutants to EU environmental legislationArticlehttps://doi.org/10.24144/2307-3322.2022.71.33https://orcid.org/0000-0002-2807-7937https://orcid.org/0000-0002-7373-7113