Грицук, Ігор ВалерійовичПогорлецький, Дмитро СергійовичПолив'янчук, Андрій ПавловичЧерненко, Валентина ВолодимирівнаПоліщук, Олександр Володимирович2023-10-162023-10-162023Особливості методу визначення витрати палива та викидів шкідливих речовин двигунів транспортних засобів з системами подачі бензину і газу (двигун з системами подачі бензину і зрідженого нафтового газу) / І. В. Грицук, Д. С. Погорлецький, А. П. Полив'янчук, І. В. Худяков, В. В. Черненко, О. В. Поліщук // Двигуни внутрішнього згоряння = Internal Combustion Engines. – 2023. – № 2. – С. 45-53.https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/69838Застосування системи теплової підготовки транспортного двигуна на основі теплового акумулятора фазового переходу дозволяє суттєво знизити витрати палива та викидів шкідливих речовин. В той же час використання систем теплової підготовки для транспортних засобів, працюючих на бензині і зрідженому нафтовому газі, і оцінювання витрати палива та викидів шкідливих речовин в умовах експлуатації не проводилось. В статті розглядаються особливості формування методу визначення витрати палива та викидів шкідливих речовин двигунів транспортних засобів з системами подачі бензину і газу, які оснащені системою теплової підготовки з використанням теплового акумулятора фазового переходу. Виконаний аналіз методів оцінювання витрати палива та викидів шкідливих речовин двигунів з урахуванням формування в умовах експлуатації теплової підготовки. Розроблений алгоритм визначення та оцінювання окремих критеріїв забезпечення в умовах експлуатації теплової підготовки транспортного двигуна. Удосконалено метод розрахунку витрати палива і викидів шкідливих речовин у відпрацьованих газах транспортних засобів з двигунами, переобладнаними для роботи на газовому паливі, оснащені тепловим акумулятором фазового переходу, саме в процесах передпускової і післяпускової теплової підготовки. В результаті реалізації розробленого методу визначення витрати палива та викидів шкідливих речовин двигунів транспортних засобів з системами подачі бензину і газу підтверджено можливість визначення суттєвого зниження в умовах експлуатації часових параметрів теплової підготовки (прогріву) двигуна транспортного засобу і зниження витрати палива (бензин / газ) на прогрів.The use of a system of thermal preparation of a transport engine based on a thermal battery of a phase transition allows to significantly reduce fuel consumption and emissions of harmful substances. At the same time, the use of thermal training systems for vehicles running on gasoline and liquefied petroleum gas, and the evaluation of fuel consumption and emissions of harmful substances in operating conditions were not carried out. The article examines the peculiarities of the method of determining fuel consumption and emissions of harmful substances of engines of vehicles with gasoline and gas supply systems, which are equipped with a thermal preparation system with a phase transition thermal accumulator. The analysis of methods for estimating fuel consumption and emissions of harmful substances of engines, taking into account the formation in the operating conditions of thermal preparation, was performed. An algorithm for determining and evaluating individual criteria for ensuring the thermal preparation of a transport engine in operating conditions has been developed. The method of calculating fuel consumption and emissions of harmful substances in the exhaust gases of vehicles with engines converted to work on gas fuel, equipped with a phase transition heat accumulator, specifically in the processes of pre-startup and post-startup thermal preparation, has been improved. As a result of the implementation of the developed method for determining the fuel consumption and emissions of harmful substances of vehicle engines with gasoline and gas supply systems, the possibility of determining a significant reduction in the operating conditions of the time parameters of the thermal preparation (warm-up) of the vehicle engine and reducing the fuel consumption (gasoline / gas) for warm-up was confirmed.ukавтомобільний двигунсистема подачі паливабензинзріджений нафтовий газметодвитрата паливавикиди шкідливих речовинautomobile enginefuel supply systemgasolineliquefied petroleum gasmethodfuel consumptionemissions of harmful substancesОсобливості методу визначення витрати палива та викидів шкідливих речовин двигунів транспортних засобів з системами подачі бензину і газу (двигун з системами подачі бензину і зрідженого нафтового газу)Features of the method for determining fuel consumption and emissions of harmful substances of vehicle engines with gasoline and gas supply systems (engines with gasoline and liquefied petroleum gas supply systems)Articledoi.org/10.20998/0419-8719.2023.2.06https://orcid.org/0000-0001-7065-6820https://orcid.org/0000-0002-1256-8053https://orcid.org/0000-0002-8900-7879https://orcid.org/0000-0003-2013-7058https://orcid.org/0000-0001-7369-0485