Назаров, Владимир ИвановичНазаров, Александр ИвановичНазаров, Иван АлександровичАбрамов, Дмитрий ВладимировичТимченко, Алексей Игоревич2016-12-262016-12-262016Математическое моделирование бортового распределения тормозной силы при торможении легковых автомобилей в эксплуатационных условиях с учетом аэродинамического сопротивления движению / В. И. Назаров [и др.] // Вісник Нац. техн. ун-ту "ХПІ" : зб. наук. пр. Темат. вип. : Математичне моделювання в техніці та технологіях = Bulletin of National Technical University "KhPI" : coll. of sci. papers. Ser. : Mathematical modeling in engineering and technologies. – Харків : НТУ "ХПІ", 2016. – № 16 (1188). – С. 59-66.https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/25742Предложена математическая модель экстренного торможения легкового автомобиля в эксплуатационных условиях с учетом аэродинамического сопротивления, на основании которой получены аналитические зависимости распределения тормозных сил между колесами различных бортов. На примере легковых автомобилей Lanos, Lada Priora, Chevrolet Aveo, Forza рассмотрена работа созданного алгоритма, приведены результаты работы компьютерной программы и анализ полученных данных расчетного эксперимента. Проанализированы перспективы дальнейших исследований.A mathematical model of emergency braking of a vehicle in operational environment taking into account aerodynamic drag is presented. Based on the model analytical dependences of the distribution of braking forces between the wheels of different vehicle sides are obtained. Using the dependency ratios the dynamic changes of normal reactions and board unevenness of brake forces during emergency braking of the vehicle are obtained. It is possible to eliminate the uneven distribution of the brake force on the vehicle wheels by installing brake actuators, comprising regulators of brake forces and hydraulic feedback from the front end suspension and providing either side or combined braking actuator circuit. We demonstrate the created algorithm on the example of the Lanos, Lada Priora, Chevrolet Aveo, Forza vehicles; the results of the computer simulation are given and the experimental data are analyzed. Also the prospects for future research are studied.ruдорожные условияэкстренное торможениетормозные свойствабортовая неравномерностьтормозной приводcarbrake force board distributionoperating conditionsМатематическое моделирование бортового распределения тормозной силы при торможении легковых автомобилей в эксплуатационных условиях с учетом аэродинамического сопротивления движениюMathematical modeling of board distribution of braking force during braking of vehicles in operational conditions, taking into account aerodynamic dragArticle