Олексенко, Вячеслав Михайлович2024-03-082024-03-082024Олексенко В. М. Еволюція педагогічного процесу: пріоритет самостійної роботи щодо вищої математики [Електронний ресурс] / Олексенко В. М. // Вісник науки та освіти. Сер.: Педагогіка = Bulletin of Science and Education. Ser.: Pedagogy : електронний журнал. – 2024. – Вип. 2 (20). – С. 1044–1053.https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/75205Сучасні складні умови життя, які унеможливлюють відвідування студентами навчальних занять, глобальні трансформації в освіті, нові питання, які висунуті суспільством, стан економіки України актуалізують проблему організації самостійної роботи студентів в аспекті удосконалення математичної підготовки фахівців у технічних вищих навчальних закладах. На основі аналізу результатів відомих публікацій і власного дослідження встановлено необхідність перегляду педагогічного процесу математичної підготовки майбутніх інженерів. Доведено потребу змінити роль і організацію самостійної роботи під час вивчення вищої математики в умовах обмеженого доступу до навчальних ресурсів і перманентних трансформацій життєвих обставин. Розкрито новий підхід до організації самостійної роботи студентів під час вивчення вищої математики у технічних вищих навчальних закладах. Аргументовано запропоновано відвести провідну роль самостійній роботі і студактивним заняттям, а не лекціям чи практичним заняттям. Рекомендовано едукаційний процес здійснювати за дослідженою нами студактивною педагогічною технологією. Обґрунтовано потребу розроблення інноваційного навчально-методичного забезпечення для майбутніх інженерів. Висвітлено особливості створеної нами моделі підручника, який передбачає подолання традиційного формату лекційно-практичних занять та фокусується на наданні студентам необхідних інструментів для самостійного оволодіння вищою математикою. Підкреслено, що підручник, окрім загальноприйнятих функцій, виконує функцію викладача і забезпечує засвоєння навчального матеріалу завдяки мультимедійним та комп’ютерним програмам і вбудованим інтерактивним технологіям.Difficult current living conditions that make it impossible for students to attend classes, global transformations in education, new issues put forward by the society and the economy state of Ukraine actualise the problem of organising students` independent work in the aspect of improving mathematical training of specialists in technical higher educational institutions. The need to revise the pedagogical process of mathematical training of future engineers has been established on the grounds of the results analysis of well-known publications and our own research. The necessity to change the role and organisation of independent work by studying higher mathematics in conditions of limited access to educational resources and permanent transformations of life circumstances is proved. A new approach to organisation of students` independent work by studying higher mathematics in technical higher educational institutions is revealed. It is reasonably proposed to give the leading role to independent work and studactive classes, rather than lectures or practical classes. It is recommended to carry out the educational proces according to the studactive pedagogical technology studied by us. The need to develop innovative educational and methodological support for future engineers is substantiated. The peculiarities of the textbook model created by us, that provides for overcoming the traditional format of lectures and practical classes and focuses on giving students the necessary tools for independent mastery of higher mathematics, are highlighted. It is emphasised that the textbook, in addition to the generally accepted functions, performs the function of a teacher and ensures assimilation of educational material thanks to multimedia and computer programmes as well as built in interactive technologies.ukпедагогічний процессамостійна роботастудактивне заняттявища математиканавчально-методичне забезпеченнямайбутній інженерpedagogical processindependent workstudactive classeshigher mathematicseducational and methodological supportfuture engineerЕволюція педагогічного процесу: пріоритет самостійної роботи щодо вищої математикиEvolution of pedagogical process: priority of independent work by studying higher mathematicsArticlehttps://doi.org/10.52058/2786-6165-2024-2(20)-1044-1053https://orcid.org/0000-0002-1798-8970