Haidar, NataliiaZavolodko, GannaPustovoitov, Pavlo2022-06-152022-06-152022Haidar N. Process of 3D printing in online education / N. Haidar, G. Zavolodko, P. Pustovoitov // Сучасні інформаційні системи = Advanced Information Systems. – 2022. – Т. 6, № 1. – С. 114-117.https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/57251The subject of the review is methodology of the subsystem verification and printing 3D-model online learning system mixed type. To do this, a review of analogues, technologies, stages of printing were identified. Due to the development of technology, the educational process is being transformed. Education uses blended learning, part of which is distance learning. The object of research is use of additive technologies, which can make the learning process more motivating. Thus, if in distance education there is an opportunity to develop a 3D-model online, check it for fidelity, send the model to print, it optimizes the learning process. The aim is to design with IP topics that uses the additive technologies in the educational process. Methods used: IDEF-diagram describing the function of the system; authentication rules, verification of 3D-models, sending the model to print, selecting a device online, and basic screen forms. Conclusions. The development of innovative thinking in higher education students should become a priority of modern higher education, and the introduction of new elements in modern education is inevitable. And given the development of 3D-printing technologies, additive technologies are the most promising for the use of visualization in online and mixed teaching.Предметом огляду є методологія побудови підсистеми друку 3D-моделі системи онлайн-навчання змішаного типу. Для цього було визначено огляд аналогів, технологій, етапів друку. Завдяки розвитку технологій навчальний процес трансформується. В освіті використовується змішане навчання, частиною якого є дистанційне навчання. Об'єктом дослідження є використання адитивних технологій, які можуть зробити процес навчання більш мотивованим. Таким чином, якщо в дистанційній освіті є можливість розробити 3D-модель онлайн, перевірити її на вірність, відправити модель на друк, це оптимізує процес навчання. Метою є розробка з IP-тем, що використовує адитивні технології в навчальному процесі. Використані методи: IDEF- діаграма, що описує функцію системи; правила аутентифікації, перевірка 3D-моделей, відправка моделі на друк, вибір пристрою в режимі онлайн та основні екранні форми. Висновки. Розвиток інноваційного мислення у студентів вищих навчальних закладів має стати пріоритетом сучасної вищої освіти, а впровадження нових елементів у сучасну освіту є неминучим. А враховуючи розвиток технологій 3D-друку, адитивні технології є найбільш перспективними для використання візуалізації в онлайн- та змішаному навчанні.enadditive technologiesblended learning3d-model3d-printingrules databasedatabaseадитивні технологіїзмішане навчання3d-модель3d-друкбаза даних правилбаза данихProcess of 3D printing in online educationПроцес 3D друку в онлайн-освітиArticledoi.org/10.20998/2522-9052.2022.1.18https://orcid.org/0000-0001-8292-7632https://orcid.org/0000-0003-0000-8910https://orcid.org/0000-0003-3884-0200