Пономарьов, Олександр СеменовичЧеботарьов, Микола Корнійович2015-11-122015-11-122014Пономарьов О. С. Професіоналізм і відповідальність як чинники адаптивного управління в педагогіці / О. С. Пономарьов, М. К. Чеботарьов // Теорія і практика управління соціальними системами: філософія, психологія, педагогіка, соціологія. – 2014. – № 4. – С. 69-78.https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/18113Проаналізовано сутність феномену адаптивного управління, стан його досліджень і застосування в педагогіці. Обґрунтовано необхідність у його застосуванні в умовах становлення інноваційного типу світового розвитку. Виявлено недостатньо висвітлені аспекти проблем адаптивного управління в системі освіти. Показано, що сьогодні недостатня увага приділяється застосуванню принципів адаптивного управління у вищій школі. Крім того, має місце певне нехтування визначенням взаємозв’язку між адаптивним управлінням, формуванням професійної й соціальної компетентності майбутнього фахівця та прищепленням йому почуття особистої відповідальності як за безпосередні результати його професійної діяльності, так і за їх можливі віддалені наслідки. Успішне ж розв’язання завдань з поєднання адаптивного підходу з високим професіоналізмом та відповідальністю потребує належного рівня педагогічної майстерності і культури викладача.The essence of the phenomenon of adaptive management, the state of its research and application in teaching are analyzed. The necessity and feasibility of its application in the conditions of an innovative type of world development are justified. Inadequate lighting in publications aspects of adaptive management in the education system is identified. Shown, in particular, that insufficient attention is paid today to apply the principles of adaptive management in higher education. In addition, there is a neglect of how the relationship between the adaptive control, the formation of professional and social competence of the future specialist and instil in them a sense of personal responsibility both for the immediate results of his professional activities and their possible long-term consequences. Successful as the tasks of compound adaptive approach with high professionalism and responsibility requires an adequate level of pedagogical skills and culture of the teacher.ukсистема освітивища школапрофесійна компетентністьсоціальна компетентністьпедагогічні технологіїadaptive managementeducationeducation systemhigh schoolresponsibilityteaching processteaching technologiesПрофесіоналізм і відповідальність як чинники адаптивного управління в педагогіціProfessionalism and responsibility as factors of adaptive management in pedagogicsArticle