Ластівка, Іван ОлексійовичДорошенко, Катерина ВікторівнаТерещенко, Юрій Юрійович2016-05-302016-05-302016Ластівка І. О. Розрахункове дослідження газодинамічного впливу на течію в решітках аеродинамічних профілів / І. О. Ластівка, К. В. Дорошенко, Ю. Ю. Терещенко // Вісник Нац. техн. ун-ту "ХПІ" : зб. наук. пр. Темат. вип. : Нові рішення в сучасних технологіях = Bulletin of National Technical University "KhPI" : coll. of sci. papers. Ser. : New solutions in modern technologies. – Харків : НТУ "ХПІ", 2016. – № 12 (1184). – С. 38-46.https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/21819Проведено розрахункове дослідження течії в решітках аеродинамічних профілів компресорів газотурбінних двигунів з газодинамічним впливом на аеродинамічні сліди за вихідними кромками вхідного напрямного апарата, представлено узагальнені результати розрахункового дослідження у вигляді залежностей ступенів нерівномірності потоку від інтенсивності газодинамічного впливу на течію в широкому діапазоні зміни чисел Рейнольдса при фіксованих значеннях чисел Маха, відстанях від вихідних кромок та варіантах розміщення щілин для видуву додаткової маси повітря.A computational study of flow in lattices of airfoils of compressor of gas turbine engines with gas-dynamic effect on the aerodynamic traces behind outbound edges of input directing device was conducted. Summarized results of computational study in the form of dependency of levels of unevenness of flow from the intensity of gas-dynamic effect on the flow in a wide range of Reynolds numbers at fixed Mach numbers, the distances from the outbound edges and options for placement of slits for blowing additional air mass were presented. Using the results of computational study and comparative analysis with the results of some wellknown experimental studies the data about the aerodynamic structure of the aerodynamic traces behind the axial compressor stator elements with the gas-dynamic effect on it were received and the efficiency of the gas-dynamic effect on the aerodynamic traces to improve the parameters and characteristics of the compressor elements of gas turbine engines was determined. Established that gasdynamic effect on the flow in lattices of aerodynamic profiles is characterized by uneven flow reduction to minimum values of in a range of intensity values of blowing more air mass in the boundary layer. For Mach numbers of 0.15 – 0.45 at low, compared to the profile chord, distance from the original edge are actually centered on the axis of the trace. With increase of subsonic speeds and higher values of Reynolds numbers the opposite effect is observed – level unevenness of the flow begins to increase.ukпримежевий шарнерівномірність потокуаеродинамічні слідиaerodynamic profilesboundary layerflow unevennessaerodynamic tracesРозрахункове дослідження газодинамічного впливу на течію в решітках аеродинамічних профілівComputational study of gas dynamic influence on the flow in lattice of airfoilsArticle10.20998/2413-4295.2016.12.31