Дольська, Ольга Олексіївна2016-04-062016-04-062015Дольська О. О. Домінанти третьої інтелектуальної революції та завдання сучасної освіти / О. О. Дольська // Versus. – 2015. – № 1 (5). – С. 37-43.https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/20713У центрі уваги - розмова про інтелектуальні революції людства. Автор окреслює деякі основні напрями розвитку практичної діяльності в сучасному освітньому просторі. Кожен з них опосередковано або прямо грунтується на футурологічних прогнозах.In the centre of attention there is a talk about intellectual revolutions of mankind. Reflections of the author embrace various research that help generalized and integral study of the processes that either directly or indirectly affect the intellectual and cognitive changes. Within eyeshot,along with a new scientific paradigm, there are findings and research of modern futurologists. The whole complex of various innovations creates a complete foundation for a new intellectual revolution. Therefore, educators ought to introduce changes in the field of education and follow its innovations. The author outlines some basic directions of practical activity development in modern educational space. Each of them either indirectly or directly is based on the futuristic forecast.ukінтелектуальна революціянаповнення дисципліниавтодидактикалідерствоintellectual revolutionfuture of humanityeducational technologycontent load of subjectsautodidacticsleadershipДомінанти третьої інтелектуальної революції та завдання сучасної освітиDominants of the third intellectual revolution and tasks of modern educationArticle