Голенко, Костянтин ЕдуардовичВойчишин, Юрій ІвановичЯковенко, Євгенія ІгорівнаГорбай, Орест ЗеноновичРудик, Олександр Юхимович2023-03-212023-03-212022Аналіз впливу різних типів компоновки кузовів автобусів на особливості формування потоків повітря в умовах вимушеної конвекції салону / К. Е. Голенко, Ю. І. Войчишин, Є. І. Яковенко, О. З. Горбай, О. Ю. Рудик // Вісник Національного технічного університету "ХПІ". Сер. : Автомобіле- та тракторобудування = Bulletin of the National Technical University "KhPI". Ser. : Automobile and Tractor Construction : зб. наук. пр. – Харків : НТУ "ХПІ", 2022. – № 1. – С. 3-13.https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/63523В роботі запропонований аналіз впливу п'яти видів компоновки кузовів міських автобусів на формування потоків повітря в салоні, згенерованих вентилятором мотовідсіку в умовах вимушеної конвекції. Авторами проведено три типи випробувань з різними крайовими умовами у розрахунковому модулі ANSYS Fluent: вхідною швидкість потоків від вентилятора мотовідсіку, температурою потоків та середовища, внутрішньою та зовнішньою конвекцією. За результатами імітації натурних випробувань встановлено, що найбільш ефективним є варіант компоновки автобуса з розташуванням двигуна горизонтально у задньому звисі.The paper proposes the influence analysis of five types of city bus body layouts on the air flows formation in the cabin, generated by the motor compartment fan under conditions of forced convection. The authors conducted three types of tests with different boundary conditions in the finite element calculation module of ANSYS Fluent: the input velocity of the flows from the motor compartment fan, the temperature of the flows and the environment, internal and external convection. According to the results of simulated field tests, it was established that the most effective is the layout of the bus with the engine located horizontally in the rear overhang. Such a layout is relatively expensive from the point of view of production, because it requires the installation of the opposite type of "boxer" engine in most cases, which is characterized by a higher cost, complexity of maintenance and is less common in contrast to V-type internal combustion engine schemes. However, air circulation occurs throughout the cabin the most effectively in this layout scheme, taking into account the driver's cabin and other locations. Layouts with central positioning of the engine (vertical and horizontal) also deserve attention – they ensure a symmetrical distribution of air in the front and rear of the bus body, which can be especially relevant in the cold period of the year.ukсалонкомпонуваннятемпературашвидкість повітрятемпературна картаконвекціякомпоновкаміський автобуссалон автобусувентиляціямікрокліматinteriorlayouttemperatureair speedtemperature mapconvectionlayoutcity busbus interiorventilationmicroclimateАналіз впливу різних типів компоновки кузовів автобусів на особливості формування потоків повітря в умовах вимушеної конвекції салонуInfluence analysis of the different types bus body composition on the characteristics of the air flows formation in conditions of forced cabin convectionArticledoi.org/10.20998/2078-6840.2022.1.01https://orcid.org/0000-0001-9065-5649https://orcid.org/0000-0002-0915-5637https://orcid.org/0000-0002-6937-1366https://orcid.org/0000-0002-6140-4573https://orcid.org/0000-0001-7004-0567