Дубініна, Оксана Миколаївна2020-07-202020-07-202014Дубініна О. М. Інформаційно-комунікаційні технології навчання в математичній підготовці інженерів-програмістів / О. М. Дубініна // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : зб. наук. пр. / гол. ред. Т. І. Сущенко ; Класич. приват. ун-т. – Запоріжжя : КПУ, 2014. – Вип. 37 (90). – С. 164-170.https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/47454У статті обґрунтовано доцільність і нагальну необхідність роботи студентів з опанування різноманітних інформаційно-комунікаційних технологій у процесі формування їх математичної культури, що передбачає поглиблене вивчення нових технологій для супроводу математичної підготовки, що одночасно надає професійно необхідний досвід майбутнім інженерам. Виконане дослідження практичного досвіду підготовки фахівців для ІТ-індустрії дало змогу виокремити основні дидактичні принципи, на яких ґрунтується застосування інформаційно-комунікаційних технологій у процесі формування математичної культури студентів за напрямом підготовки "Програмна інженерія". Основну увагу приділено перевагам застосування систем комп'ютерної математики, технологіям мобільного навчання, інтерактивного спілкування у мережі, проблемам, які виникають при цьому в навчальному процесі.In the article is explained the feasibility and urgent need of the students in the learning of a variety of information and communication technologies (ICT) in the formation of mathematical culture that provides an in-depth study or familiarity with new technologies needed to support mathematical training, which also provides the necessary professional experience for future engineers. This study practices training for IT industry allowed to distinguish didactic principles underlying the use of information and communication technologies in the process of mathematical culture of the students in the branch of "Software Engineering". Specified advantages and disadvantages ICT of learning by mastering cycle mathematical disciplines by future software development engineers. Pointed out didactic opportunities and especially the use of ICT technologies that efficiently used in the process of mathematical culture of future engineers for its efficiency and intensification. Main attention is paid to the benefits of the use of computer mathematics, technology of mobile learning, interactive communication in the network, problems that arise with the educational process. Extensive use of ICT in the educational process in the mathematical training of students in "Software Engineering" is purely a specific influence on the formation of axiologicaly motivational component above the designated culture, as for any and all ICT it is needed to create software, namely the creation of software products and its support current students will be engaged throughout the professional career. The fact that only scientific and mathematical activity requires huge amount of software products, demonstrates the immensity students apply their professional capabilities, urgent demand in today’s job market, encouraging them to thoroughly examine not only the discipline of mathematical cycle, but all the others.ukматематична культурамобільне навчанняпрограмна інженеріякомп'ютерна математикасистемиICT learningmathematical culturetechnologymobile learningsystems of computer mathematicsІнформаційно-комунікаційні технології навчання в математичній підготовці інженерів-програмістівLearning in mathematical training of software engineersArticle