Тимофеєва, Ларіса АндріївнаВолошина, Людмила ВолодимирівнаТимофєєв, Сергій СергійовичВолошин, Дмитро ІгоровичКолесник, Максим Анатолійович2022-09-152022-09-152022Модифікація поверхні деталей машин і механізмів в умовах тертя та зношування / Л. А. Тимофеєва, Л. В. Волошина, С. С. Тимофєєв, Д. І. Волошин, М. А. Колесник // Вісник Національного технічного університету "ХПІ". Сер. : Технології в машинобудуванні : зб. наук. пр. = Bulletin of the National Technical University "KhPI". Ser. : Techniques in a machine industry : col. of sci. papers. – Харків : НТУ "ХПІ", 2022. – № 2 (6). – С. 104-109.https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/58004У роботі отримали подальший розвиток питання модифікації поверхні деталей машин та механізмів, які працюють в умовах тертя та зношування з мастилом та без. Розглянуто питання залежності антифрикційності і фрикційності від особливого стану лише поверхневих шарів деталей тертя. Виявлено, що саме структурні зміни, які відбуваються в повехневому мікрошарі спряжених матеріалів, утворення та руйнування вторинних структур відповідальні за характер вузла тертя. Авторами пропонується створення на поверхні тертя таких захисних покриттів, які мають властивості та механізм дії відповідний вторинним структурам аби мати можливість керувати явищами антифрикційності та фракційності в зоні тертя спряжених деталей. Поставлена мета дослідження досягається обробкою залізовуглецевих сплавів в середовищі перегрітої пари водних розчинів солей. Вибрано оптимальні параметри технологічного процесу формування покриттів при парооксидуванні. Проведені лабораторні випробування різного хімічного складу утвореного покриття на триботехнічні властивості пари тертя. В ході проведення дослідження автори дійшли висновку, що встановивши якісну та кількісну залежність між складом оксидних покриттів та їх триботехнічними властивостями, можна змінювати тим самим умови вузла тертя від антифрикційності до фрикційності, використовуючи при цьому для виготовлення його деталей ті самі конструкційні матеріали – залізовуглецеві сплави. Таким чином, складні оксиди, які відрізняються за хімічним складом і будовою, що є покриттями на залізовуглецевих сплавах, можуть істотно впливати на термомеханофізичні процеси, які протікають при експлуатації та дозволяють їх реновацію в присутності мастильного матеріалу та без нього. Покриття утворені на поверхні залізовуглецевих сплавів відповідно до умов експлуатації можуть мати як фрикційні та і антифрикційні властивості.The issues of surface modification of machine parts and mechanisms in conditions of friction and wear with and without oil further develops that work. The dependence of antifriction and friction on the special state of only the surface layers of friction parts is considered. It is revealed that the structural changes that occur in the surface microlayer of conjugate materials, the formation and destruction of secondary structures are responsible for the nature of the friction node. The authors propose to create on the friction surface such protective coatings that have properties and mechanism of action corresponding to secondary structures in order to be able to control the phenomena of antifriction and fractionality in the friction zone of conjugate parts. The aim of the study is achieved by processing iron-carbon alloys in the environment of superheated steam of aqueous solutions of salts. The optimal parameters of the technological process of forming coatings during vapor oxidation are selected. Laboratory tests of different chemical composition of the formed coating on the tribotechnical properties of friction steam were carried out. During the study, the authors concluded that by establishing a qualitative and quantitative relationship between the composition of oxide coatings and their tribotechnical properties, it is possible to change the conditions of the friction unit from antifriction to friction, using the same structural materials - ferrocarbon alloys. Thus, complex oxides, which differ in chemical composition and structure, which are coatings on ferrocarbon alloys, can significantly affect the thermomechanophysical processes that occur during operation and allow their renovation in the presence of lubricant and without it. Coatings formed on the surface of ferrocarbon alloys in accordance with the operating conditions can have both friction and antifriction properties.ukантифрикційніфрикційні пари тертяструктура поверхні тертязахисні покриттянасичуюче середовищеводний розчин солейлегуючі елементизносоксидні покриттятриботехнічні властивостіantifrictionfriction pairsfriction surface structureprotective coatingssaturating mediumaqueous salt solutionalloying elementsoxide coatingstribotechnical propertieswearМодифікація поверхні деталей машин і механізмів в умовах тертя та зношуванняSurface modification of machine parts and mechanisms in the conditions of friction and wearArticledoi.org/10.20998/2079-004X.2022.2(6).14https://orcid.org/0000-0001-7210-3760https://orcid.org/0000-0003-2039-111Xhttps://orcid.org/0000-0003-4735-5207https://orcid.org/0000-0001-7630-5467https://orcid.org/0000-0003-7745-4357