Bulgakova, DariaStupnik, Victoriia2024-01-292024-01-292023Bulgakova D. The responsibility assessment in the scenario of driving ai-based vehicles / D. Bulgakova, V. Stupnik // Вісник Національного технічного університету "ХПІ". Сер. : Актуальні проблеми розвитку українського суспільства = Bulletin of the National Technical University "KhPI". Ser. : Actual problems of Ukrainian society development : зб. наук. пр. – Харків : НТУ "ХПІ", 2023. – № 2. – P. 53-63.https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/73448Artificial intelligence (AI) machines can process data independently, but they need human assistance to make decisions and control their behaviour. As AI technology progresses, it becomes difficult for humans to predict the outcome of calculations and inferences, which increases the potential risks associated with its operation. The introduction of AI has revolutionised the automotive industry, especially with the development of self-driving cars. While they offer convenient transportation, accidents may occur, and it's necessary to distinguish whether the AI system has autonomy or not, and in the scenario of an accident, it may be controversial who should be held accountable. Consequently, this article aims to explore the direction of future legislative policy in the event of an accident involving AI with a focus on self-driving cars in the automotive industry. In this regard, the authors propose a solution proportionally to the behaviour assessment of the user and developers respectively, and risk control measures during the development stage underscoring careful planning and management in real-world testing of unmanned vehicles for the integration of AI into daily life. Furthermore, it highlights the uncertainties about appropriate laws to regulate the phenomenon of self-driving vehicles and suggests the importance of complying not only with laws and regulations but also with ethical development and use.Автомобілі зі штучним інтелектом (AI) можуть самостійно обробляти дані, але їм потрібна допомога людини, щоб приймати рішення та контролювати поводження на дорозі. У міру розвитку досліджуваних технології людям стає важко передбачити результати AI систем і висновків, що збільшує потенційні ризики, пов'язані з їх роботою під час водіння. Так, дослідження показало, що впровадження штучного інтелекту зробило революцію в автомобільній промисловості, особливо це стосується автомобілів, які для водіння не потребують водія. Незважаючи на те, що таке впровадження є зручним для користувачів, однак є ризики щодо інцидентів на дорозі з негативними наслідками. Зважаючи на вказане, дослідження спрямоване на з'ясування питання щодо відокремлення відповідальності шляхом надання оцінки тому чи має система штучного інтелекту повну автономність чи ні. Адже в разі аварії може виникнути суперечка, хто повинен нести відповідальність. Таким чином стаття пропонує напрямок для законодавчого врегулювання відповідальності у випадку ДТП та у разі автономного водіння. Тому автори вважають, що відповідальність рекомендована бути пропорційною вині за оцінкою поведінки користувача та розробників автономного автомобіля відповідно, враховуючи- прийняти заходи щодо контролю ризиків. Автори наголошують як на необхідність у ретельному плануванні дизайну та у кінцевому управлінні під час тестування транспортних засобів із влаштованою АІ системою, так і на їх плановій інтеграції у трафік на дорозі. Окрім того, стаття підкреслює невизначеність законодавців у вивченому питанні, тому звертають увагу усіх учасників при поводженні на дорозі про важливість дотримання не лише законів і правил, але й етичного використання автономних транспортних засобів.enstate regulationlegislationself-driving carsintelligent process automation (IPA)algorithmspermissible riskcause-and-effect relationshipethicsдержавне регулюваннязаконодавствоавтономні автомобіліінтелектуальна автоматизація процесу (IPA)алгоритмидопустимий ризикпричинно-наслідковий зв'язокетикаThe responsibility assessment in the scenario of driving ai-based vehiclesОцінка відповідальності за умови керування транспортними засобами зі штучним інтелектомArticledoi.org/10.20998/2227-6890.2023.2.10https://orcid.org/0000-0002-8640-3622https://orcid.org/0009-0006-8953-2477