Бганцев, Валерій МикитовичЛєвтєров, Антон Михайлович2023-10-012023-10-012022Бганцев В. М. Газові двигуни внутрішнього згоряння в системах підвищення ефективності паливних елементів об'єктів великої енергетики / В. М. Бганцев, А. М. Лєвтєров // Двигуни внутрішнього згоряння = Internal Combustion Engines. – 2022. – № 2. – С. 20-24.https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/69399В запропонованій статті аналізується потенціальна можливість підвищення ефективності енергетичного комплексу з газовою турбіною та твердооксидними високотемпературними паливними елементами, до структури якого інтегровано допоміжний поршневий газовий двигун внутрішнього згоряння. Природний газ (метан ) використовується як енергетичний носій. Предметом дослідження є показники робочого процесу допоміжного двигуна при його роботі на сумішевому газовому паливі (монооксид вуглецю ⎼ метан) змінного складу. Дослідження проведені розрахунково-аналітичним методом з використанням спрощеної методики розрахунку робочого циклу поршневого двигуна. Розглядається рішення декількох проблем: утилізація викидів оксиду вуглецю на виході з паливних елементів під час їх прогрівання; забезпечення додаткового джерела електричної енергії для живлення пристроїв конверсії метану та додаткового джерела теплоти для його паро-плазмової конверсії; утилізація оксиду вуглецю та залишків неповної конверсії метану. Розрахункові дослідження показників робочого процесу допоміжного газового двигуна потужністю 100 кВт на сумішевому паливі змінного складу (оксид вуглецю - метан) показують його стабільну роботу при відповідній корекції системи регулювання паливоподачі. Величина ефективного коефіцієнту корисної дії у всьому діапазоні змін складу газової суміші мало змінюється (від 0,369 до 0,380). Його зростання спостерігається зі збільшенням частки метану в сумішевому паливі. Середній ефективний тиск циклу практично не змінюється, а максимальний тиск циклу при роботі двигуна у всьому діапазоні змін у складі суміші становить на рівні 8,0 МПа. Спостерігається невелика зміна максимальної температури зі збільшенням частки метану в паливній суміші ⎼ (від 2117 К до 2048 К). Дослідження засвідчили про ефективність запропонованого способу покращення екологічних та економічних характеристик енергетичного комплексу з паливними елементами, шляхом включення в його структуру допоміжного газового двигуна з мінімально витратною адаптацією для роботи на сумішевому паливі змінного складу.The proposed article analyzes the potential possibility of increasing the efficiency of an energy complex with a gas turbine and solid oxide high-temperature fuel cells, into the structure of which an auxiliary piston gas engine of internal combustion is integrated. Natural gas, methane was used as an energy carrier. The subject of the research is indicators of the working process of the auxiliary engine when it is working on mixed gas fuel (carbon monoxide ⎼ methane) of variable composition. The research was carried out by the computational and analytical method using a simplified method of calculating the working cycle of a piston engine. Solutions to several problems are considered: disposal of carbon monoxide emissions at the exit from fuel cells during their heating; provision of an additional source of electrical energy for powering methane conversion devices and an additional source of heat for its steam-plasma conversion; utilization of carbon monoxide and residues of incomplete methane conversion. Calculation studies of indicators of the working process of an auxiliary gas engine with a capacity of 100 kW on mixed fuel of variable composition (carbon monoxide ⎼ methane) show its stable operation with appropriate correction of the fuel supply regulation system. The effective efficiency coefficient in the entire range of fuel concentration slightly changed (from 0.369 to 0.380). Its growth is observed with an increase in the proportion of methane in the mixed fuel. The average effective pressure of the cycle practically does not change, and the maximum pressure of the cycle during engine operation in the entire range of changes in the composition of the mixture is at the level of 8.0 MPa. Slight change in the maximum temperature with an increase in the concentration of methane in the fuel mixture (from 2117 K to 2048 K) has been noticed. The research testified to the effectiveness of the proposed method of improving the environmental and economic characteristics of the energy complex with fuel cells, by including in its structure an auxiliary gas engine with minimal cost adaptation for operation on mixed fuel of variable composition.ukдопоміжний ДВЗгазова турбінагазова сумішмонооксид вуглецюпаливний елементенергокомплекстоксичністьauxiliary internal combustion enginegas turbineenergy complexfuel cellgas mixturecarbon monoxidetoxicityГазові двигуни внутрішнього згоряння в системах підвищення ефективності паливних елементів об'єктів великої енергетикиInternal combustion gas engines in systems for increasing the efficiency of fuel elements of large energy facilitiesArticledoi.org/10.20998/0419-8719.2022.2.03https://orcid.org/0000-0003-0661-1040https://orcid.org/0000-0001-5308-1375