Чайкова, Олена ІгорівнаБарабаш, Яна Вячеславівна2022-05-172022-05-172021Чайкова О. І. Дослідження міжнародного бізнесу виробників дріжджової продукції / О. І. Чайкова, Я. В. Барабаш // Вісник Національного технічного університету "ХПІ" (економічні науки) = Bulletin of the National Technical University "KhPI" (economic sciences) : зб. наук. пр. – Харків : НТУ "ХПІ", 2021. – № 2. – С. 84-87.https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/56883В статті проведено дослідження діяльності підприємств дріжджової промисловості на світових ринках. наведена характеристика дріжджової продукції та її систематизація. Більш детально розглянуті українські дріжджові компанії та їх присутність на світових ринках. Охарактеризовані лідери міжнародного ринку дріжджової галузі.Зроблені прогнози щодо розвитку експортної діяльності підприємств дріжджової промисловості. Зростання цього ринку в основному пояснюється збільшенням попиту на харчові продукти.The article studies the activities of yeast industry enterprises in the world markets. The given characteristics of yeast production and its systematization. Highlighting the world producers of yeast products, as well as the largest enterprises producing various types of yeast in Ukraine. Using the method of collecting and processing data, an analysis of the activities of yeast producers in international markets was carried out. The Ukrainian yeast companies and their presence in the world markets are considered in more detail. The leaders of the international yeast industry market are characterized. The volumes of yeast production in Ukraine are analyzed. Focused on the research of the company "Company BALEX". Discovered to which countries the company is exporting, as well as the main trading countries the partners of this company. The strengths and weaknesses of the company, as well as the opportunities and threats for the international business of the company producing and selling yeast products, have been identified. Forecasts made for the development of export activities of yeast industry enterprises. The growth of this market is mainly due to an increase in demand for food products such as baked goods (bread, rolls, donuts, pizza, etc.) and beverages (alcoholic and nonalcoholic) that contain special yeast as a main ingredient. Conclusions are made about the feasibility of increasing production volumes and increasing competitiveness in order to expand the export activities of enterprises that produce and sell yeast products.ukміжнародний бізнесміжнародні ринкидріжджова продукціяторговельні партнерипідприємствоinternational businessanalysis of the business environmentinternational marketsyeast productsenterprisetrade partnersДослідження міжнародного бізнесу виробників дріжджової продукціїResearch of international business of producers of yeast productsArticledoi.org/10.20998/2519-4461.2021.2.84