Суворов, Петро СеменовичТарасенко, Тетяна ВладиславівнаЗалож, Віталій Іванович2023-10-152023-10-152023Суворов П. С. Деякі питання оцінки енергоефективності суден в умовах енергетичного переходу у внутрішньому судноплавстві / П. С. Суворов, Т. В. Тарасенко, В. І. Залож // Двигуни внутрішнього згоряння = Internal Combustion Engines. – 2023. – № 2. – С. 37-45.https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/69815Досліджується проблема оцінки енергоефективності внутрішнього судноплавства. Дослідження зосереджені на аналізі сучасного стану та досягненні цілей переходу до еконавігації. Підкреслюється важливість розробки нових стратегій та рішень для підвищення ефективності судноплавства в умовах енергетичного переходу. Аналізуються існуючі методики та підходи до вимірювання ефективності споживання палива та викидів CO₂, а також вплив енергоефективних технологій на судноплавні системи. Звертається увага на використання альтернативних палив та оптимізацію швидкості як способи зниження споживання палива та викидів. Особлива увага приділяється дунайському судноплавству, де для перевезення вантажів використовуються великотоннажні каравани. Аналізуються технологічні особливості цього виду перевезень та навігаційні умови, що можуть впливати на енергоефективність суден. Пропонуються заходи для покращення ефективності судноплавства. Автори пропонують новий підхід до формування індексу енергоефективності, який враховує специфіку судноплавства, а саме великотоннажні каравани та умови навігації. Цей підхід дозволяє визначити рівень енергоефективності суден у контексті енергетичного переходу, не обмежуючись лише вимірюванням викидів CO₂. Зазначається, що недостатня забезпеченість навігаційних умов може впливати на енергоефективність суден, зокрема шляхом збільшення опору води та необхідності використання більшої потужності для руху. Автори розглядають можливість застосування нових технологій та рішень, які допоможуть знизити споживання палива та покращити енергоефективність суден у таких умовах та пропонують нові підходи до вимірювання та оцінки енергоефективності судноплавства. У результаті проведених досліджень запропоновано підхід до трансформації форми індексу енергоефективності для суден внутрішнього плавання, який дозволяє уникати обмежень вимірювання лише викидів CO₂ і надає можливість комплексного оцінювання енергоефективності суден. Запропонований підхід сприятиме більш точній оцінці та порівнянню різних суден в контексті енергетичного переходу, дозволяючи враховувати їхню продуктивність та витрати палива в реальних умовах судноплавства. Результати дослідження можуть бути корисними для вчених та фахівців у галузі внутрішнього судноплавства для розробки ефективних стратегій та політик з питань зменшення викидів парникових газів та поліпшення енергоефективності суден.The problem of evaluating the energy efficiency in inland navigation is being investigated. The research focuses on analyzing the current state and achieving the goals of transitioning to eco-navigation. Emphasis is placed on the importance of developing new strategies and solutions to enhance the efficiency of navigation in the context of the energy transition. Existing methodologies and approaches for measuring fuel consumption and CO₂ emissions efficiency, as well as the impact of energy-efficient technologies on navigation systems, are being examined. Attention is given to the use of alternative fuels and speed optimization as means of reducing fuel consumption and emissions. Special attention is devoted to Danube navigation, where large-tonnage convoys are used for cargo transportation. The technological peculiarities of this type of transport and navigation conditions that can affect vessel energy efficiency are analyzed. Measures are proposed to improve the efficiency of navigation. The authors suggest a new approach to forming an energy efficiency index that takes into account the specifics of inland navigation, specifically large-tonnage convoys and navigation conditions. This approach allows determining the level of vessel energy efficiency in the context of the energy transition, beyond the conversion to CO₂ emissions alone. It is noted that inadequate navigation conditions can impact vessel energy efficiency, particularly by increasing water resistance and the need for higher power for propulsion. The authors explore the possibility of applying new technologies and solutions that can help reduce fuel consumption and enhance vessel energy efficiency under such conditions, and they propose new approaches to measuring and assessing the energy efficiency of navigation. As a result of the conducted research, an approach to transforming the form of the energy efficiency index for inland navigation vessels is proposed, which avoids limitations associated with measuring only CO₂ emissions and allows for a comprehensive assessment of vessel energy efficiency. The proposed approach will contribute to a more accurate evaluation and comparison of different vessels in the context of the energy transition, considering their performance and fuel costs under real navigation conditions. The research findings can be valuable for scientists and experts in the field of inland navigation in developing effective strategies and policies for reducing greenhouse gas emissions and improving vessel energy efficiency.ukдизельний двигуншкідливі викидиенергоефективністьвнутрішнє плаванняпаливна ефективністьеконавігаціяdiesel engineharmful emissionsenergy efficiencyinland navigationfuel efficiencyeconavigationДеякі питання оцінки енергоефективності суден в умовах енергетичного переходу у внутрішньому судноплавствіSome issues of vessels energy efficiency assessment in the inland shipping energy transition conditionsArticledoi.org/10.20998/0419-8719.2023.2.05https://orcid.org/0000-0002-5160-3966https://orcid.org/0000-0001-8107-3524https://orcid.org/0000-0002-5213-6896