Малєєва, Ольга ВолодимирівнаЛитвиненко, Дмитро Петрович2022-11-292022-11-292022Малєєва О. В. Системна модель комунікаційних процесів учасників проєкту / О. В. Малєєва, Д. П. Литвиненко // Вісник Національного технічного університету "ХПІ". Сер. : Стратегічне управління, управління портфелями, програмами та проектами : зб. наук. пр. = Bulletin of the National Technical University "KhPI". Ser. : Strategic management, portfolio, program and project management : coll. of sci. papers. – Харків : НТУ "ХПІ", 2022. – № 1 (5). – С. 39-43.https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/59639Предметом дослідження є комунікаційні процеси учасників інфраструктурного проєкту. Мета – розробити системну модель комунікаційних процесів для формалізованого подання взаємодій між командою проєкту та його стейкхолдерами в умовах віртуального офісу. Методи дослідження: системний аналіз, теоретико-множинні моделі. Задачі дослідження: надати визначення основних понять в області управління комунікаціями, провести класифікацію видів комунікацій, провести аналіз існуючих моделей комунікацій, розробити теоретико-множинну системну модель комунікаційних процесів учасників проєкту. Результати: проведено аналіз комунікаційних процесів в управлінні проєктами. Показано важливість комунікаційних процесів, їх взаємозв'язок з учасниками проєкту і роль при виконанні цих проєктів. Наведено визначення процесу комунікацій, а також його зміст. Визначено основні процеси комунікацій в проєкті, необхідні для забезпечення своєчасного й коректного формування, збирання, розподілу і зберігання інформації за проєктом. Проведено класифікацію процесів комунікацій з урахуванням системи управління проєктом. Визначено стадії управління комунікаціями в проєкті та види централізованих та децентралізованих комунікативних структур. Розглянуто основні лінійні й нелінійні моделі процесу комунікацій в проєктах. Виконано аналіз формального подання й моделювання процесів комунікацій. Запропоновано системну модель комунікаційного процесу у вигляді трьох складових. Модель протоколу комунікаційного процесу характеризує послідовність комунікативних актів і складається з множини вершин – актів комунікації і множини ребер, що характеризують можливість переходу від поточного акту до наступного. Висновки: Формалізоване подання комунікаційного процесу у вигляді системної моделі дозволить виконувати задачі оптимізації часу та підвищення безпеки обміну інформацією в умовах віртуального офісу. Слід враховувати наявність специфічних робіт та комунікацій у загальному комплексі проєктних завдань, для реалізації яких необхідна одночасна участь як виконавців так і стейкхолдерів.The subject matter of the article is the stakeholder’s communication processes of infrastructure development projects. The goal is to develop a formalized systemic model of the communication processes interaction between project stakeholders and project team in a virtual office environment. The following methods are applied: systemic analysis, set-theoretic models. The article solves the following problem: the basic communication management terms defined, the communication types defined, existing communication models analyzed, stakeholders communication processes set-theoretic systematic model developed. The following results are obtained: project management communication processes were analyzed; the project communication processes between stakeholder’s importance was demonstrated; communication process content and term were defined; fundamental project communication processes, that are necessary for the timely and correct project data generation, collecting, distribution and saving, were defined; project communication processes were classified, by assessing existing project management systems; project communication management stages and centralized/decentralized communication structure types were defined; fundamental linear/non-linear project communication processes were examined; communication processes modeling and formal application were analyzed; 3-component communication system model was proposed; proposed communication model characterized the communication act sequence and consist of a set of vertices - communication acts and connecting edge set, what shows the ability to move from current act to the next one. Conclusions: Formalized communication model as a system model gives the ability to solve the time optimization and security problems of the project virtual offices. Particular activities and communications of the general project tasks set, where the project team and other stakeholders simultaneous cooperation is required, should be taken into account.ukмодель протоколупроцеси комунікаційучасники проєктусистемна модельвид комунікаційprotocol modelcommunication processesproject participantssystem modeltype of communicationСистемна модель комунікаційних процесів учасників проєктуSystem model of communication participants 'communication processesArticledoi.org/10.20998/2413-3000.2022.5.4https://orcid.org/0000-0002-9336-4182https://orcid.org/0000-0001-5766-0139