Худавердієва, Вікторія2023-08-112023-08-112022Худавердієва В. Сутність соціально-культурного аспекту туризму та релігійного паломництва як соціальних потреб індивіда / В. Худавердієва // Теорія і практика управління соціальними системами: філософія, психологія, педагогіка, соціологія. – 2022. – № 3. – С. 45-59.https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/67960Досліджуються соціальні та культурні чинники розвитку сучасного туризму. Особливу увагу приділено питанням потреби індивіда в туристичних послугах, визначено соціальний характер потреби туриста, проаналізовано особливості задоволення потреб у туристичних послугах. Рогзглядається туризм, як явище складне та багатопрофільне, при розвинених формах він, надає сильний вплив як на саму людину, так і на багато сфер його життя – організацію праці та відпочинку, економічний та соціальний розвиток, перетворює середовище в регіоні, в якому розвивається. Туризм розглядається як предмет наукового вивчення, зі своїм понятійним апаратом, функціями та сферою впливу. У статті розглядається специфіка релігійного паломництва як соціокультурного феномену, соціальної та індивідуальної духовної практики, особливого комунікативного середовища. Специфічні особливості релігійного паломництва у названих контекстах визначають методологію його соціологічного дослідження.Social and cultural factors of the development of modern tourism are studied. Particular attention was paid to the issues of the individual's need for tourist services, the social nature of the tourist's needs was determined, and the peculiarities of meeting the needs in tourist services were analyzed. Tourism is considered as a complex and multidisciplinary phenomenon, in its developed forms, it has a strong impact on both the person himself and many areas of his life – the organization of work and leisure, economic and social development, transforms the environment in the region in which it develops. Tourism is considered as a subject of scientific study, with its conceptual apparatus, functions and sphere of influence. The article examines the specifics of religious pilgrimage as a sociocultural phenomenon, social and individual spiritual practice, and a special communicative environment. The specific features of religious pilgrimage in the mentioned contexts determine the methodology of its sociological research.ukсфера туризмусоціологічний підхідсоціально-культурний аспект туризмурелігійне паломництвокомунікативне середовище паломництваякість життяsphere of tourismsociological approachsocio-cultural aspect of tourismreligious pilgrimagecommunicative environment of pilgrimagequality of lifeСутність соціально-культурного аспекту туризму та релігійного паломництва як соціальних потреб індивідаThe essence of the socio-cultural aspect of tourism and religious pilgrimage as social needs of the individualArticledoi: 10.20998/2078-7782.2022.1.04https://orcid.org/0000-0002-0100-5079