Кобєлєва, Анна Валеріївна2024-09-052024-09-052024Кобєлєва А. В. Методичні положення по експрес-оцінці комерційного потенціалу інноваційної технології / А. В. Кобєлєва // Вісник Національного технічного університету "ХПІ" (економічні науки) = Bulletin of the National Technical University "KhPI" (economic sciences) : зб. наук. пр. – Харків : НТУ "ХПІ", 2024. – № 1. – С. 103-109.https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/80876В статті поставлена та вирішена задача оцінювання рівня комерційного потенціалу інтелектуально-інноваційних технологій, які є результатом інноваційної діяльності промислових підприємств. Доведено, що комерційний потенціал інтелектуального продукту характеризує його ринкову реалізації як товару (продаж) в найближчому майбутньому. При придбанні інтелектуального продукту підприємця цікавлять в меншій мірі техніко-технологічні характеристики та можливості інтелектуального продукту, а в більшій мірі можливість як отримати реальну вигоду з продажу продукції чи послуг, створених на основі інтелектуального продукту. Комерційний потенціал інтелектуально-інноваційної технології запропоновано визначати, виходячи з її особливостей як товару, до яких пропонується віднести: невисока в порівнянні з іншими товарами поінформованість потенційних споживачів про можливості купівлі-продажу технологічного продукту; наявність суттєвих складнощей при встановленні об’єктивних споживчих характеристик інноваційної технології (рівня корисності); придбання інтелектуальної технології означає придбання трансакційних витрат з виявлення її контрафактного використання. Для проведення експрес-оцінки комерційного потенціалу інноваційної технології пропонується до використання система критеріїв, використання яких дозволяють оцінити як комерційний потенціал технології, так і її економічну ефективність. До критеріїв оцінки комерційного потенціалу інноваційної технології в статті запропоновано віднести: технічні переваги, які відтворено в технічних показниках, які характеризують виконання основної (базової) функції інноваційного продукту чи послуги; технологічні переваги, які характеризують можливості інноваційного продукту бути більш технологічним, мати більші зручності при своєму виробництві, обслуговуванні, реалізації, утилізації, забезпеченні ефективності здійснення підприємством виробничо-комерційної діяльності; маркетингові переваги, які відтворюють можливості формування нових потреб; виведення потреб з стану латентних на реальний рівень; забезпечувати стратегічний розвиток і реалізацію перспективних планів підприємства-споживача; формувати шокінг-ефект (вау-ефект), який базується на новизні і неочікуваності ринкової пропозиції інноваційного продукту, його вражаючої дії на потенційних споживачів; переваги естетичного плану, які включають в себе покращення зовнішнього вигляду продукту, позитивність його сприйняття, підвищення до нього комерційної зацікавленості, формування нових смаків і таке ін.The article sets the task of assessing the level of commercial potential of intellectual and innovative technologies, which is the result of innovative activities of industrial enterprises. It has been proven that the commercial potential of an intellectual product characterizes its market implementation as a product (sales) in the near future. When purchasing an intellectual product, the entrepreneur is less interested in the technical and technological characteristics and capabilities of the intellectual product, and to a greater extent in the possibility of obtaining a real benefit from the sale of products or services created on the basis of the intellectual product. The commercial potential of intellectual and innovative technology is based on the characteristics of the product to which it is proposed: low level of information about potential opportunities compared to other products Zhivachiv about the possibilities of buying and selling technological products; the presence of existing folding elements with the installation of objective survivable characteristics of innovative technology (level of content); The addition of intelligent technology means the addition of transaction costs from the detection of counterfeit goods. To carry out a rapid assessment of the commercial potential of an innovative technology, a system of criteria is used to evaluate both the commercial potential of the technology and its economic efficiency. activity. Before the criteria for assessing the commercial potential of an innovative technology, it is necessary to include in the statistics: technical advances, as shown in technical indicators, which characterize the development of the main (basic) function ii innovative product and service; technological advances that characterize the capabilities of an innovative product to be more technologically advanced and more reliable in its production, maintenance, sales, disposal, and safe operation activity of production and commercial activities; marketing advantages that make it possible to formulate new needs; the transformation of latent needs into reality; ensure strategic development and implementation of long-term plans for the living enterprise; formulate a shock effect (wow effect), which is based on the novelty and unfamiliarity of the market proposition of an innovative product, whose impact on potential partners; advantages of an aesthetic plan, which include improving the appearance of the product, the positivity of its taste, advancement to new commercialization, the formation of new flavors, etcukпромислові підприємстваінноваційна діяльностьінтелектуальні продуктиінтелектуальна власністьекономічна оцінкаcommercial potentialeconomic evaluationintellectual powerindustrial enterprisesМетодичні положення по експрес-оцінці комерційного потенціалу інноваційної технологіїMethodological provisions for express assessment of commercial potential of innovation technologyArticlehttps://doi.org/10.20998/2519-4461.2024.1.103https://orcid.org/0000-0002-2863-3809