Озулу, Антон БорисовичКрасільніков, Олександр ОлександровичБочевар, Олександр Георгійович2019-11-122019-11-122019Озулу А. Б. Дослідження модернізованого електроприводу електровоза ВЛ-80 / А. Б. Озулу, А. А. Красільніков, А. Г. Бочевар // Вісник Національного технічного університету "ХПІ". Сер. : Техніка та електрофізика високих напруг = Bulletin of the National Technical University "KhPI". Ser. : Technique and Electrophysics of High Voltage : зб. наук. пр. – Харків : НТУ "ХПІ", 2019. – № 18. – С. 51-54.https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/42733Електровози ВЛ-80 працюють в транспортній системі України з1979 року. В електровозах цієї серії використовуються тягові двигуни постійного струму послідовного збудження, та реостатно-контактна система регулювання швидкості. Електрооб-ладнання електровоза морально застаріле, а система регулювання не є енергоефективною. Проблема безколекторного тягового привода вже вирішена науковими школами вітчизняних вчених. Сучасні підходи до якості та швидкості перевезень потребують необхідність використання асинхронних двигунів в якості тягових разом з перетворювачами частоти.Багато що зроблено по технічному переоснащенню залізниць на основі електрифікації, автоматики, телемеханіки, комплексної механізації, обчислювальної і мікропроцесорної техніки. Переоснащуються також і локомотиви з використанням більш економічних та більш надійних електричних приводів.Electric locomotives VL-80 offers transport systems of Ukraine since 1979. In electric circuits, quest trains and possibilitiesfor the construction of the afterglow and rheostat-contact control system. Electrical locomotives are morally stuck, and the control system is not energy efficient. The problem of a full-length traction drive in schools of natural sciences. A manual for the city and thecity, which requires multiple use of asynchronous motors in the city, where there are various types of transport. At present, robotics in warehouse equipment, including optional, in upgraded models.The aim is to improve the traction characteristics of the electric loco-motive.To achieve this goal the following tasks are set:creation of the model of the regular engineof the constant current of the se-quential excitation with the system of step-by-step speed regulation;creation of anasynchronous motor model and frequency con-trol;carrying out simulation of the VL-80 train movement with different types of traction drive.As a result, oscillograms of the linear velocity of the electric locomotion.On oscilloscopes it has beenshown that due to the use of an asynchronous motor, the override of the drive motors significantly decreased, as well as the failure rates on the ascents decreased. With a full-time motor were obtained and the locomotive speed of the electriclocomotive with an asynchronous motor.ukпоїзддвигунматематична модельперетворювачасинхронний двигунtrainenginemathematic modelconverterasynchronousmotorДослідження модернізованого електроприводу електровоза ВЛ-80Research of modernized electric drive electric locomotiv VL-80Article