Шаульська, Лариса ВолодимирівнаДьякова, Наталія МиколаївнаПерерва, Петро ГригоровичКобєлєва, Тетяна Олександрівна2024-09-102024-09-102024Економічна ефективність рефлексивного управління інноваціями в електронному бізнесі / Л. В. Шаульська, Н. М. Дьякова, П. Г. Перерва, Т. О. Кобєлєва // Вісник Національного технічного університету "ХПІ" (економічні науки) = Bulletin of the National Technical University "KhPI" (economic sciences) : зб. наук. пр. – Харків : НТУ "ХПІ", 2024. – № 2. – С. 94-99.https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/81079В статті поставлена та вирішена задача формування методичних підходів та критеріїв визначення економічної ефективності рефлексивного управління інноваціями на підприємствах електронного бізнесу. Обґрунтовано, що метою рефлексивного управління інноваціями в електронному бізнесі є створення гнучкої та адаптивної організації, яка може ефективно пристосовуватися до змін в навколишньому середовищі, що, в свою чергу, сприяє підвищенню конкурентоспроможності та досягненню стабільного економічного розвитку. Визначено, що рефлексивний підхід до управління інноваціями передбачає гнучкість, здатність до взаємодії та швидке реагування на зміни в інноваційному середовищі. Загальною метою рефлексивного управління інноваціями в електронному бізнесі є створення гнучкої та адаптивної організації, яка може ефективно пристосовуватися до змін в навколишньому середовищі. Це, в свою чергу, сприяє підвищенню конкурентоспроможності та досягненню стабільного економічного розвитку. Доведено, що рефлексивне управління інноваціями відноситься до підходу у сфері управління, який ставить акцент на систематичний аналіз інноваційних процесів, взаємодію з оточуючим середовищем та постійне вдосконалення стратегій та методів впровадження інновацій. Цей підхід враховує необхідність адаптації до змін в технологічному, економічному та соціокультурному середовищі, необхідність постійного вдосконалення та адаптації інноваційних стратегій і процесів на основі систематичного аналізу та самооцінки результатів. Визначено, що оцінка ефективності рефлексивного управління включає в себе вимірювання результатів, аналіз процесів та визначення впливу цього підходу на організаційну діяльність Ефективність рефлексивного управління також включає в себе аналіз різних аспектів, які відображають його вплив на організацію та її результативність. Детально розглянуто низку критеріїв та методів для оцінки ефективності рефлексивного управління інноваціями в електронному бізнесі. Доведено, що традиційним підходом до визначення ефективності процесів управління є співставлення витрат та результатів. При цьому враховуються витрати, пов'язані з рефлексивним управлінням, які порівнюються із здобутками та вигодами, отриманими внаслідок впровадження інновацій. Ефективність рефлексивного управління може бути визначена з використанням ключових показників ефективності (KPI), тобто основних показників, які відображають цілі та очікування від рефлексивного управління. Використання пропонованих критеріїв сприяє підвищенню ефективності всієї виробничо-комерційної діяльності підприємств електронного бізнесу.The article sets and solves the task of formation of methodical approaches and criteria for determining the economic efficiency of reflexive management of innovations in e-business enterprises. It is substantiated that the purpose of reflexive management of innovations in e-business is to create a flexible and adaptive organization that can effectively adapt to changes in the environment, which, in turn, contributes to increasing competitiveness and achieving a stable economic development. It is determined that the reflexive approach to innovation management involves flexibility, ability to interact and rapid response to changes in the innovation environment. The overall goal of reflexive innovation management in e-business is to create a flexible and adaptable organization that can effectively adapt to changes in the environment. This, in turn, contributes to increasing competitiveness and achieving sustainable economic development. It has been proven that that reflexive innovation management refers to a management approach that emphasizes the systematic analysis of innovation processes, interaction with the environment, and continuous improvement of innovation strategies and methods. This approach takes into account the need to adapt to changes in the technological, economic and socio-cultural environment, the need for continuous improvement and adaptation of innovative strategies and processes based on systematic analysis and self-assessment of results. It is determined that the assessment of the effectiveness of reflexive management includes measuring results, analyzing processes and determining the impact of this approach on organizational activities The effectiveness of reflexive management also includes the analysis of various aspects that reflect its impact on the organization and its effectiveness. A number of criteria and methods for evaluating the effectiveness of reflexive management of innovations in e-business are considered in detail. It is proved that the traditional approach to determining the efficiency of management processes is the comparison of costs and results. At the same time, the costs associated with reflexive management are taken into account, which are compared with the achievements and benefits obtained as a result of the implementation of innovations. The effectiveness of reflective management can be determined using key performance indicators (KPIs), that is, core indicators that reflect the goals and expectations of reflective management. The use of the proposed criteria contributes to improving the efficiency of all production and commercial activities of e-business enterprises.ukдіяльность підприємствекономічний розвитоквиробничий менеджментсучасні технології управліннярізновиди електронного бізнесуproduction managementactivities of enterprisesmodern management technologiestypes of electronic businessЕкономічна ефективність рефлексивного управління інноваціями в електронному бізнесіCost-effectiveness of reflexive innovation management in e-businessArticlehttps://doi.org/10.20998/2519-4461.2024.2.94https://orcid.org/0000-0002-7919-6733https://orcid.org/0000-0003-1129-4836https://orcid.org/0000-0002-6256-9329https://orcid.org/0000-0001-6618-0380