Косенко, Олександра Петрівна2024-09-092024-09-092024Косенко О. П. Концептуальні напрямки соціально-орієнтованого маркетингу людського потенціалу людей з інвалідністю / О. П. Косенко // Вісник Національного технічного університету "ХПІ" (економічні науки) = Bulletin of the National Technical University "KhPI" (economic sciences) : зб. наук. пр. – Харків : НТУ "ХПІ", 2024. – № 2. – С. 41-46.https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/81005Дана стаття покликана відповісти на питання шляхів використання відомих концептуальних маркетингових заходів щодо усунення бар’єрів різного роду в соціальній інтеграції осіб з особливими потребами. Стаття містить інформацію про поняття інклюзії та теорії, які її пояснюють в хронологічному порядку. Звідси видно. Як поняття інклюзії перейшло від виключно медичного висновку про пацієнта і турботу про нього з позиції медицини та лікування, через соціальні та психологічні теорії та практики до педагогічних. Освітніх, управлінських та, в кінцевому результаті, менеджерських та маркетингових теорій розвитку. Далі в статті наголошено на проблемах соціальної ізоляції людей з особливими потребами. І в цю групу людей, за західними теоріями, включені не лише особи з інвалідністю, а й особи, які потерпають від різних штучних бар’єрів щодо раси, статі, соціального походження, місця народження (місто, село), тимчасових життєвих труднощів, маргінальних груп тощо. Щоб врегулювати процеси соціальної інтеграції вказаних осіб, розглянуто європейське законодавство, яке спочатку декларативно, а згодом відносно кожної країни Європейського Союзу, сформувало критерії та концепції формування соціального інклюзивного простору. Це сталося ще в другій половині ХХ століття, але практично стало можливим втілитись у перших десятиліттях ХХІ століття. В роботі також окреслено принципи маркетингових підходів до формування бази соціального інклюзивного суспільства, вказано напрямки використання відомих маркетингових заходів, які доцільно застосовувати в різних комбінаціях щодо формування соціального інклюзивного простору. Дослідження побудоване з використанням як загальних, так і спеціальних методів. До загальних відносять опис і аналіз проблеми, її порівняння за часовими рамками та концептуальними підходами. Спеціальні методи, в які входять наочне відображення напрямків, їх структуризація та соціальне прогнозування, використані для розкриття теми дослідження. Поряд з ними також використані методи припущення, аналізу фактів.This article is designed to answer the question of ways to use known conceptual marketing measures to eliminate barriers of various kinds in the social integration of persons with special needs. The article contains information about the concept of inclusion and the theories that explain it in chronological order. It can be seen from here. How the concept of inclusion has moved from exclusively medical conclusions about the patient and care for him from the position of medicine and treatment, through social and psychological theories and practices to pedagogical ones. Educational, managerial and, ultimately, managerial and marketing theories of development. Further, the article emphasizes the problems of social isolation of people with special needs. And this group of people, according to Western theories, includes not only persons with disabilities, but also persons who suffer from various artificial barriers regarding race, gender, social origin, place of birth (city, village), temporary life difficulties, marginal groups, etc. In order to regulate the processes of social integration of the specified persons, the European legislation was considered, which first declaratively, and later relative to each country of the European Union, formed the criteria and concepts of the formation of a socially inclusive space. This happened in the second half of the 20th century, but it became practically possible to implement it in the first decades of the 21st century. The work also outlines the principles of marketing approaches to the formation of the basis of a socially inclusive society, indicates the directions of using known marketing measures that should be used in various combinations for the formation of a socially inclusive space. The study was built using both general and special methods. Description and analysis of the problem, its comparison according to time frames and conceptual approaches belong to the general ones. Special methods, which include visual display of directions, their structuring and social forecasting, were used to reveal the research topic. Along with them, the methods of assumption and analysis of facts are also used.ukсоціальні інтеграціїінклюзивне середовищесоціальний маркетинглюди з особливими потребамисоціальна ізоляціяinclusive environmentsocial marketingsocial isolationhuman potentialpeople with special needsКонцептуальні напрямки соціально-орієнтованого маркетингу людського потенціалу людей з інвалідністюConceptual directions of socially oriented marketing of the human potential of people with disabilitiesArticlehttps://doi.org/10.20998/2519-4461.2024.2.41https://orcid.org/0000-0002-4028-7697